V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere. (Løst)

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere. (Løst)

Indlægaf V70 Kolding » lør sep 23, 2017 23:09 pm

Hejsa

Volvo V70 07/2004 170hk aut.

Nogle af jer volvofolk der kender til dette problem !

Når bilen startes kan varme /kulde ikke reguleres i føresiden men fungerer ok i passagersiden. Jeg slukker bilen (tænding fra 2 sek.) og starter igen derefter fungerer alt som det skal, kan regulere op og ned på temp alt ok. dvs. det er ca. hver anden gang det er galt og kan udbedres ved at slukke bilen og genstarte (men bare lidt træls når man lige er kørt på motorvejen og den blæser max varme ind) :-(

Når der justeres på temp regulering max kulde eller max varme kører blæser op og ned i hastighed som den skal men spjældmotor ikke kører i korrekt position (kan høre at den slet ikke kører) dvs. temp. på indblæsnings luften ændrer sig ikke kun luftmængden.

Bilen har været på værksted og der er loadet ny software til climapanelet og spjældmotor i føreside er udskiftet, alle spjæld motorer er kalibreret og ingen fejl fundet.


Jeg troede at fejlen lå i software, når den forsvandt ved genstart, men det gjorde åbenbart ikke.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende ?
Sidst rettet af V70 Kolding tirs okt 17, 2017 20:19 pm, rettet i alt 2 gange.
V70 Kolding
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors sep 21, 2017 20:46 pm

Re: V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere.

Indlægaf Claus » søn sep 24, 2017 3:01 am

Hejsa
Start med at dreje blæseren ned på 0 slå tændingen fra og vent 10 minutter, fjern så minuspolen fra batteriet.
Vent 30 minutter drej nu tændingsnøglen i posion ll sæt lyset på portionsglas og nu monterer du minuspolen igen og spænder den fast.
Så er det tid til at grundjusterer klima delen, det gøres ved at dreje blæseren i stilling 1 i 5 sekunder så stilling 2 i 5 sekunder stilling 3 i 5 sekunder osv. til blæser hastigheden er på max.
Så skulle det gerne virke.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2758
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere.

Indlægaf V70 Kolding » søn sep 24, 2017 16:58 pm

Hej Claus

Tak for dit svar :-)

Jeg har gjort som du foreskrev men desværre uden held :-(

Det er stadig det samme dvs. virker hver 2 gang når tænding har været fra.
V70 Kolding
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors sep 21, 2017 20:46 pm

Re: V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere.

Indlægaf strandfelt » tors okt 12, 2017 10:10 am

Jeg havde engang samme fejl + fart pilot der kun ville tænde hver anden gang. Efter jeg satte nyt batteri i, har der ikke været problemer !

Hvor meget måtte du giver for at få opdateret softwaren ?

Henrik
Volvo V70 2,4 2001
strandfelt
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre nov 14, 2008 0:10 am
Geografisk sted: Rødovre

Re: V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere.

Indlægaf Ulrik Friis » man okt 16, 2017 13:15 pm

Der sker mange uforklarlige ting, når der ikke er spænding nok på systemet. Det elektriske system er konstrueret til at virke ved 14 volt, og kommer spændingen ned under 13,6 volt kan der ske mærkelige ting. Det kan både skyldes et dårligt batteri, som ikke kan holde spændingen og det kan skyldes en generator, der ikke afleverer de 14 volt under kørsel.

Vi har flere eksempler på dårlige lodninger i DIM og ABS moduler, og der er uden tvivl også kolde lodninger andre steder i bilens komplicerede elektroniske miljø. Disse lodninger giver en højere modstand end godt er, og falder spændingen i systemet kan den forhøjede modstand give symptomer, som er svære at fejl søge på.

Når bilen har stået stille i en times tid skal spændingen over polerne ligge på 12,6 - 12,7 volt. Batteriet er i princippet afladet når spændingen er 12,2 volt.

Når batteriet er helt opladet producerer generatoren en spænding på min. 13,6 volt, som er en "vedligeholdelsesspænding".

Skal batteriet oplades, skal der produceres en spænding på mindst 13,8 volt. Det er den spænding, som skaber den tilstrækkelige elektromotoriske kraft (fysisk udtryk) til at batteriet kan begynde at bytte ioner mellem + og - pladerne. Hvis blypladerne i batteriet er sulfaterede skal der en højere spænding til. Gamle batterier kan godt have delvist sulfaterede blyplader og en dermed mindre kapacitet. Med særlige ladere kan man rekonditionere disse batterier, som løsner sulfateringen og giver batteriet (næsten) hele sin nominelle kapacitet tilbage.

Bilens normale driftsspænding skal ligge over 14 volt men ikke over 14,9 volt. Den kan måles ved at sætte multimeteret til at måle spændingen mellem den tykke røde ledning, der er forbundet til generatoren og selve generatorens hus. Det spændende øjeblik indtræffer så, når man måler spændingen over batteriet også mens motoren kører. Den vil helt sikkert ikke være den samme, men den må ikke komme under 14 volt.

Et batteri er en lille kemisk fabrik.

Det er egentligt lidt spøjst, at vi i 2017 kører rundt med 25 kg dødvægt, som et godt bly/syre batteri vejer. Jo tungere jo bedre. Kapaciteten ligger mellem 60 og 100 Ah afhængig af motorens indretning, da kapaciteten alene skal bruges til at holde liv i bilens uslukkelige systemer, mens den holder stille, samt til at få startmotoren til at køre når der er -20 grader udenfor. Et tilsvarende Li-ion batteri ville veje et par kg. Og et Li-ion batteri vil kunne levere hele sin kapacitet, hvorimod et bly/syre batteri kun kan levere 70%. Og Li-ion batteriet kan oplades hurtigere end et bly/syre batteri, som kun kan modtage 10% af sin kapacitet i ladestrøm. Men koster mange gange så meget. Heldigvis er priserne på vej ned. Men der er så andre spidsfindigheder ved Li-ion batterier.

Nå -det blev til en længere smøre, men forhåbentligt kan det bruges til noget. Moralen er vel egentlig, at hvis noget uforståeligt elektrisk problem opstår, så tjek lige batteri og generator først.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1970
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 2004. Klimaanlæg føreside ej justere.

Indlægaf V70 Kolding » tirs okt 17, 2017 16:08 pm

Tak for jeres indlæg :-)

Jeg har idag lavet målinger på batteri og generator !

Ved måling på batteriet efter den har stået stille i 2 timer, 12,7 volt. Med motor startet er der 14,4 volt på polerne.

Måling på + klemmen i motorrum er der 14,6 volt, så generator lader fint.

Men efter at have læst jeres gode forslag med batteriet måtte det være næste step, på trods af der aldrig har været startproblemer ell. lign.
men batteriet har siddet i bilen fra ny, så 13 år er da også en alder.

Nyt Varta Blue Dynamic 74 Ah (680A) monteret og vupti, alt fungerer HVER gang bilen bliver startet.

Tak for hjælpen :-)

Ps. På din forespørgsel af SW opdatering kender jeg ikke prisen, da jeg ikke har fået faktura endnu.
V70 Kolding
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors sep 21, 2017 20:46 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster