Der er ingen tvivl om, at dit batteri er udfordret (ikke nødvendigvis færdigt) og at din generator ikke laver tilstrækkeligt med strøm med de symptomer du har.
Du skal først anskaffe dig et multimeter,
http://www.harald-nyborg.dk/p7333/digital-multimeter-mas830c eller
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/. Så skal du måle spændingen (volt - multimeteret indstilles på 20V DC) direkte på batteriets poler, men bilen skal have være slukket et godt stykke tid. Hvis denne spænding er under 12,2 volt så er batteriet i princip tomt. Fuldt opladet afgiver den 12,7 volt.
Så tænder du motoren og laver samme måling. Her skal spændingen i tomgang være mindst 13,9 volt, helst 14,4-14,6 men ikke over 14,9.
Du kan få en hjælper til at køre motoren op på 2.000 o/m ellers må du placere multimeteret så du kan aflæse det fra førerpladsen. Her skal den gerne vise over 14 volt men under 14,9 volt.
Mens motoren kører tænder du de tunge forbrugere, bagrude, langt lys, sædevarme mm. Her må den gerne lige dykke en smule men skal komme op på 14 volt igen.
Hvis ikke den kan levere mindst 13,9volt, så er din generator i uorden. Hvis du har en Bosch generator nogenlunde magen til min, så kan du udskifte regulator og kul. Det er sikkert kullene, der er problemet, men de er enormt besværlige at skifte alene. Og en ny og moderne regulator er godt at have og koster ikke meget.
Inden du skiller tingene ad ved generatoren så skal du tage strømmen på bilen.
Betingelsen for at generatoren kan oplade et blybatteri er, at den leverer mere end 13,8 volt, da den elektromotoriske kraft der skal til for at tilføre strøm til batteriet først er til stede med de 13,8 volt. Vi omtaler altid vores bilers el-system som 12 volt, men det er 14 volt.
Den regulator jeg har købt gælder til min generator, som kan aflevere 140 Ampere. Ampere er strømstyrken. Hvis man sammenligner volt og ampere med vand som flyder igennem en slange, så er diameteren på slangen volt og mængden af vand der flyder igennem ampere. Derfor vil du se tykke ledninger på batteriet men tynde til lyset i bagklappen.
På generatoren sidder der to ledninger, en tyk og en tynd. Den tynde leverer strøm til kullene, som overfører strømmen til en roterende magnet, så generatoren kan producere strøm. Den tykke afleverer strømmen.
Afmontering af regulatoren: Tag strømmen på bilen. Tag den tynde ledning fra. Løsn møtrikken der holder den tykke ledning fast og tag den væk. Løsn en anden stor bolt og 1 eller 2 mindre bolte med Philips kærv. Så kan man fjerne beskyttelseskappen. Nedenunder sidder der ca. 3 mindre bolte med Philips kærv, som holder regulatoren på plads. Så kan regulatoren vippes ud.