Auto elektriker.

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Auto elektriker.

Indlægaf Ejner » ons jul 27, 2016 10:41 am

Hej Alle,

Jeg er den lykkelige ejer af en Volvo 760 GLE 2,8 V6 stationcar, fra 1987.
Jeg har dog det problem, at en del af det elektriske i bilen ikke virker.
Det drejer sig om den ene bagrude, de to fronthøjtalere i døren( de bagerste virker). Der er ikke lys i instrumentbordet, det lange lys virker ikke ( kun hvis jeg holder den inde). Jeg kan ikke slukke kørelys på kontaktet til højre for rattet og derved skifte til positionslys.
Og meget mere.

Jeg startede med at skifte alle sikringerne, men uden held.

Jeg er bange for at, der er blevet pillet for meget ved div. ledninger, for at få den til at tænde kørelyset automatisk, ved tænding.

Tænker at den måske skal forbi en autoelektriker eller hvad mener I ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Ejner
Ejner
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs jul 26, 2016 12:36 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Peter_C » ons jul 27, 2016 11:04 am

Det kommer jo an på hvor meget man selv mener, man kan.

Jeg ville starte med de nemme (bagruden og højttalerne)
Bagruden: er der strøm på kontakten, når strømmen frem til ruden, kører motoren hvis den får direkte 12V osv.
Højttalere: Er der lyd hvis man sætter en anden højttaler direkte bagpå radioens udgang til den højttaler, hvormange Ohm er der på højttaleren (er den brændt af) osv.

De andre er jeg lidt mere på bar bund med men hvis andre kom med inputs til hvor jeg skulle pille, ville jeg gå i gang før jeg, som sidste udvej, kørte den til en autoelektriker.

... men det er jo kun dig der ved hvormeget du kan og har lyst til, at rode selv :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Ejner » ons jul 27, 2016 12:03 pm

Peter_C skrev:Det kommer jo an på hvor meget man selv mener, man kan.

Jeg ville starte med de nemme (bagruden og højttalerne)
Bagruden: er der strøm på kontakten, når strømmen frem til ruden, kører motoren hvis den får direkte 12V osv.
Højttalere: Er der lyd hvis man sætter en anden højttaler direkte bagpå radioens udgang til den højttaler, hvormange Ohm er der på højttaleren (er den brændt af) osv.

De andre er jeg lidt mere på bar bund med men hvis andre kom med inputs til hvor jeg skulle pille, ville jeg gå i gang før jeg, som sidste udvej, kørte den til en autoelektriker.

... men det er jo kun dig der ved hvormeget du kan og har lyst til, at rode selv :)

MVH Peter



Hej Peter, tak for dit svar.

Ja, det med højtalerne, kan man jo selv lige få tjekket uden de store problemer.

Jeg kom vist til at skrive bagruden. Jeg mente venstre rude ved passagersædet. Hvordan ved man at der kommer strøm ud til ruden ?

Jeg glemte også at skrive, at den gule Lampe i instrumentbordet lyser konstant og jeg har tjekket alle pærer på bilen, som virker allesammen.
Ejner
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs jul 26, 2016 12:36 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Horst » ons jul 27, 2016 18:42 pm

Hej Peter. Har haft en mage til og spørger om det er med en renault motor for så har jeg værktøj til at skifte kæderne ud med til knasten ,Vedr, strøm så jeg haft det i mange år .ledn. gennem døren er tit et sted med brud .Eller har du Campingstik så se lige om der er noget at komme efter ,har set det før hvor der var lys i lamperne og jeg klippede ledningerne bag ved campingstikke og alt var pludselig normalt.eller må du skrive noget mere om problemet.Vedr kørelys kan det være en diode der er defekt ? Hvor bor du i landet.mvh Horst :
Horst
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: man jul 18, 2016 17:59 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Ejner » tors jul 28, 2016 9:36 am

Horst skrev:Hej Peter. Har haft en mage til og spørger om det er med en renault motor for så har jeg værktøj til at skifte kæderne ud med til knasten ,Vedr, strøm så jeg haft det i mange år .ledn. gennem døren er tit et sted med brud .Eller har du Campingstik så se lige om der er noget at komme efter ,har set det før hvor der var lys i lamperne og jeg klippede ledningerne bag ved campingstikke og alt var pludselig normalt.eller må du skrive noget mere om problemet.Vedr kørelys kan det være en diode der er defekt ? Hvor bor du i landet.mvh Horst :



Hej Horst

Tak for dine input, det er sgu fedt at du gider at bruge tid på dette.

Der er ikke campingstik på bilen, så det kan ikke være det.

Problemet er, at jeg ikke kan skifte mellem positionslys og kørelyse på knappen til venstre for rattet. Den står konstant på kørelys. Det lange lys kan jeg kun tænde hvis jeg holder stangen ved rattet inde. Er det ikke bliver at man kan sætte det lange lys på, uden at skulle holde den inde?
Hvad angår lyset i instrument bordet, så er der helt sort, lige på nær indikatoren med "Pæresymbolet, som konstant lyser". Kan heller ikke stille uret. Har som sagt tjekket alle pærer uden held.Og jeg har skiftet alle sikringer i bilen.

Så det virker som om, at der et eller andet sted, er blevet pillet ved noget, som ikke skulle pille ved.
Har set det før, hvor man i sin jagt på automatisk kørelys ved start, får taget noget strøm fra andre dele.

Men er som sagt på bar bund.

Jeg bor i Køge.

Med venlig hilsen Ejner
Ejner
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs jul 26, 2016 12:36 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Klågem » fre jul 29, 2016 0:35 am

Sikring 14 mener jeg er til kørelyset. Prøv at fjerne den
Langt lys. Tyder på defekt relæ.

Sort instrument. Printet bag på speedometer er brændt over.
Tjek printbaner for brud.
Lod evt en lus i der hvor brudet er.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Horst » fre jul 29, 2016 12:25 pm

Hej igen.Der er nævt nogle gode ideer fra en kollega , det må du prøve.Se om dit kørelys er montr. med strømtyve for så få dem væk og lod ledningerne det er et problem med strømtyve ellers har jeg desværre ingen ide lige her og nu.
Mvh og god weekend .Horst
Horst
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: man jul 18, 2016 17:59 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Ejner » fre jul 29, 2016 15:05 pm

Horst skrev:Hej igen.Der er nævt nogle gode ideer fra en kollega , det må du prøve.Se om dit kørelys er montr. med strømtyve for så få dem væk og lod ledningerne det er et problem med strømtyve ellers har jeg desværre ingen ide lige her og nu.
Mvh og god weekend .Horst



Hej Horst

Det vil jeg prøve, det kunne jo også svaret på alle de andre problemer der har været.?

Igen tusinde tak for din hjælp.

Og en god weekend til dig. :-)

Mvh Ejner
Ejner
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs jul 26, 2016 12:36 pm

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Peter_C » fre jul 29, 2016 17:40 pm

Hvordan ved man at der kommer strøm ud til ruden ?

Af med dørbeklædningen og find motoren til rudeoptrækket.
Af med stikket og mål om der er 12V på stikbenene når kontakten aktiveres. Hvis der er det må fejlen ligge efter stikket (motoren)
Hvis ikke må du baglæns langs ledningen til du finder hvor strømmen "ikke kan komme igennem" (knækket ledning, irret kontakt, sprunget sikring ect.)
Hvis det kun er den ene dør (rude) der ikke virker vil jeg gætte på fejlen ligger et sted i selve døren .........ELLER "førerpladskontakten"
Sikringen til rudeoptræk gælder sikkert til de andre ruder også, og hvis de virker er den jo god nok, og fejlen må derfor ligge senere på ledningen

Ovenstående skal tages med et gran salt, da jeg ikke kender noget specifikt til Volvo 760 ... det er mere sådan generelle fejlsøgningstricks jeg selv har erfaret gennem tiden.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Auto elektriker.

Indlægaf Volvo4life » lør jul 30, 2016 9:51 am

En start.

Er det en 760 årgang 87, men modelår 88 du har?

Eller en 760 årgang 87, modelår 87?

Og er det en import bil? Der er forskel på mulighederne for valg af lys.

En modelår 87 dk/se har halvlys (som teoretisk ikke er kørelys i dk dengang), position lys og nærlys. Husk at der skal to-kreds pære til halvlys.

En modelår 88 dk/se har kørelys (samme som nærlys), positionslys, nærlys. Visse import udgaver har ikke kørelys.

Det lange lys er kun muligt at køre med når du har nærlys på.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man skulle ændre ledninger, da bilen er født med kørelys, så mit gæt er defekt relæ til langt lys og eller en drejeknap det driller. Har selv haft fejl på begge dele.

Vedr instrument lys. Har du kontrolleret at det ikke bare er slukket?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

cron