Slidte kul

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Slidte kul

Indlægaf jimDK » fre okt 06, 2017 13:12 pm

8)
bliver spændende at høre...
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1624
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Slidte kul

Indlægaf Høje » tors jan 11, 2018 23:45 pm

Har læst tråden igennem et par gange for står og bøvler med det samme problem... måske!;)

Min volvo 850 fra 95 havde i et godt stykke tid flimret lidt i nærlyset... som at der forsvinder lidt power kortvarigt. Begyndte at lægge mærke til dét når jeg satte langt lys på... som om den lige sku tænke et sekund over det..

Målte på mit batteri som indstrueret tidligere i tråden... mit batteri viste 14,7 hvor bilen ikke har kørt i lang tid...? Da jeg målte med bilen tændt var den oppe på 17,2!?

Så den overlader helt vildt ikke....?

Kan det ikke også skyldes laderegulatoren? Har ihvertfald afmonteret den og kullene (især det inderste) er rigtig godt slidte:)

Min generator er på 14v 100amp så det må være en bosch 1 197 311 211 jeg ska bruge korrekt?

Håber ikke tråden er helt død og der er en af jer der har en kommentar og om jeg er nogenlunde på rette vej:)

På forhånd tak:)
Høje
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: man mar 14, 2016 15:08 pm
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing

Re: Slidte kul

Indlægaf jimDK » fre jan 12, 2018 18:19 pm

Kan volt meteret vise lidt for højt?

begge målinger lyder lidt høje...
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1624
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Slidte kul

Indlægaf jimDK » fre jan 12, 2018 18:27 pm

har du prøvet bosch's katalog for at finde en regulator

http://www.bosch-automotive-catalog.com/en/
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1624
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Slidte kul

Indlægaf Høje » lør jan 13, 2018 14:02 pm

jimDK skrev:Kan volt meteret vise lidt for højt?

begge målinger lyder lidt høje...


Ja de var mega høje...? Måske det er multimeteret men er det umuligt at overlade batteriet?
Høje
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: man mar 14, 2016 15:08 pm
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » lør jan 13, 2018 17:57 pm

Dit multimeter er defekt. Over batteriets poler kan du ikke måle mere end 12,7 volt. Følgende værdier gælder:

Batteri i hvile: 12,2 - 12,7 volt. Under 12,2 volt er batteriet helt afladet. Er der 12,2 volt kan det oplades til max. kapacitet igen uden det forringes.

Når batteriet har modtaget ladning, vil der i et kortere tidsrum efter stå en overfladespænding, som er lidt højere end de 12,7 volt, fx 13,4 volt, men den falder.

Ladestrøm fra generator: 14,3 - 14,7 volt

Når batteriet er helt opladet: Vedligeholdelses spænding: 13,6 volt

Nødvendig spænding for at lade på batteriet: 13,8 volt.

Ja, du kan overlade batteriet. Så vil batterisyren koge og der bliver udviklet knaldgas i den helt store stil, og en eksplosion af batteriet kan forekomme. En sådan hændelse kan være ret farlig, da syren så sprøjtes ud over det hele. Laderegulatoren vil normalt forhindre dette.

Hvis man sørger for altid at have sit batteri opladet, kan det holde i rigtig mange år. Et batteri har ikke godt af at henstå i længere tid uden at modtage opladning.

Hvis et batteri har være dybdeudladet, dvs nede på 11volt, er risikoen for at det har taget skade stor. Et bilbatteri består af mange ultratynde plader/gitre, og ved afladning kan disse plader/gitre vride sig så det rammer et andet gitter. Pladerne/gitrene sulfaterer og vil dermed påvirke strukturen.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1916
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Koldstart » søn jan 14, 2018 12:27 pm

Ulrik Friis skrev:Hvis et batteri har være dybdeudladet, dvs nede på 11volt, er risikoen for at det har taget skade stor. Et bilbatteri består af mange ultratynde plader/gitre, og ved afladning kan disse plader/gitre vride sig så det rammer et andet gitter. Pladerne/gitrene sulfaterer og vil dermed påvirke strukturen.


Gælder dette også AGM-batterier?
(AG_forklaring: http://dk.bosch-automotive.com/da/parts_and_accessories/service_parts_1/batteries_4/batterietechnologien_1/agm/agm_1)
Koldstart

Volvo S60 II D3 MY2012
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 138
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » søn jan 14, 2018 15:49 pm

Nej, AGM batterier er konstrueret på en speciel måde. Dit link viser hvordan Bosch gør. Det giver en række fordele:

    En dybdeafladning ødelægger ikke batteriet. Det kan lades helt op igen ved at bruge en intelligent lader eller hvis din generator er forsynet med en intelligent regulator
    Det kan tilføres en større ladestrøm (op til 5 gange), så batteriet lades op hurtigere.
    Det er glimrende som startbatteri, da det kan levere en høj strømstyrke (ampere) øjeblikkeligt
    Det har en meget lav indre modstand.
    Det har en lang levetid.
    Det er vedligeholdelsesfrit. I AGM batterier er indbygget en lille kemisk fabrik, hvor knaldgassen omdannes til vand.
    Det har en mindre tilbøjelighed til at sulfatere
    Det kan "stå stille" i længere tid uden afladning
    Lavere vægt.

Ulemperne er, at det indeholder lidt mindre energi (Ah) end et traditionelt batteri og at fremstillingsomkostningerne er noget højere. Og det er mere følsomt for overopladning.

Man skal altså ikke montere et AGM batteri, hvis ikke laderegulatoren kan håndtere det!

Imidlertid er alt ikke lyserødt for AGM batterier. Mange har haft dårlige erfaringer med dem, men mange har også haft dårlige erfaringer med almindelige batterier. I sidste ende handler det om vedligeholdelse. Hvis man sørger for, at batteriet får den rigtige behandling, vil det kunne holde i rigtig, rigtig mange år. Uanset om det er AGM eller almindeligt. Batteriet bliver ødelagt om sommeren, hvor det udsættes for varme, som er skadeligt for batteriet. Om vinteren viser fejlen sig så, da driftsbetingelserne er meget mere udfordrende.

Man må afgøre med sig selv om det er værd at købe et AGM batteri. Jeg bruger et AGM batteri på 90 Ah, som indtil nu (7 år) ikke har givet anledning til bøvl. Det blev dog udfordret da min laderegulator ikke virkede ordentligt. Men det blev fixet, og alt er OK igen.

Jeg bruger AGM fordi jeg om vinteren bruger motorvarmeren 30-45 minutter før jeg skal ud at køre. Den bruger 10-12 A, hvilket vil sige at kapaciteten på batteriet falder med 5-9 Ah. Denne kapacitet skal jo genskabes ved opladning, hvilket kan ske i løbet af ca. 10-15 minutters kørsel. Et normalt batteri kan modtage ladning på ca. 10% af kapaciteten, så med et traditionelt blybatteri ville genopladningen have taget mellem 35 og 60 minutter for et 90 Ah batteri. Og det er derfor jeg bruger et AGM batteri.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1916
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » søn feb 18, 2018 18:10 pm

Jeg skylder vist en Update, selvom tråden ikke er min.

Jeg skiftede regulatoren og fik ikke rigtigt noget ud af det.

Køber mig en lader og stikker batteriet noget kærlighed en gang imellem.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1124
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Slidte kul

Indlægaf oakey » tirs feb 20, 2018 13:04 pm

For nogle år siden udlæste jeg fejl på min 850T/1997 af anden årsag.
Udlæsningen viste at spændingen på batteriet var over 17 Volt mens motoren kørte og generatoren derfor ladede batteriet.
Naturligvis fandt jeg straks et multimeter frem og målte direkte over batteriets poler: Spændingen VAR over 17V.
Jo, - batterispændingen kan komme så højt op hvis regulatoren på generatoren har været defekt i lang tid.
Hvis man fortsætter med at lade på et batteri der allerede er fuldt opladet bliver blypladerne belagt med et tykt lag blysulfat.
I sidste ende øger det batteriets indre impedans så spændingen over polerne kan komme meget højt op under ladning.
Mit kendskab til ladere og batterier kommer fra de 5 år jeg arbejdede som ingeniør i et firma der udviklede ladere til industrien.

Jeg skiftede laderegulatoren der har indbyggede kul OG batteriet.
Derefter fungerede alt som forventet og har gjort det i 8 år.

Du skal skifte batteriet, - det er med stor sikkerhed defekt.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » tirs feb 27, 2018 19:11 pm

Anders_H skrev:Jeg skylder vist en Update, selvom tråden ikke er min.

Jeg skiftede regulatoren og fik ikke rigtigt noget ud af det.

Køber mig en lader og stikker batteriet noget kærlighed en gang imellem.


Har du målt på generatoren efter du har skiftet regulatoren?
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1916
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidte kul

Indlægaf Anders_H » tirs feb 27, 2018 21:13 pm

Det gjorde min mekaniker, og han sagde, at den ladede fint.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1124
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Slidte kul

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 28, 2018 2:48 am

Tja, så er der nok ingen vej udenom et nyt batteri. Husk at jo tungere det er jo bedre er det (mere bly=kvalitet). Og lad være med at gå op i batteristørrelse med mindre du har et højt forbrug med slukket motor.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1916
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron