Klima anlæg

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » tirs jul 18, 2017 8:45 am

Hej

Har en Volvo V50 2.0D fra 2008. Klimaanlægget var utæt sidste år og jeg satte ny kondenser på og fik trykprøvet systemet og alt virkede fint til omkring april/maj i år. Så blev det langsomt dårligere. Mekaniker siger at det kun har mistet ca 20 gram og efter påfyldning kølte det rigtig godt igen. Men dagen efter var det blot halvkøligt igen. AC starter og alt lader til at reagere i forhold til justering af temperatur i kabine osv. Er volvo meget følsom med mængden af kølemiddel eller er det måske en føler det bare driller? Og hvad skal jeg lede efter når jeg sætter testeren på?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf Claus » tirs jul 18, 2017 11:27 am

viewtopic.php?f=6&t=13470

Prøv lige denne tråd. Jeg tror nemlig det er koblingen til kompressoren der driller dig.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » ons jul 19, 2017 11:13 am

Tak for rådet :D
Jeg ser lige om det er den der driller når jeg kommer under bilen her en af dagene. Men Min køler kun lidt og stopper ikke efter 10-15 minuter, som dem i tråden, så jeg tror ikke det er koblingen, men den bliver selvfølgelig testet alligevel.
Da mekanikeren efterfyldte, gik den bare i gang med det samme og kølte perfekt - så jeg tror måske det er en tryk-vagt eller lignende. Men nu må jeg lige se hvad testeren siger - jeg vender tilbage med mere info og måske :?:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » tors jul 20, 2017 17:54 pm

Ved slet ikke hvordan jeg har kunnet overse(lytte) det. Men AC slår slet ikke til. Så det udelukker forhåbentlig koblingen. Men kunne tyde på en sikring eller tryksensor, som jeg så skal til at finde ud af hvor man kan få henne. Men har lige glemt min tester, da jeg kom i værkstedet, så det må vente til i morgen med at undersøge nærmere.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf Anders_H » tors jul 20, 2017 22:30 pm

Præcis din kobling. Den går ikke i indgreb ved for stor afstand.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Klima anlæg

Indlægaf Kim S » fre jul 21, 2017 8:42 am

Som der skrives ... din kobling..... på AC .. ikke din motor / gear kasse kobling :D , du skriver som om du trode at det er din kobling til gearkassen....
Den kobling der sidder på AC bliver aktiveret af magneter og hvis afstanden pga slid bliver for stor, kan magneten have svært ved at holde/indkoble din AC, derfor "simmer" man den men tynde skiver for at gører mellemrummet mindre :D
Noget du selv kan gøre, se hvordan på nettet ... der er flere indlæg omkring dette....
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » fre jul 21, 2017 10:28 am

Tak for jeres hjælp! Jeg springer i garagen og ser hvad jeg kan finde ud af :D
Jeg mener selvfølgelig koblingen til AC :wink: Det var blot fordi, da mekanikeren tryktestede den, så virkede det med det samme. Så derfor tænkte jeg det kunne være en tryksensor der lå lige på grænsen og derfor ikke tilod at jeg indkobler AC'en for at beskytte kompressoren, hvis kølemidlet manglede.
Men jeg kravler under bilen med det samme og ser om ikke jeg kan blive klogere af alle de links, som i referer til, som jeg lige har læst sporadisk igennem.
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » fre jul 21, 2017 16:35 pm

Har lige haft tester på og med bærbaren ude i motorrummet, kan jeg stå og slå koblingen til og fra, mens jeg med lommelygten lyser ned og kan konstatere at koblingen fint reagere og kobler ind, som den skal :?:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf Anders_H » lør jul 22, 2017 21:42 pm

Ingen utætheder? Du kan ikke se neongrøn sporfarve nogen steder?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » man jul 24, 2017 22:53 pm

Fejl fundet. Mekkeren smed måleren på og så med det samme at gassen var væk. I med nye ventiler til hver påfyldningsstuds og på med gas igen - alt virker nu perfekt :D

Tak for gode råd og jeres tid :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » søn aug 27, 2017 16:49 pm

Arh..... gassen røg stille og roligt igen... og jeg syntes også der var noget der lugtede spøjst. Fik lige mekkeren til at smide sporgas på og desværre er det den lille "radiator" hvad end den hedder, som sidder inde bag instrumentbordet. Han siger den koster omkring 600kr. Men det trælse er at hele instrumentbordet skal ud. Han siger det tager en dags tid og koster ca 5K. Men han sagde jeg bare skulle tage mig god tid og gå i krig selv og sætte en weekend af. Mekkeren sagde at der umiddelbart er ligetil, så længe man passer på stik og ledninger og ikke ridser eller knækker plastic.
Nogen der har nogle gode henvisninger og råd til at pille instrumentbordet ud af en V50'er?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » man sep 04, 2017 17:28 pm

Nå. Mekkeren siger 4500kr for en fordamper. Autodele24 lander på ca det samme. Men i USA koster den 350kr. Tør slet ikke tænke på hvad Volvo vil have, sikkert nok til at jeg lige så godt kan skrotte bilen eller køre den i havnen.

Men nogen der har prøvet at købe sådan en fætter fra den anden side af jordkloden - tænker her på moms, afgifter osv.?
De vil have ca 350kr for fordamperen og ca 350kr i fragt. Dvs under 1/6 af prisen i alt. Nogen forslag?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf Tom » man sep 04, 2017 22:39 pm

Har ikke købt Volvo dele i USA, men både pladedele, pakninger, gummilister osv til min 67 Cadillac.
Det er nemmest hvis du opretter dig hos shopusa, https://www.shopusa.com/youshopweship/denmark/, da de fleste US firmaer tager sig godt betalt for at sende til Europa.
Hos ShopUSA får du en postboks adresse i Virginia og du kan på forhånd se hvad told, moms og forsendelse herfra bliver til dig.
Når de modtager din pakke får du sendt et billede af indholdet, så du kan vurdere om det er hvad du forventer og at det er i den stand du regner med. Særligt vigtigt ved brugte dele!
Jeg har ingen forbindelse til ShopUSA andet end at være en tilfreds bruger af deres service.

Mvh Tom
Tom
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors jun 27, 2013 14:12 pm
Geografisk sted: Holte

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » tirs sep 05, 2017 20:55 pm

Mange tak Tom :D
Så kan det jo være at det måske koster ca det samme at give ca 2K i tyskland - hvis det er alt inklusiv.
Det vil jeg undersøge nærmere og melde tilbage :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Klima anlæg

Indlægaf volvo_thor » lør sep 23, 2017 9:51 am

Ok.... man bliver hele tiden klogere.....

Troede, at når jeg nu skulle pille hele instrumentbordet ud af bilen, så skal man også skifte ekpansionsventilen. Her troede jeg at at den var en alublok, som sidder imellem flangerne fra motorrummet og fordamperen.... men det viser sig at være en lille plasticdims, der sidder et eller andet sted inde i røret:
https://www.autodele24.dk/2389282-nrf-ekspansionsventil-klimaanlaeg

Nogen der ved, hvor den sidder?
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster