Oliefyr rep på V50

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » lør jun 15, 2019 15:36 pm

Hej Bo. Tak for dit svar. Jeg bruger mit oliefyr rimelig fornuftigt, samt jævnligt. Når jeg har testeren på kan jeg snildt starte alt manuelt. Den mangler blot signalet fra brændstofspumpen, så den begynder at pumpe for hurtigt, da den elektronikken ikke kan styre den ordenligt.
Fyret virkede fint - ud over osen og hvid røg under opstart - ind til jeg pillede ved den. Kunne dog se at spændingen faldt med testeren. Så styringen har nok været ved at være træt i et stykke tid.
Ifølge bilvarmer.com, så skal der bare en anden styring til - alt andet virker med testeren.
Nu er det bare at jeg skal finde den styring med 25-2270 på mærkeskiltet, for at det passer med volvo'ens can-bus.

Giver det mening at købe et testet fyr i Sverige til knap 5K fra en bil fra 2008 med 230.000km på blokken? Eller skulle jeg få prøvet repareret eller udskiftet styringen?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 16, 2019 8:01 am

Nå... har fundet dem her:

http://innosund.com/repair/dieselvarmare/

Har skrevet og beskrevet mit problem, for at se om de kan hjælpe med en anden styring.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf gunsmoke » søn jun 16, 2019 9:45 am

Hvad bruger du af tester?
gunsmoke
 

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 16, 2019 9:55 am

Delphi

Gør det nogen forskel?

Jeg kan godt sætte en VIDA på, hvis det er - men hvad skal jeg så lede efter?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Claus » søn jun 16, 2019 10:17 am

Det fyr er sart for batterispænding. Så hvis batteriet har nogle år på bagen kan det godt være fejlen.
Hvis du har mulighed for at sætte en batterilader på medens du tester fyret.
Virker det så er det bare et nyt batteri.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf gunsmoke » søn jun 16, 2019 10:22 am

volvo_thor skrev:Delphi

Gør det nogen forskel?

Jeg kan godt sætte en VIDA på, hvis det er - men hvad skal jeg så lede efter?

Jeg kender ikke Delphi og den muligheder i forhold til fyret. Jeg ville dog prøve at sætte Vida på og se hvad den siger af fejl. Som jeg husker det er der ikke særligt mange justeringsmuligheder via Vida. Det er vist kun blæserhastigheden. Eberspächer har også deres egen sw til test mv. Ved ikke om den kan bruges i en Volvo-konfiguration på deres fyr. Måske deres tester giver mere info og/eller mulighed for at justere på de enkelte parametre. Så i sin tid sw på ebay.de.

Der findes også en workshop manual til fyret. Smid en PB hvis du ikke har den.
gunsmoke
 

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 16, 2019 12:05 pm

Batteriet er fuldt opladt og selv der, viser den 4,3 volt til styrespændingen(i fyret), når jeg sætter tester på. Men når jeg piller stikket af til fyret og måler med et multimeter, så ser jeg 12,5V.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Claus » søn jun 16, 2019 14:00 pm

Gløderøret tager en del strøm. Så selv om du måler 12,5 volt ved stikket, kan den godt falde ret meget når gløderøret er aktivt. Det kan være dårlig forbindelse.
Men prøv nu alligevel med den lader på batteriet.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 16, 2019 14:20 pm

Så er det vel bare at prøve at starte fyret, mens at bilen står i tomgang. Så er der jo al den spænding man kan ønske sig?

Og hvordan forklare det at der kun bliver vist 4,3 volt i styringen på fyret?
Jeg har prøvet at sidde med testeren på, mens at fyret startede op, så jeg kunne se at spændingen faldt, mens at fyret kom i gang. Og her faldt spændingen tæt på de 11,3 volt, som er grænsen, hvor det slår fra. Men for det meste virkede det og det var som om at når det først var kommet lidt i gang, så kunne det godt starte ordenligt anden gang det forsøgte.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf Claus » man jun 17, 2019 8:42 am

Jo med startet motor lader den naturligvis.
Men den skal op på ca 1500 omdrejninger for at den giver ladning til batteriet.
Der er jo et stort forbrug så tomgang giver ikke ladning.
Og når motoren køre kan man ikke høre fyret.
Der er tydeligvis en dårlig forbindelse. Så en lader på og få batteri spændingen op på 13,8 volt.
Og prøv så igen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 23, 2019 22:17 pm

Tak til Claus.

Så er det prøvet at lade den helt op. Men den skriver stadig at signalet mangler fra pumpen. Så jeg sender styringen til Sverige og får dem til at se på den. De siger at de burde kunne reparere den, men giver mig lige en melding, når de har kigget på den. De ville først have hele fyret over. Men da jeg fortalte at alt det andet virkede med testeren. Så behøvede de kun styreenheden.

Vender tilbage når jeg har mere info.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » tirs jul 02, 2019 9:59 am

Nu har jeg snakket med:
https://koldingautoel.dk/support
Han var rigtig flink og sagde at han havde skruet på disse oliefyr i årtier. Han nævnte også at jeg skulle se på mit brændkammer, da det kunne lave en del ballade, hvis det var knækket, fordi forbrændingen så ikke foregår korrekt. Og tænk bare - den var sgu knækket halv igennem, da jeg åbnede bæstet op - og godt sodet til.

Nu får jeg en god ven - der arbejder med lodning til hverdag - til at se lodningerne igennem - da det også var noget Kolding auto el, påpegede kunne være et meget klassisk problem.

To be continued ....
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » tirs sep 24, 2019 16:58 pm

Så er der nyt i sagen :D

Nulrede lidt rundt på nettet og fandt så følgende side:
https://www.bildelsbasen.se/

Herinde er det jo bare at taste nummerpladen ind og søge efter de stumper man søger til sin bil, via alle tilsluttede ophuggere i Sverige.
Jeg ignorerede alderen på de biler, som der kom frem i søgefeltet og ledte udelukkende efter det 6 cifrede nummer, som står på oliefyret - i mit tilfælde 25 2270.
Fandt så et fyr til ca 1700kr med fragt og det hele. Efter en uges tid kom det hjem og så lige så fint ud, som på billedet og pakket pænt ind.
Jeg skilte det lige ad for at se at alt hvad i orden og kunne samtidig se at det havde brændt rigtig pænt, at brændkammeret var i fin stand(ikke revnet) og havde ganske lidt sod i brændkammeret, samt at silikonen der dækker elektronikken var i pæn stand.
Satte så lige fyret til løst med kablerne og brugte testeren til at se om det kunne starte de 2 pumper og blæseren. Alt virkede ok, på nær blæseren der skøjtede lidt rundt i omdrejningerne, som satte en fejl. Men efter jeg bare lod det køre i et par minutter, så blev omdrejningerne mere stabile og fejlen forsvandt.
I med fyret og det startede fint med det samme, med en del mindre røg end det gamle.
Efter nogle dage lavede det dog nogle fejl, med bla. fejl på blæser og vandpumpe. Men efter nogle flere dage, var det som om at både blæseren og vandpumpen begyndte at vende sig til at blive brugt igen og alt virker nu efter hensigten.

Jeg har stadig en ny glødesi og stift fra det gamle fyr og bestilt nye kul og kuglelejer til blæseren for 200kr på ebay. Så næste gang fyret begynder at drille - så er jeg klar :D
Vedhæftede filer
DSC_1327.jpg
DSC_1327.jpg (179.29 KiB) Vist 7269 gange
DSC_1329.jpg
DSC_1329.jpg (165.42 KiB) Vist 7289 gange
DSC_1330.jpg
DSC_1330.jpg (220.04 KiB) Vist 7296 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Oliefyr rep på V50

Indlægaf volvo_thor » fre nov 01, 2019 18:25 pm

Nå.... det viste sig så at jeg ikke helt var i mål. Jeg var lidt for hurtig med at få sat fyret i og kommer videre. Så det begyndte at ose igen og brokke sig over lavt signal på hhv blæser og vandpumpe. Så jeg pillede fyret ud igen, fik det renset ordenligt igennem, sat den nye glødesi og gløderør i, samt renset elmotoren på blæseren, ved at pudse kommutator, slibe kul og blæse kulstøv ud.
Nu virker det hele fint igen. Men vandpumpen er dog begyndt at gå helt i knæ nu. Så næste skridt er at få den skifte. Jeg var simpelthen en torsk, da jeg havde oliefyret ude i et par måneder i sommers. Stikket i vandpumpen er åbenbart lidt åben, så selv om man dækker det af, så kommer der let skidt og fugt i stikket, når oliefyret ikke sidder i bilen. Så motoren er nu godt og grundigt medtaget. Den ser ud til at være skruet sammen og til at pusle om. Men jeg ville egentlig bare gerne finde en anden. Men hvor dælen finder man sådan en? Alle steder jeg leder, lader det til at være en anden type. Den ser sådan her ud:
https://www.ebay.com/itm/600L-H-Water-Circulation-Pump-Thermo-Motor-1KD-965561-For-Eberspacher-Webasto-VW/133089850200?hash=item1efcc5f358:g:JDsAAOSwEuZdCe7M&vxp=mtr

Men jeg finder stort set kun denne her model:
https://www.bilvarmer.com/index.php?route=product/product&path=79&product_id=213

Nogen der ligge inde med sådan en pumpe brugt, som jeg kan renovere?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am


Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster