Fl. skrev:... ja, undskyld, glemte at skrive årgang, som er 2004, men ved ikke om den er kompatibel med OBDII, hvordan finder man ud af det ???
EOBD (den europæiske udgave af OBD2) har været et krav på alle europæisk producerede benzinbiler siden 2001 og dieselbiler siden 2003, så din 2004'er har det ganske sikkert. Jeg mener faktisk Volvo begyndte med OBD2 stik på 850'ere fra midten af 1990'erne, men jeg kan tage fejl..
Trist at høre om din biltema dims.
Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med at finde ud af om testeren virker på en anden Volvo, med andre ord om det er testeren der er dum eller om det er din bil der ikke gider lege. Endnu bedre, find en volvosnakker der har en tester, så du kan få konstateret om biltematesteren virker på hans bil og om hans tester virker på din bil - på den måde ved du om det er biltematesteren eller obd2 stikket i din bil der driller.
Hvis testeren er købt over nettet, så har du 14 dages fortrydelsesret uanset hvad biltema mener om det. Købeloven giver virksomheder lov til at nægte returret på software der har været installeret, madvarer og varer der kan medføre en hygiejnerisiko, fx. hovedtelefoner der har været ind i øret. Jeg kan ikke se at sådan en obd2 tester falder ind under de tre kategorier, så du bør være i din gode ret til at fortryde købet - også selv om biltema har forsøgt at udvide købelovens begrænsninger ved at skrive at de heller ikke tager bilelektronik retur - det må de slås med forbrugerombudsmanden om hvis ikke de ønsker at overholde købelovens ord.
Har du hentet testeren i en butik er det sværere at fortryde købet. Som udgangspunkt har man i fysiske butikker mulighed for at se og afprøve varer inden man beslutter sig for køb, så der følger ikke fortrydelsesret med. Spørgsmålet er, om du reelt har haft mulighed for at afprøve din tester inden køb? Havde det været et par gummistøvler kunen du bare have stukket fødderne i dem for at se om de passede inden du kørte dankortet igennem, men med en OBD2 tester er det noget sværere da du ikke kan få din bil med ind i forretningen og prøve om den virker før du betaler. Det er et argument der er værd at afprøve når du forsøger at returnere testeren og du kan jo passende hævde, at da du spurgte en ekspedient om du måtte låne testeren med ud og afprøve om den duede med din bil fik du nej - altså, du have ikke reel mulighed for at afprøve testeren iden du betalte. Hvis biltema ikke kan se det rimelige i det argument, så skriv til forbrugerombudsmanden og spørg ham om det samme.
Worst case, hvis biltema ikke er til at hverken hugge eller stikke i og ombudsmanden også siger "du hentede den i en fysisk butik, så bad luck", så har du ihvertfald krav på at biltema reparerer dimsen så den virker.
Men start med at undersøge om det bare er din bil der er underlig ved at teste dimsen på en anden volvo og prøve en anden tester på din volvo.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle