Slidte kul

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » lør maj 20, 2017 0:32 am

Synes ikke den startede så kvikt som den plejede og jeg gik så igang med at måle på batteri og generator. Batteriet var nede på 12,3 volt, så noget var galt med ladningen, hvilket mine målinger så også viste. Den havde svært ved at komme over 13,8 volt når der var belastning på, også når der kom omdrejninger på, så noget var galt med generatoren.

Heldigvis sidder der en Bosch generator på, hvor man for 250 kr kan købe en ny regulator og nye kul. Regulatoren med nye kul blev skiftet og alt fungerer igen som det skal.

regulator.jpg
Her er den gamle regulator, og man kan tydeligt se at kullene er slidt ned. Da jeg fik pillet den af viste det sig at være en uoriginal regulator. Nu sidder der en Bosch regulator på.
regulator.jpg (55.94 KiB) Vist 3756 gange
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Claus » man maj 22, 2017 17:37 pm

Hej Ulrik
Super at du fik den til at lade igen.
Jeg er ved at nå det samme med min generator.
Hvor fik du stumperne fra.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2831
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » tirs maj 23, 2017 1:00 am

Jeg købte den her: https://www.bildeleshop.dk/bosch/755611. Jeg fandt reservedelsnummeret ved at gennemsøge Boschs katalog.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf trosoe » tirs jun 06, 2017 9:22 am

Hej Ulrik,

Hvor mange amp. lander din generator i tomgang efter du har skiftet kul?
trosoe
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs maj 31, 2011 19:33 pm
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » man jun 12, 2017 0:47 am

Det har jeg ikke målt, da jeg ikke har sådan et tangamperemeter, som kan måle det. Men jeg har målt spændingen mens alt el-udstyr har været tilsluttet, og her afleverede den 14,1 volt. Hvis jeg kendte forbruget på alle enhederne kunne jeg regne mig frem til hvor mange ampere den producerer. Generatoren bør levere 140 A og jeg har den ikke mistænkt for at levere mindre.

Batteriet er igen på toppen (12,6v) og der er ikke noget lys som blinker eller kortvarigt går ned i styrke når jeg tænder de store forbugere såsom sædevarme og bagrude- og spejlopvarmning og forlygter. Så generatoren leverer hvad den skal. Men det ku' selvfølgelig være spændende at vide præcist hvad den leverer.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » man jun 19, 2017 11:27 am

Lånte et tangamperemeter og kan måle, at der kommer 45 A ud af generatoren i tomgang hvoraf de 6,5 fortsætter over i batteriet.

Jeg skal lige have lavet mig en plan for målinger, for det kunne være interessant at finde ud af, hvor meget bilens udstyr reelt trækker af strøm. Generatoren kan aflevere 140 A, hvilket jo er dimensioneret efter batteristørrelse og forbruget ved start af motoren, hvor en dieselmotor angiveligt skulle være sværere at få rundt end en benzin. Batteriet er på 90 Ah og kan teoretisk tage imod max. 10% af kapaciteten kontinuerligt, men da jeg har et AGM batteri, kan det tage imod noget mere.

Jeg skal ihvertfald have målt forbruget, når hele "juletræet" er tændt ved såvel tomgang som 2.000 o/m.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » man jun 19, 2017 17:29 pm

Hej Ulrik
Jeg har aldrig helt forstået mig på elektrisitet, men synes min bil slår en omgang eller to ekstra og noget langsommere i gang, end den plejer. Desuden dykker lyset i diverse instrumenter lige en kende, når feks sædevarme eller aircon kobles ind. Kan det være den omtalte regulator?
Hvordan måler du desuden ladespændingen? Er der lange ledninger så du selv kan sidde bag rattet eller får du en hjælpende fod til at give gas?
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1148
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jun 20, 2017 13:27 pm

Der er ingen tvivl om, at dit batteri er udfordret (ikke nødvendigvis færdigt) og at din generator ikke laver tilstrækkeligt med strøm med de symptomer du har.

Du skal først anskaffe dig et multimeter, http://www.harald-nyborg.dk/p7333/digital-multimeter-mas830c eller http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/. Så skal du måle spændingen (volt - multimeteret indstilles på 20V DC) direkte på batteriets poler, men bilen skal have være slukket et godt stykke tid. Hvis denne spænding er under 12,2 volt så er batteriet i princip tomt. Fuldt opladet afgiver den 12,7 volt.

Så tænder du motoren og laver samme måling. Her skal spændingen i tomgang være mindst 13,9 volt, helst 14,4-14,6 men ikke over 14,9.

Du kan få en hjælper til at køre motoren op på 2.000 o/m ellers må du placere multimeteret så du kan aflæse det fra førerpladsen. Her skal den gerne vise over 14 volt men under 14,9 volt.

Mens motoren kører tænder du de tunge forbrugere, bagrude, langt lys, sædevarme mm. Her må den gerne lige dykke en smule men skal komme op på 14 volt igen.

Hvis ikke den kan levere mindst 13,9volt, så er din generator i uorden. Hvis du har en Bosch generator nogenlunde magen til min, så kan du udskifte regulator og kul. Det er sikkert kullene, der er problemet, men de er enormt besværlige at skifte alene. Og en ny og moderne regulator er godt at have og koster ikke meget.

Inden du skiller tingene ad ved generatoren så skal du tage strømmen på bilen.

Betingelsen for at generatoren kan oplade et blybatteri er, at den leverer mere end 13,8 volt, da den elektromotoriske kraft der skal til for at tilføre strøm til batteriet først er til stede med de 13,8 volt. Vi omtaler altid vores bilers el-system som 12 volt, men det er 14 volt.

Den regulator jeg har købt gælder til min generator, som kan aflevere 140 Ampere. Ampere er strømstyrken. Hvis man sammenligner volt og ampere med vand som flyder igennem en slange, så er diameteren på slangen volt og mængden af vand der flyder igennem ampere. Derfor vil du se tykke ledninger på batteriet men tynde til lyset i bagklappen.

På generatoren sidder der to ledninger, en tyk og en tynd. Den tynde leverer strøm til kullene, som overfører strømmen til en roterende magnet, så generatoren kan producere strøm. Den tykke afleverer strømmen.

Afmontering af regulatoren: Tag strømmen på bilen. Tag den tynde ledning fra. Løsn møtrikken der holder den tykke ledning fast og tag den væk. Løsn en anden stor bolt og 1 eller 2 mindre bolte med Philips kærv. Så kan man fjerne beskyttelseskappen. Nedenunder sidder der ca. 3 mindre bolte med Philips kærv, som holder regulatoren på plads. Så kan regulatoren vippes ud.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » tirs jun 20, 2017 20:05 pm

Tak for udførlig instruks og nyttig info.
Batteriet er et år gammelt, så det burde ikke fejle noget. Jeg går i krig med en regulator.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1148
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » lør jun 24, 2017 14:35 pm

Jeg glemte at nævne, at du skal få opladet dit batteri hurtigst muligt. Jo længere det er afladet jo sværere bliver det at få det op på max. ydeevne. Brug en intelligent lader, fx en CTEK, så kan du redde batteriet fra sulfatering.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » tirs jul 11, 2017 20:41 pm

Jeg fik forresten tjekket regulatorens kul. Jeg kunne desværre ikke findes vores multimeter, så ved ikke, hvordan den lader. Hvad siger I her?
Vedhæftede filer
IMG_7915.JPG
IMG_7915.JPG (40.97 KiB) Vist 3231 gange
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1148
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Slidte kul

Indlægaf gunsmoke » ons jul 12, 2017 16:15 pm

Mon ikke din regulator er udskiftningsmoden, det ene kul er der vist ikke meget at give af. I forhold til Ulriks fine vejledning skal du lige være opmærksom på at vist ikke alle regulatorer leverer 14V. Kan af Ulriks tidligere indlæg se at hans regulator er en F00MA45211. På min V70, 2.5T fra 2005 sidder en F00MA45212 og her siger spændingen i Vida 13,6V. Blot så du ikke fejlsøger forgæves.
Venlig hilsen
Bo

Volvo S40 1.6D 2009
Volvo V70 2.5T aut. 2005
gunsmoke
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 447
Tilmeldt: lør mar 02, 2013 14:41 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 13, 2017 0:01 am

Hvis ikke spændingen kommer over 13,9 volt bliver der ikke ladet på batteriet! Den såkaldte elektromotoriske kraft, der skal til for at oplade et blybatteri er først til stede ved 13,8 - 13,9 volt.

13,6 volt kan drive forbrugerne uden at aflade batteriet, men der skal også lades på batteriet - helst hele tiden! Ellers dør dit batteri langsomt ved at sulfatere.

Uanset regulator reservedelsnummer skal den levere 14.4 volt under normal drift. Min regulator skal kunne håndtere en max. ladestrøm på 140 Ampere, generatorerne på benzinmodellerne laver ikke så meget strøm. Men spændingen (volt) skal være den samme.

Anders' kul ser også ud til at være slidt pænt ned. Fjederen under kullene bliver også slap med tiden, så kullenes tryk på kommutatoren har ikke været højt.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1994
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf gunsmoke » tors jul 13, 2017 8:20 am

Ulrik Friis skrev:Hvis ikke spændingen kommer over 13,9 volt bliver der ikke ladet på batteriet! Den såkaldte elektromotoriske kraft, der skal til for at oplade et blybatteri er først til stede ved 13,8 - 13,9 volt.

13,6 volt kan drive forbrugerne uden at aflade batteriet, men der skal også lades på batteriet - helst hele tiden! Ellers dør dit batteri langsomt ved at sulfatere.

Uanset regulator reservedelsnummer skal den levere 14.4 volt under normal drift. Min regulator skal kunne håndtere en max. ladestrøm på 140 Ampere, generatorerne på benzinmodellerne laver ikke så meget strøm. Men spændingen (volt) skal være den samme.

Anders' kul ser også ud til at være slidt pænt ned. Fjederen under kullene bliver også slap med tiden, så kullenes tryk på kommutatoren har ikke været højt.

Hej Ulrik
Tak for svar. Så har jeg lidt at arbejde med i ferien :D
Venlig hilsen
Bo

Volvo S40 1.6D 2009
Volvo V70 2.5T aut. 2005
gunsmoke
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 447
Tilmeldt: lør mar 02, 2013 14:41 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » ons sep 27, 2017 17:19 pm

Sidst bilen blev startet for et par dage siden, synes jeg, den tørnede noget sløvt. Her efter et par dage ville den næsten ikke i gang. Jeg fik på en tur rundt omkring startet bilen tre gange og tredie gang, var jeg i tvivl, om den ville starte. Heldigvis kom den i gang, og jeg kørte en længere tur og slukkede for strømslugere.
Voltmetret viser 13,4 ved tomgang og opgasning. Sætter jeg lys eller aircon i gang ryger den på 13,2 volt.
Da jeg slukkede bilen viser den 12,5 volt. Jeg måler igen senere, men kan vi være enige om, at jeg skal starte med nye kul?
Update: Fem timer senere viser batteriet stadig 12,5 volt.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1148
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster