Oliefyr rep på V50

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn feb 26, 2017 9:51 am

Hej

Jeg har været igennem et lille cirkus for at få mit oliefyr til at virke. Så jeg tænkte jeg lige ville dele mine erfaringer :D

Så er det bare om at holde tungen lige i munden :048: Først skal man finde oliefyret, som ses oppe i øverste cirkel - bingo. Så skal man løfte kølevandbeholder/ekspansionsbeholder til venste fri af sine to kløer og lægge den hen over brændstofsfilteret, så der bliver plads til at skrue de to bolte op, som holder motorophænget til selve bilen. nederste cirkel viser hvor der er et lille hak ved blæseren, som vi vender tilbage til.
hvem hvad hvor.jpg
hvem hvad hvor.jpg (122.3 KiB) Vist 15151 gange


Hakket i blæseren passer nemlig lige præcis med indsugningsmanifoldet, når man vrider motoren frem, efter at motorophænget er boltet fri af selve bilen(ikke motoren - kun de 2 bolte i vangen). Nu er der plads til at man kan løsne oliefyret og lige præcis vrikke det op imellem motoren og airconrørene.
hak i blæser.jpg
hak i blæser.jpg (119.32 KiB) Vist 15174 gange


Der er en lang M6 bolt der går igennem oliefyret og holder dette fast på et beslag, som er boltet på motorrummets væg - det sidder i en slags klemme og skal vippe ud fra oven. Desuden er 13mm bolten der holder udstødningen fast på fyret, nogenlunde til at komme til. Spændebånden til udstødningen sidder desuden fast på røret, så man skal ikke tænke på om det glider ned og bliver svært at få fat i igen.
Oliefyret har en luftslange, der suger frisk luft fra et filter i højre hjulkasse. så er der 2 slanger til kølevandet, en lille brændstofslange, et multistik og så den før omtalte udstødning. Jeg var nede under bilen og alt muligt - men det er faktisk ikke nødvendigt.
Når man har fået flyttet et par clips og så også lige pillet stikket til trykføleren i airconrørene, så er det faktisk muligt at vrikke fyret op uden i de store forbandelser og eder - Man skal dog lige huske at pille stikke af vandpumpen, som sidder på en ikke alt for lang ledning, som er fastmonteret på fyrets underside, hvor de andre ledninger også kommer ud ;-)
løsne fyret.jpg
løsne fyret.jpg (93.2 KiB) Vist 15190 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn feb 26, 2017 9:58 am

Når oliefyret er kommet op, så kan man gode vrikke vandpumpen op, hvis det er nødvendigt. Den skal dog lige boltes ud af sit gummibeslag, som er lettest at komme til fra neden (havde grav til rådighed). Så kan kølevandslangen mases flad og fås op imellem torpedopladen og udstødningen, så man kan vente med at pille pumpen af, indtil at den er kommet op over niveau af vandet i motoren, så man stort set ikke spilder noget vand.
vandpumpe.jpg
vandpumpe.jpg (106.54 KiB) Vist 15174 gange


oliefyret er bare en lille alukasse, hvor man har 2 forskellige længder bolte, som holde endepladen på plads. I denne sidder styringen og faktisk det eneste, som volvo har pillet ved. Alt andet er standard. Og kan uden videre skiftes til et 4KW fyr, hvis altså dit fyr er helt dødt og flere ting skal skiftes. 4 og 5KW fyrene er nemlig fysisk helt ens, det er kun styringen der er ændret, for at opnå større ydelse. Et 4KW fyr koster ca 4K - så hvis nu både vandpumpe og mere er dødt, så kan man jo ligeså godt købe en hel "pakke".
styring fyr.jpg
styring fyr.jpg (113.62 KiB) Vist 15197 gange


Så er der glødestiften, som har glødenettet siddende inde bag sig (det skal lige fiskes op og skiftes med en lille skruetrækker, når glødestiften er kommet ud).
Men det er pillet ud, kan man snildt lige sprøjte noget snask efter eget valg ind via både hullet til glødestiften og udstødningens munding og derefter blæse det tørt igen. På den måde fik jeg en møg ud - uden at skille mere ad. Jeg brugte noget renseskum, som udvidede sig og var godt til at løsne fedt, sod osv.
udstødning.jpg
udstødning.jpg (78.01 KiB) Vist 15180 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn feb 26, 2017 10:00 am

Her komme så en række billeder med den gamle og nye glødestift, gamle og nye glødenet og stikket med ledningerne til glødestiften, samt hvordan jeg brugte 2 meget små skruetrækkere til at skubbe kløerne tilbage på stikkene, så jeg kunne pille ledningerne ud bagud af stikket og sætte den nye glødestifts ledninger i stikket.
glødenet.jpg
glødenet.jpg (401.48 KiB) Vist 15163 gange
stik2.jpg
stik2.jpg (416.47 KiB) Vist 15156 gange
Vedhæftede filer
glødestift.jpg
glødestift.jpg (487.91 KiB) Vist 15157 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn feb 26, 2017 10:03 am

Når man så har været alt det her igennem, så samlede jeg det sådan set bare igen i baglæns rækkefølge. Jeg ohmede også stik og ledninger, testede vandpumpe og blæser med 2 ledninge på batteriet og rensede alle stik med elektronikrens.
Når det hele så sidder og man har spændt motorophæng og alt er på plads igen. Så skal man have tester på og slette fejlen. Under menuen med testeren, fandt jeg også ud af at man faktisk manuelt kunne starte både blæser, vandpumpe og brændstofspumpe til/i fyret. Så det vil jeg mene er en god ide lige at prøve, før man knokler med at prøve at pille f.eks vandpumpen og teste den manuelt, som jeg gjorde.
Der kom lidt gnister ud af udstødningen og det oste en del, første gang jeg fik tændt op for bæstet. Men det har virket lige siden uden problemer. Andet end det stinker lidt i ny og næ.
Håber det er noget i kan bruge og stil endelig spørgsmål eller kom med kritik, så uploade jeg gerne flere billeder eller kommer med en bedre forklaring :D


Senere hen , har jeg så fundet ud af at fyret en gang imellem stopper kort efter start, slår en skid, og starter igen - ja nogle gange starte det ikke igen. Med computeren på, kan jeg se at det er fordi spændingen falder under de tilladte 11.3 V. Kan man ændre noget i ledningsnettet for at gøre noget ved dette? Det er et næsten helt nyt Silver dynamic 85A batteri, som bliver ladet helt op med C-tek lader ca hver måned. Og på polerne er der 12.5 volt.
Nå ja - kan nogen ikke fortælle hvor store billederne må være, så man ikke skal skøjte rundt på skærmen for at se dem - jeg retter dem så til og uploader dem igen :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Volvos » tors mar 02, 2017 9:56 am

Måler du 11,3V mens du samtidig måler 12,5V på batteriet?

Der kan være tale om spændingsfald pga. dårlige stikforbindelser, men også at batteriet er blevet tappet lidt rigeligt, så ikke det kan holde spændingen ved høj belastning - som et gløderør generelt er.

Det du kan gøre for at eliminere/minimere spændingsfald er at lave et nyt kredsløb. Den ledning du måler 11,3V på ved fyret kan du tilslutte et passende relæ - til at aktivere det - og relæet forbinder du direkte til batteriet, med en sikring imellem forstås.

Relæet skal naturligvis have rette dimension mht. den strøm det skal trække.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Claus » lør mar 04, 2017 5:39 am

En flot forklaring.
En lille erfaring er at når man fjerner ledningen fra vandpumpe så lige dække stikket på vandpumpe af.
Jeg har en ganget kølevand ned i pumpen og det kostede en ny pumpe.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » lør mar 04, 2017 9:35 am

Tak for jeres svar :D

@Volvos. Jeg måler de 12.5 volt over batteriet og de 11.3v med tester via pc. Det er også der at jeg kan se at den sætter fejlen med "timeout" og derfor forsøger at genstarte fyret. Den har dog ikke haft problemet her i de sidste 2-3 uger. Gætter det er fordi den er brændt lidt ren - jeg skilte nemlig ikke brændkammeret ad da jeg skiftede glødestift - jeg blæste sådan set bare noget sodopløser ind i igennem udstødningen og via hullet hvor glødestiften sad.

@Claus. Yep - det var også det jeg læste at man skulle gøre - så jeg gav den en gummihandske - bruger dem tit, så man kan få nogenlunde civiliserede fingre efter at man har skruet bil - og ja olie/sod har heller ikke ligefrem gode egenskaber med ens hud :shock:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Volvos » lør mar 04, 2017 18:13 pm

Jeg bruger typisk nitrilhandsker, når jeg roder med kemikalier - er oftest det som anbefales til kemi, men fremgår af databladet.

"Montagehandsker" til andet mekanisk arbejde er fint - og minimerer timerne der skal anvendes til at få civiliserede fingre igen.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jan 07, 2018 18:43 pm

Oliefyret virker sådan set fint i al den tid jeg har haft den - siden jeg selv skiftede gløderør og si. Men det kan stadig brokke sig over manglende flamme og næsten hver gang det starter, er det som at de pumper for meget brændstof ind, for hurtigt. Og så slår det lige en ordenlig hvis skid og starter op igen, for derefter at varme fint - dog med lidt grim men umiddelbart meget lidt røg.
Fandt denne her fra en tysker der fandt dårlig lodning:
http://www.vwbuswiki.de/index.php/D3WZ_Steuerger%C3%A4t_reparieren

Kunne det være noget af forklaringen?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf gunsmoke » søn jan 07, 2018 23:03 pm

Har også været noget af det sammen igennem. Fyret fejlstarter fra tid til anden. Måske mest når jeg blot sætter fyret i gang med den direkte start, mens det måske ikke er så meget når fyret skal gå i gang når motoren startes. Kan også være jeg bare ikke lægger mærke til at det ikke kommer i gang i første hug. Men pænt irriterende når hele indkørselen er dækket af hvis røg.

Har været hele fyret igennem også, har renset, målt på flammesensor og skiftet glødepind og si.

Kom så i dag i tanke om, at jeg ikke har tjekket de si som sidder i fødepumpen til fyret. Hvis fyret i opstarten ikke fødes med brændstof nok, kan det jo godt forklare at det lukker ned og forsøger at starte igen.

Anyways. En si er bestilt og så bliver det spændende at få skilt samlingen på pumpen.
gunsmoke
 

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » man jan 08, 2018 22:23 pm

Interessant - hvor sidder denne si til brændstofspumpen og er den nem at skifte?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf gunsmoke » lør jan 13, 2018 12:31 pm

volvo_thor skrev:Interessant - hvor sidder denne si til brændstofspumpen og er den nem at skifte?

Den sidder i indløbet til brændstofpumpen. Selve pumpen sidder ved bagakslens højre side.
Filteret er en lille, finmasktet ting på størrelse med hovedet af tre tændstikker. Har taget et par billeder, men det giver knas at få dem vist på her, så det må vente.
Filteret har følgende reservedelsnummer 20.1312.00.00.06. Det er ikke "pasningsgaranti" for jeg har ikke været under bilen endnu :D.
gunsmoke
 

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jan 14, 2018 9:16 am

gunsmoke skrev:
volvo_thor skrev:Interessant - hvor sidder denne si til brændstofspumpen og er den nem at skifte?

Den sidder i indløbet til brændstofpumpen. Selve pumpen sidder ved bagakslens højre side.
Filteret er en lille, finmasktet ting på størrelse med hovedet af tre tændstikker. Har taget et par billeder, men det giver knas at få dem vist på her, så det må vente.
Filteret har følgende reservedelsnummer 20.1312.00.00.06. Det er ikke "pasningsgaranti" for jeg har ikke været under bilen endnu :D.


Dejligt - tak :D Jeg må ned og kigge dytten under skørterne, her en af dagene :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » lør jun 15, 2019 8:53 am

Så drillede fyret igen. Det har siden sidst altid stoppet første gang det forsøgte at starte. Så lagde det lidt røg og startede anden gang. Nu røg det dog for meget og jeg tænkte at jeg da lige skiftede stift og si igen. Samtidig fik jeg også raget al møg og snask ud af brandkammeret osv. Men jeg skulle selvfølgelig lige kigge lidt på elektronikken, fordi jeg kunne se med testeren at grunden til at den tit brækkede sig i første forsøg, var fordi flammen manglede eller spændingen faldt under de 11,3 volt, som er sat til grænsen.
Men efter jeg fik samlet alt, så og testet at jeg kunne starte det hele manuelt med testeren, så satte den en fejl om at den ikke længere fik signal fra brændstofspumpen. Jeg forsøgte at skille det hele ad igen og ledte efter en dårlig forbindelse, fordi fejlen nogle gange skiftede fra "permanent" til "intermittent".
Men det hjalp ikke - så nu leder jeg efter et andet fyr.
Umiddelbart kunne jeg nøjes med en ny styring - som hos volvo koster 4800kr- fordi det skal kunne snakke med canbus i volvo'en.

Fandt dette dog dette - som har samme 25-2270 nummer som mit fyr:

[url]https://da.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=204&pc1=118&vc[0]=204127100&vcx=5025&pc[0]=118105104&company_id=114&post_id=38352636[/url]

Men kan det virkelig være rigtigt at et brugt fyr fra en 11 år gammel bil, skal koster knap 5K - det er jo nypris ??

Der er firmaer der reparere styringen for ca 2500kr.

Har ledt hos diverse huggere....men de siger at de fleste oliefyr bliver revet væk af en eller anden gut, som sætter dem i stand..... men ham kan jeg ikke finde.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf gunsmoke » lør jun 15, 2019 10:40 am

volvo_thor skrev:Så drillede fyret igen. Det har siden sidst altid stoppet første gang det forsøgte at starte. Så lagde det lidt røg og startede anden gang. Nu røg det dog for meget og jeg tænkte at jeg da lige skiftede stift og si igen. Samtidig fik jeg også raget al møg og snask ud af brandkammeret osv. Men jeg skulle selvfølgelig lige kigge lidt på elektronikken, fordi jeg kunne se med testeren at grunden til at den tit brækkede sig i første forsøg, var fordi flammen manglede eller spændingen faldt under de 11,3 volt, som er sat til grænsen.
Men efter jeg fik samlet alt, så og testet at jeg kunne starte det hele manuelt med testeren, så satte den en fejl om at den ikke længere fik signal fra brændstofspumpen. Jeg forsøgte at skille det hele ad igen og ledte efter en dårlig forbindelse, fordi fejlen nogle gange skiftede fra "permanent" til "intermittent".
Men det hjalp ikke - så nu leder jeg efter et andet fyr.
Umiddelbart kunne jeg nøjes med en ny styring - som hos volvo koster 4800kr- fordi det skal kunne snakke med canbus i volvo'en.

Fandt dette dog dette - som har samme 25-2270 nummer som mit fyr:

[url]https://da.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=204&pc1=118&vc[0]=204127100&vcx=5025&pc[0]=118105104&company_id=114&post_id=38352636[/url]

Men kan det virkelig være rigtigt at et brugt fyr fra en 11 år gammel bil, skal koster knap 5K - det er jo nypris ??

Der er firmaer der reparere styringen for ca 2500kr.

Har ledt hos diverse huggere....men de siger at de fleste oliefyr bliver revet væk af en eller anden gut, som sætter dem i stand..... men ham kan jeg ikke finde.

Brændstofpumpen sidder foran højre baghjul. Hvis du får fejl på den bør du lige tjekke ledningsforbindelserne samt at pumpen "klikker" når den skal pumpe. I sommersæsonen kører fyret ikke og første gang det startes op kan det godt være en fejlstart fordi brændstoffet lige skal frem til fyret igen. Hvis der har været mange "sjatkørsler" med fyret er det en god ide at brænde det igennem ved manuelt at starte fyret og lade det køre de 45 min - det renser op i soden i fyret.

Der sidder et lille plasticfilter i indgangsrøret på pumpen, måske det er stoppet til i din situation.
gunsmoke
 

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster