Volvo v70 d5 2005 langt lys dødt

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo v70 d5 2005 langt lys dødt

Indlægaf Peter L » søn feb 04, 2018 0:13 am

Hej Volvo entusiaster.
Min herlige volvo har ligt fået skiftet tandremmen og multirem, men nu virker det lange lys ikke. Jeg tror såmænd ikke der er sammenhæng med mekanikerbesøget. Har kontrolleret sikring under rattet (sikring 22 og 23) - de fejler intet. Pærerne er ikke gået-de er ligeledes testet.
Så er der vist kun relæ (som jeg ikke ved hvor sidder) eller selve kontrol armen tilbage... Eller hvad? Er der mon nogen der har haft problemet? For god ordens skyld skal siges at lys indstillingen naturligvis står lodret op på alm. kort lys og at tåge lygter ikke er tændt. Det blå kontrol lampe tænder heller ikke og man kan hverken blinke med lyset eller aktiverer det permanent.
Selve lyskontakten til venstre på instrumentbordet, der skifter mellem kørelys/position/alm.kortlys synes at virke. Der er lys i den gørnne diode som indikerer kort lys(og som ikke lyser medmindre motoren kører), jeg kan dimme instrument belysning og justerer lygte højde.....

Kontakt armen på rettet har jeg haft af og på og motioneret stikket - ingen effekt.

Så måske er det et langtlys relæ spøger, men det kan jeg ikke finde ud af hvor sidder....

Er der mon nogen der kan guide mig i yderligere fejlfinding. På forhånd tak.
Peter L
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn mar 26, 2017 0:01 am

Re: Volvo v70 d5 2005 langt lys dødt

Indlægaf Ulrik Friis » søn feb 04, 2018 21:10 pm

Når du skifter fra positionslys til nærlys med lyskontakten skal du kunne høre et lille klik. Hvis ikke du kan høre det, er det relæet.

Hermed link til ledningsdiagram: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70%20Wiring%20Diagrams/TP3977201%202005%20V70%20V70R%20XC70%20XC90%20Wiring%20Diagrams.pdf
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Volvo v70 d5 2005 langt lys dødt

Indlægaf Peter L » søn feb 04, 2018 23:05 pm

Mega spændende. Tusind tak for svar og for diagram link.
Hvis jeg sidder i bilen med nøgle i position 2, så jeg kan skifte mellem positionslys og nærlys og så skifter lyset ganske vist, men intet relæ klik. Det skal vel kunne høres ind fra bilen når motoren ikke kører, ikke sandt?
Jeg kan se at det er noget med side 63 i diagrammet, og kan der se sikringerne 22 og 23...

Nå... efter mere Google synes jeg det ser ud som om CEM en skal ud og relæ CMI 4 skal skiftes..... Kan det mon gøres uden at afmontere hele Cem? Hvis man altså ligger meget skævt og kikker op?
Venlig hilsen
Peter
Peter L
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn mar 26, 2017 0:01 am

Re: Volvo v70 d5 2005 langt lys dødt

Indlægaf Peter L » tirs feb 06, 2018 21:11 pm

Nå jeg står og skal til noget, så blev nød til at køre til Volvo.
Diagnose: venstre instrument arm defekt. Pris incl arbejdsløn. 2000,-.
Hopla..! Bilen er ikke hentet endnu, så jeg håber det kommer til at virke.

Update: så virker langt lys igen, venstre blink arm skiftet. (1800,-)
Jeg har nu testet om der lyder relæ klik når lyskontakt tætteste ved føre døren drejes. Der lyder ingen klik hverken fra slukket(kørelys) til positionslys eller videre til kortlys. Men langt lys kan nu både blinke(overhalingslys) og være permanent på (naturligvis kun når kort lys er på).
Tak for jeres input.
Peter L
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn mar 26, 2017 0:01 am


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster