Jeg har netop skiftet forlygtepærer i vores Opel Corsa. Hold nu op! Hvor var det besværligt!
I den ene side (den nemme) skal hele luftfilterkassen afmonteres. I den anden side skal man have fingrene ned mellem en sikringsboks og lygtehuset. Ingen af stederne kan man se hvad laver. Man skal føle sig frem med fingrene som desuden skal bukkes 90 grader den ene vej foruden 20 grader til en anden side. Prøv selv den øvelse i 5 graders varme, hvor lygtehuset emmer totalt indefra, på grund af varme og fugt fingrene
Læg dertil, at bilen blev dinitrolbehandlet for knapt 1 måned siden. Kan du sige fedtefingre?
så er det man tænker med taknemmelighed på nogle ingeniører fra Göteborg, som tilsyneladende har tænkt sig om. På vores S60 skal mantrække 2 plastpaler op (paler med store fornuftige greb), og så kan man trække hele lygtehuset ud af Volvoen. Herefter kan pærerne skiftes i ro og mag (med god adgang) på bryggersbordet, og genmontere lygtehuset. Alt overstået på 5 minutter, helt uden brug af værktøj.
TAK VOLVO
Efter erfaringen med Opel, en tilsvarende med Peugeot og en knapt så slem oplevelse med Saab, tilgiver jeg, at Volvo tilsyneladende har valgt de dyreste pæreløsninger på markedet (Xenon DS3 og H9 pærer).