Batteriskift på S60 II

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Batteriskift på S60 II

Indlægaf Koldstart » tirs jul 11, 2017 22:39 pm

Hej venner,

Mit info-panel (det midt i omdrejningsmåler) gav forleden beskedden "Lav Batterispænding".

Bil + batteri er nu over 5 år gammel, og har rundet de 100.000, så det må vist være tid til nyt batteri.

Men vores S60 har 2 batterier. Det "store" og så et mindre start/stop-hjælpebatteri som sidder i "grøften" under forruden. Jeg antager det er det store som er udskiftningsmodent, men måske er begge batterier klar til udskiftning?

Spørgsmålene er nu:
1)
Kan man bare pille det gl. batteri ud og sætte et nyt i? Eller skal et eller andet re-kalibreres med VIDA?
2)
Skal jeg skifte batterierne et ad gangen, eller begge på en gang?
Koldstart

Volvo S60 II D3 MY2012
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Batteriskift på S60 II

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 13, 2017 0:23 am

Gætterier bliver du bare fattigere af. Et batteri kan holde 15 år hvis det behandles korrekt.

Du bliver nødt til at få målt dine to batterier. Nu har jeg ikke rodet med biler med to batterier, men hvis almindelig logik er gældende, så er det det store batteri som driver startmotoren, da der skal afleveres en ganske stor strømstyrke (4-800 ampere) for at starte motoren, og det kan et mindre batteri ikke altid levere. På batterier skal man kunne finde en EN angivelse. Fx EN600 som er en angivelse af, at batteriet kan aflevere 600 Ampere i et vist antal sekunder. De batterier jeg har set på biler med start/stop systemer, har ret kraftige batterier på EN700-975.

Brug et multimeter og mål spændingen over polerne mens bilen er i sleepmode. Spændingen skal være over 12,3 volt. Et batteri som viser 12,2 volt er færdigt, men kan ved hjælp af en intelligent lader bringes op på fuld styrke. Der kan max måles 12,7 volt. Hvis du kan måle en højere spændingen er bilen ikke i sleepmode.

Hvis et 5 år gammelt batteri er "gået ned" er der en årsag, så jeg ville få målt generatorfunktionen. Eller også har du en "parasit" som bruger for meget strøm mens bilen holder stille.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Batteriskift på S60 II

Indlægaf Koldstart » tors jul 13, 2017 18:40 pm

Ulrik Friis skrev:Gætterier bliver du bare fattigere af. Et batteri kan holde 15 år hvis det behandles korrekt.

Du bliver nødt til at få målt dine to batterier. ... snip ... jeg ville få målt generatorfunktionen. Eller også har du en "parasit" som bruger for meget strøm mens bilen holder stille.


Jeg havde ikke tid til den store diagnostik, så jeg tog bare hovedet under armen og gjorde hvad der syntes enklest :wink:

Jeg købte et nyt batteri AGM-batteri hos Biltema for 1.399 og skiftede. Det synes umiddelbart at have hjulpet. Nu får vi se om det er en permanent fix eller om der en eller anden elektrisk misfunktion, som har ødelagt det gl. batteri.

Jeg kunne også godt spare mig mine bekymringer om re-kalibrering. Instruktionsbogen foreskriver at man skal vente 5 minutter fra man slukker sin bil, til man demonterer batteriet. Så det gjorde jeg. Forinden satte jeg alarmen på nedsat følsomhed (af angst for at elektroniken skulle tro nogen stjal batteriet). Alt har spillet upåklageligt efter batteriskift.

Da jeg nu alligevel skulle skifte batteri, købte jeg et der var lidt større end det originale (Det ny er på 80 Hh og det gl. var lidt mindre). Men mere væsentligt: det ny er af AGM-typen, så det skulle forhåbentlig holde min ejertid ud :)

For det er korrekt hvad Ulrik skriver: Der findes en strøm-Parasit i Volvoen. Den ene er alarmen, som overvåger ikke kun døre og klapper, men også kabinen. Den anden er motorvarmeren, som kører stort set 2 gange om dagen fra november til maj. Derfor er det godt med den ekstra kapacitet og med en batteritype der kan tåle de daglige afladninger i vinterperioden.
Koldstart

Volvo S60 II D3 MY2012
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Batteriskift på S60 II

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 13, 2017 21:45 pm

Hvis dit batteri skal holde skal det lades helt op hver gang du har brugt det. Det gode ved at AGM batteri er, at det kan modtage en større ladestrøm end et traditionelt batteri. Så det lades op på kortere tid selvfølgelig under forudsætning af at generatoren afgiver tilstrækkeligt med energi. Desuden kan det tåle en dybdeudladning uden at blive ødelagt.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst