2008 V70n - Defekt DDM?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » man nov 21, 2016 9:23 am

Hej Volvosnak

Jeg har problemer med førerdøren på min 2008 V70n

Jeg opdagede først at den ikke låste når jeg brugte centrallåsen og ved nærmere eftersyn kan jeg konstatere at eljusteringen af spejlet og vindue op/ned heller ikke virker.
Blinklyset i spejlet virker og ligeledes gør kontrolpanelet. Jeg kan justere passagerdørsspejl og rulle vinduer op/ned m.v. på de 3 andre døre.

I Vida er PDM (Passenger Door Module) grøn men DDM (Driver Door Module) er grå !! Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Er det mon DDM der er kaput? ...og hvis det er, er udskiftning (evt. med et brugt fra Sverige) så noget man selv kan slippe afsted med? (her tænker jeg ift. softwareopdatering/rekalibrering)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Klågem » man nov 21, 2016 15:42 pm

Peter_C skrev:Hej Volvosnak

Jeg har problemer med førerdøren på min 2008 V70n

Jeg opdagede først at den ikke låste når jeg brugte centrallåsen og ved nærmere eftersyn kan jeg konstatere at eljusteringen af spejlet og vindue op/ned heller ikke virker.
Blinklyset i spejlet virker og ligeledes gør kontrolpanelet. Jeg kan justere passagerdørsspejl og rulle vinduer op/ned m.v. på de 3 andre døre.

I Vida er PDM (Passenger Door Module) grøn men DDM (Driver Door Module) er grå !! Det kan da ikke være rigtigt kan det?

Er det mon DDM der er kaput? ...og hvis det er, er udskiftning (evt. med et brugt fra Sverige) så noget man selv kan slippe afsted med? (her tænker jeg ift. softwareopdatering/rekalibrering)

MVH Peter

Tjek lige for en knækket ledning der hvor de går ind i døren.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » man nov 21, 2016 18:25 pm

Problemet er løst (Umiddelbart i hvert fald. Ved ikke om det vender tilbage)

Jeg har lidt bøvl med batteriet. Det er gammelt og holder ikke strøm så godt. I denne tid hvor jeg bruger benzinfyr er problemet ikke mindre.
Bilen starter dog fint hver morgen, selv efter ½-time med fyr.

Nå, men jeg tænkte om det mon havde været så langt nede i Volt at amperene til dørlåsen havde knaldet en sikring, så jeg kiggede efter sikringer til fordøren.
Sikring nr. 5 (25A) er til "Driver Door Module LH" så jeg pillede den ud for at kigge på den.
Den var ikke sprunget, men da jeg satte den i igen klikkede centrallåsen i døren, og døren er nu vakt til live igen ! :shock:

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvad det lige var der skete andet end jeg har fået nulstillet et eller andet ved at pille sikringen ud?

Umiddelbart et cheap fix 8) ... men på sigt kan det jo godt være det koster et nyt batteri :)

Tjek lige for en knækket ledning der hvor de går ind i døren.

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed hvis den er død igen i morgen. Jeg KAN jo have været "heldig" at de rørte da døren var åben ... den fortsatte dog med at virke efter jeg havde lukket den.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » tors dec 01, 2016 11:47 am

ÆV ... :? så døde døren sgu igen. Sikring ud og i igen og så var den tilbage, men det gider man jo ikke i det lange løb.

Min mistanke går på det 9 år gamle batteri der, ifølge voltmeteret ikke har det så godt, men som dog starter bilen uden besvær, selv efter 45 min med benzinfyrs-drift

Er der nogen der har et bud på om jeg er på rette vej der?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf jimDK » tors dec 01, 2016 14:38 pm

Hvis DDM behøver forsyningsspænding når motoren er slukket, så kunne den godt være følsom over for det.

Feks UEM skal selvfølgelig forsynes hele tiden, så den kan modtage signal fra fj.btj.
døren skal jo også kunne låses op, og det går jo via DDM (vil jeg tro).

Så DDM er måske et modul, som er tændt hele tiden (også selv om bilen er slukket),
og som derfor kan køre i skoven på et dårligt batteri.
(Jeg tænker på den software som kører i DDM, ikke kan håndtere at komme langt ned i spænding)
Sidst rettet af jimDK tors dec 01, 2016 16:18 pm, rettet i alt 1 gang.
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1595
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf jimDK » tors dec 01, 2016 14:40 pm

den sætter muligvis en fejlkode, der kan du se forsyningsspændingen i det øjeblik fejlen blev registreret.
Måske en hjælp, hvis den feks siger 11.8 volt.
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1595
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » fre dec 02, 2016 11:35 am

Den sætter ingen fejlkoder (det gjorde den i hvertfald ikke første gang. Har ikke kigget her anden gang)

Via min CanbusFunktionExtender kan jeg se at volt dropper til 9,1 under start, så nu vil jeg prøve at tage det 1 år gamle AGM-batteri fra rallybilen og sætte i, og så se om jeg kan se nogle forbedringer.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 05, 2016 0:14 am

Lad bilen være faldet til ro, dvs. en times tid efter du har været ude at køre, så der ikke er en overfladespænding tilbage fra opladningen mens du kørte, sæt så et voltmeter på batteriet og mål spændingen. Hvis spændingen er under 12,2 volt er batteriet i princippet afladet. Den optimale spænding er 12,6 - 12,7 volt.

Og du skal måle direkte på batteriet!

Hvis batteriet er defekt kan det give sig udslag i de mærkeligste ting, som er umulige at fejlsøge på, så hvis spændingen er 12,2 volt eller derunder skal du enten købe et nyt eller rekonditionere det med en intelligent lader.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf jimDK » tirs dec 13, 2016 7:49 am

Kom til at tænke på: Har du en Canbus Function Extender på bilen?
Kunne måske også drille?
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1595
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » tirs dec 13, 2016 12:59 pm

jimDK skrev:Kom til at tænke på: Har du en Canbus Function Extender på bilen?
Kunne måske også drille?


Ja det har jeg, men dels havde jeg haft den på et godt stykke tid inden fejlen viste sig første gang, og dels har jeg ikke set fejlen siden jeg satte et (næsten) nyt batteri i bilen i stedet for det gamle. Det gamle står på filebænken til nærmere kontrol. Jeg opladede det og kontrollerede, efter lidt tid, at spændingen ligger på 12,6V ... nu får det lige en uges tid og så kigger jeg på hvad spændingen så er. Jeg tror det aflader mere end godt er.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 13, 2016 22:04 pm

Hvis du kan oplade batteriet til 12,6 volt så skal du måske kigge på din generator og tjekke om den levere den nødvendige ladning. Hvis du vil finde ud af om batteriet har en brugbar kapacitet skal du forbinde en belastning du kender forbruget på, fx, en 55w halogenlampe, og så aflade batteriet 30%. Her må spændingen ikke komme under 12,2 volt.

Hvis det er et 70 Ah batteri skal pæren brænde i 21/4,4 = 4,7 time altså 4 timer og 45 minutter.

Hvis du måler spændingen via din CAN bus function extender, så test spændingen ved tomgang og derefter ved 2500 o/m, så igen ved tomgang med hele juletræet tændt og ved 2500 o/m med alt elektrisk tændt. Spændingen må ikke kommer over 14,7 volt og den må ikke komme under 13,7 volt. Lige når du tænder det hele vil spændingen nok falde kortvarigt, men så skal den stabilisere sig.

Du skriver, at batteriet stadigvæk kan starte din bil, så jeg tror batteriet er OK, da en anden test nemlig er om det kan levere de mange ampere til startmotoren. Kan det ikke det betyder det som regel at en eller flere celler er kassable.

Så mit gæt er, at din generator ikke leverer den nødvendige strøm til opladning.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » tirs dec 13, 2016 23:07 pm

Tak for alle de gode bud. Generatoren er næste på mistænkt-listen, men jeg skal lige ha´ frikendt batteriet først

Batteriet er et 90A/800CCA fabrikat: Volvo.
Jeg kan ikke finde noget datostempel i det og jeg er derfor i tvivl om det kan være bilens oprindelige batteri.
Hvis det er, kunne det jo forklare hvis det er blevet lidt træt.

Jeg har en elektronisk batteritester fra Biltema (http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000035744/)
Den melder "Good battery, recharge" når jeg tester det under normale brugsomstændigheder. Jeg har testet tit og ofte den seneste tid og kun umiddelbart efter opladning melder den "Good Battery, Charge OK"

Voltmålingen i CFE-displayet ligger stort set altid i 14,3-14,6-området

Min mistanke går på at batteriet ikke vil modtage ladestrøm særlig godt og har en (for) stor indre afladning, men pga. sin relativt store kapacitet og motorens startvillighed er det ikke synligt under normale omstændigheder. Kun fordi jeg går og holder øje med spændingen, da jeg er bange for at bruge mere strøm med fyret end jeg kan nå at køre på igen, og fordi døren har haft disse 2 udfald, er jeg blevet opmærksom på et muligt problem.

Nu afventer jeg lige til weekenden og se hvad batteriet ude på arbejdsbordet så siger. Hvis der stadig er 12,6V aflader det ikke. Hvis der er 12,4V tror jeg det er færdigt.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Ulrik Friis » tors dec 15, 2016 0:15 am

Passes et batteri ordentligt, dvs sørger man for det altid er opladet, så holder det nemt 10-15 år. Men hvis man bare en enkelt gang aflader det helt, så kan det betragtes som første dødsstød.

Jeg har selv en batteritester fra Ctek, og den måler batteriets indre modstand og kan den vej afgøre kapaciteten. Den fortæller mig batteriets EN værdi. Hvis din Biltema måler gør det samme lyder det til batteriet er OK. Men hvis det taber 0,2 volt på få dage er det nok færdigt. Spændende hvad du finder ud af.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » søn dec 18, 2016 12:08 pm

Efter 1 uge på filebænken er spændingen faldet fra 12,60V til 12,52V
Dette er så godtnok målt ved de udetemperaturer vi har nu (ca 5 grC)
Er det ikke i overkanten at et batteri smider næsten 0,1V på en uge?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2008 V70n - Defekt DDM?

Indlægaf Peter_C » lør dec 24, 2016 12:57 pm

Nu har jeg prøvet at lade batteriet op, på alle mulige måder. Først med 14,7V og derefter med recondition-funktionen der "impuls-lader med op til 16V og regenererer de enkelte celler" (eller hvad det nu var der stod i manualen)

Tog laderen fra i går aftes og lod det stå natten over
Måling på batteriet 12 timer senere: 12,78V og 845CCA (ud af 800!)
Testeren siger 100% health og 98% charge

Så langt så godt

Monterede batteriet i bilen og satte nøglen på posII inden jeg tilsluttede.
Umiddelbart efter den havde stået tændt med med nærlys, blæser og hvad der nu ellers går i gang på posII kunne jeg måle 12,44V og 75% charge
Til sammenligning målte jeg 12,56V på lånebatteriet jeg tog ud (70Ah AGM-batteri fra Biltema)

Testeren indikerer en normal lav indre modstand og der er rigeligt med CCA, men det kan ikke holde mere end ca. 12,4V (?)

Er der andet at gøre end "byt til nyt"?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2002 Volvo V70 2,4 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 900
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

cron