Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » søn jul 01, 2018 1:06 am

Jeg købte d. 24 Juni 2018, en af "BILTEMA"s Volvo OBDII diagnose testere, men når jeg sætter den i mit diagnose stik, er der ingen reaktion at se på tester displayet.
Iflg den medfølgende instruktionsbog, skal man bare sætte den i bilens diagnosestik, dreje tændings nøglen til position 2, hvor alle lamperne i instrumentbrættet er tændte, men motoren ikke er startet.

Displayet på testeren, forbliver uvirksom og der er ikke nogen form for reaktion overhovedet.

Jeg kan se at der i bunden af testeren sidder et "hun" stik, som IKKE er vist/ omtalt i instruktionsbogen, .... kunne man formode, at det kunne være til koblings stik til en computer ???

På min købs bon fra BILTEMA, står der, at" BILELEKTRONIK TAGES IKKE RETUR", ... men det betyder vel ikke at der "IKKE" er garanti på testeren.....

Har nogen her, lidt erfaring med denne tester og evt. kunne hjælpe lidt med opklaring af mysteriet ????

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000036593
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf permand » søn jul 01, 2018 7:33 am

Og din bil er en af de nævnte den passer på ?
Kan anvendes på følgende VOLVO-modeller: C30 (2006-2008),S40 (2004-2008), V50 (2004-2008), S60 (2001-2008), C70 (2005-2008), V70 (2001-2008), S80 (2001-2006), XC70 (2001-2008), XC90 (2003-2008), som er nyere end modelår 1999, og som er kompatible med OBDII.
Mvh Per
XC60 AWD D5 R Design 2012
S60 aut 210 hk 2007
V70 R Aut, 1997, 240HK Saffran solgt
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 24175 Stehag, Sverige

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » søn jul 01, 2018 7:54 am

... ja, undskyld, glemte at skrive årgang, som er 2004, men ved ikke om den er kompatibel med OBDII, hvordan finder man ud af det ???

Hilsen Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Peter_C » søn jul 01, 2018 10:16 am

men det betyder vel ikke at der "IKKE" er garanti på testeren.....

Man kan ikke fraskrive sig købelovens bestemmelser, så uanset hvad har du dine 2 års reklamationsret.

Kender du ikke en med en nogenlunde tilsvarende Volvo som du kunne prøve at sætte testeren på ... for at se om den virker der?

Umiddelbart tænker jeg testeren er i stykker, og ovenstående kunne være med til at bekræfte mistanken.
Eneste alternativ jeg kan komme i tanker om, er at dit batteri er så sløjt at der ikke er volt nok til at testeren gider starte. (den tror jeg dog ikke engang selv helt på :-))

Det lille hun-stik i bunden kunne være til at overføre læste data til en computer. Jeg er 99% sikker på testeren skal kunne køre uden at være koblet op til andet.
(Den får strøm via OBD-stikket)

men ved ikke om den er kompatibel med OBDII

2004 er fuldt OBDII kompatibel. Den bør virke på din bil.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf gälleryd » søn jul 01, 2018 10:18 am

FELTEMA (fejltema) kaldes biltema heroppe i Sverige, de har mange gode ting, men elektronik ting, bilreservedele osv er noget lort, hvordan kunne du finde på at köbe noget, der står med store bogstaver, at bilelektronik tages ikke retur :shock: , der er få ting der passer til Volvo som din, bla vida-dice, ppc, og nogle få andre, der kan give den helt rette fejlkode på volvosprog, havde du läst lidt mere om fejltema, her på volvosnak, så havde det taget dig 5-10 min at finde ud af, at de ikke er så gode, nå men så har du vel lärt at det er ikke alle steder man köber ting til sin Volvo, eller andre bilmärker, nå men igen så er det ikke for at beläre dig, du skulle have taget imod jimdk´s tilbud, og köb IKKE lambdasonder hos fejltema, jeg har aldrig oplevet at der var en, som virkede på en Volvo, her taler vi om 850, v/s 70, v70n, s60, s80 osv, jeg kan kun sige surt show, og läs og lyt lidt til hvad andre skriver, der er flere 100 års erfaring i volvobiler herinde, ha en god dag.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » søn jul 01, 2018 11:20 am

Tak til Peter_C for de gode råd og information om, at min S60 ER kompatibel med OBDII,..............

også Tak til gälleryd, for din omsorg og Tak for "Skideballen" vi må se om den kommer til at virke...

Jeg har købt en brugt bærbar computer med henblik til at ville have vida-dice installeret på den, har også fundet en Windows 7 pro version 32 bit, som jeg har installeret på en ekstra harddisk, jeg kan sætte i, når og hvis jeg fik mod på det, men synes, efter at have læst om vida-dice, er det kan være en kompliceret og besværlig opgave, at få det til at virke, så derfor blev det "kun" til bil/fejltemas skrammel model.

Hvis jeg ikke får den til at virke, vil jeg påberåbe mig den garanti forpligtigelse, som biltema skal have, og forlange, at de får fejlkoderen til at virke, kan de ikke det, mener jeg de er forpligtiget til at tage varen retur, eller erstatte den med en ny, der virker, men lad os nu se, om de er forhandlings villige, ellers må jeg få nogen til at dunke dem i hovedet.

Jeg har prøvet, at sætte læseren til min computers usb stik, og her starter den op, som jeg forestillet mig, at skulle have virket på min Volvo og som den ikke gør. Computerens usb port, vil ikke anderkende den ukendte tilsluttede enhed.

Jeg har optage et lille video sekvens af forløbet, som jeg vil prøve at lægge ind, her på siden, lykkes det ikke, må jeg sætte den på youtube og så linke til den. (det lykkedes ikke) ...

Sætter lige et par billeder ind af mit OBDII stik i bilen
Vedhæftede filer
P1010481 r.JPG
P1010481 r.JPG (96.26 KiB) Vist 10200 gange
P1010483 r.JPG
P1010483 r.JPG (307.09 KiB) Vist 10195 gange
P1010483 a.JPG
P1010483 a.JPG (715.69 KiB) Vist 10206 gange
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » søn jul 01, 2018 11:38 am

Hermed min lille video sekvens af Biltema`s fejlkode læser, koblet til min computer. (beklager billed kvaliteten)

https://www.youtube.com/watch?v=BsFrrtL ... e=youtu.be
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Strandvaskeren » søn jul 01, 2018 15:47 pm

Fl. skrev:... ja, undskyld, glemte at skrive årgang, som er 2004, men ved ikke om den er kompatibel med OBDII, hvordan finder man ud af det ???

EOBD (den europæiske udgave af OBD2) har været et krav på alle europæisk producerede benzinbiler siden 2001 og dieselbiler siden 2003, så din 2004'er har det ganske sikkert. Jeg mener faktisk Volvo begyndte med OBD2 stik på 850'ere fra midten af 1990'erne, men jeg kan tage fejl..

Trist at høre om din biltema dims.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med at finde ud af om testeren virker på en anden Volvo, med andre ord om det er testeren der er dum eller om det er din bil der ikke gider lege. Endnu bedre, find en volvosnakker der har en tester, så du kan få konstateret om biltematesteren virker på hans bil og om hans tester virker på din bil - på den måde ved du om det er biltematesteren eller obd2 stikket i din bil der driller.

Hvis testeren er købt over nettet, så har du 14 dages fortrydelsesret uanset hvad biltema mener om det. Købeloven giver virksomheder lov til at nægte returret på software der har været installeret, madvarer og varer der kan medføre en hygiejnerisiko, fx. hovedtelefoner der har været ind i øret. Jeg kan ikke se at sådan en obd2 tester falder ind under de tre kategorier, så du bør være i din gode ret til at fortryde købet - også selv om biltema har forsøgt at udvide købelovens begrænsninger ved at skrive at de heller ikke tager bilelektronik retur - det må de slås med forbrugerombudsmanden om hvis ikke de ønsker at overholde købelovens ord.

Har du hentet testeren i en butik er det sværere at fortryde købet. Som udgangspunkt har man i fysiske butikker mulighed for at se og afprøve varer inden man beslutter sig for køb, så der følger ikke fortrydelsesret med. Spørgsmålet er, om du reelt har haft mulighed for at afprøve din tester inden køb? Havde det været et par gummistøvler kunen du bare have stukket fødderne i dem for at se om de passede inden du kørte dankortet igennem, men med en OBD2 tester er det noget sværere da du ikke kan få din bil med ind i forretningen og prøve om den virker før du betaler. Det er et argument der er værd at afprøve når du forsøger at returnere testeren og du kan jo passende hævde, at da du spurgte en ekspedient om du måtte låne testeren med ud og afprøve om den duede med din bil fik du nej - altså, du have ikke reel mulighed for at afprøve testeren iden du betalte. Hvis biltema ikke kan se det rimelige i det argument, så skriv til forbrugerombudsmanden og spørg ham om det samme.

Worst case, hvis biltema ikke er til at hverken hugge eller stikke i og ombudsmanden også siger "du hentede den i en fysisk butik, så bad luck", så har du ihvertfald krav på at biltema reparerer dimsen så den virker.

Men start med at undersøge om det bare er din bil der er underlig ved at teste dimsen på en anden volvo og prøve en anden tester på din volvo.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Claus » søn jul 01, 2018 17:47 pm

Min gamle obd2 tester virker heller ikke på min nuværende Volvo med canbus. Men den gamle S 70 fra 1998 virkede den fint til motor og gearkasse og intet andet, ikke engang slukke servicelampen kunne den.
Men den er fin til konens Renault Clio 2 fra 2008.
Du er blevet en erfaring rigere og tak for at have delt den med os andre.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » søn jul 01, 2018 20:26 pm

... Har nu lavet min egen lille test af både min Volvo S60 2004 og Biltema`s Volvo fejlkodelæser.
Biltems`s fejlkode læser blev testet på en SKODA med obdII stik, og her viste displayet, heller ingen ting.

Men min Volvo, blev også testet, med en anden obdII tester og her var der ingen problemer med at få en android mobil telefon til af vise det hele, den kunne endda slette et par gamle fejl meddelelser som den fandt og so ikke viste sig igen efter sletningen. Så min bil var altså fejlfri, ... d.v.s. at Biltema`s fejlkode læser må være deffekt, så det bliver vist en garantisag mod Biltema.

jeg vedhæfter nogle billeder og et par videoen som bedre belyser, at min bil .... IKKE ... fejler noget, så det hele må ligge i Biltemas fejlkode læser.

Jeg håber at andre tager ved lære af mine fejl og ikke begår den samme dumhed, og som en skrev i et tidligere indlæg, i Sverige hedder det ikke Biltema, men Fejltema .....

Hilsen og Tak for gode råd og tips
Flemming

https://www.youtube.com/watch?v=oZTWP8W ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=dE_Anek ... e=youtu.be
Vedhæftede filer
DSC_0465 r.JPG
DSC_0465 r.JPG (264.3 KiB) Vist 10136 gange
DSC_0460 r.JPG
DSC_0460 r.JPG (260.76 KiB) Vist 10134 gange
36460771_10155385298507007_1910574720831455232_n.png
36460771_10155385298507007_1910574720831455232_n.png (301.79 KiB) Vist 10132 gange
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Strandvaskeren » søn jul 01, 2018 22:11 pm

P0011 er præcis den fejl jeg har, den kommer og går fra tid til anden. Jeg har købt en ny solenoide, men tilsyneladende er det ikke nok at køre rundt med den i bagagerummet, så en eller anden dag tager jeg mig vel sammen og monterer den.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf kdraun » man jul 02, 2018 6:48 am

Hej

Det er helt sikkert at Biltemas volvo tester er noget skrammel. Primært fordi man ikke får alt den information man ellers kunne havde fået med Vida Dice. og når Volvos diagnostik løsning koster næsten det samme som Biltemas løsning, så er der ingen undskyldning.

Man behøves ikke rode med speciel pc med windows 7 og 32 bit for at få Vida Dice til at virke. Der findes en anden og langt nemmere løsning end det, hvor man ikke roder med manglende drivere mv.

Svaret er Virtuel maskine.

På Swedespeed.com har brugeren "roxanaschram" lavet en ligetil guide hvordan man downloader en ca. 3 gb Image, hvor alt ligger på. Installerer Virtualiseringsmaskinen, som er en "virtuel installation" af windows 7, hvor alle drivere som skal være med, er med. Det er med andre ord en out of the box løsning.

https://forums.swedespeed.com/showthrea ... nload-Link

Følg den og du kommer i mål.
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf kdraun » man jul 02, 2018 7:08 am

Mht til selve testeren, så er der delte meninger om kinabraset virker eller ej. Nogle har ikke har held til at få dem til at virke, men jeg tror hovedparten skyldes softwaren, og den kringlede installation (Hvis man ikke bruger virtuel maskine som angivet herover). Jeg kunne heller ikke få min til at virke først, indtil jeg brugte ovenstående metode. Nu virker det bare, og overflødigshornet af information af både reparationsvejledninger, partnumre og fejlkoder åbner en helt ny verden for at kende sin bil ind og ud af.

Man kan købe testeren på forskellige sider på nettet, jeg selv fandt den i England (vistnok), men en søgning på Ebay giver en masse steder.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... _PrefLoc=1

om man skal købe den "orignale" til 239 euro eller en kinakopi (til omkring 80 euro) må være op til en selv. Omkring på nettet kan man læse sig til at man skal have dem med grønne print (PCB) da de kommer fra samme fabrik som originalen, men om man vitterligt får det når den sendes, er nok mere et gamble.
Jeg har kinakopien, og en af mine bekendte har også kinakopien, og begge fungerer 100%.
Man kan altid claime pengene tilbage, især hvis man har betalt med Paypal, så risikoen for at miste penge er minimal.
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf oakey » man jul 02, 2018 12:32 pm

Jeg kæbte en kina-version af OBD testeren.
Den medfølgende software (2014D) kører nu på en win7 64bit maskine, men det kom først til at virke efter mange forsøg og meget læsning på nettet om emnet.
Dice-boksen fungerede ikke. Da jeg skilte den ad var årsagen åbenlys: USB stikket var knækket af printet. Det krævede en meget tynd loddespids, en urmager lup og en rolig hånd at loddet det fast, men efterfølgende fungerede alt og jeg har haft god brug for det på mine egne og venners biler (alle VOlvo anturligvis).

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » tirs jul 03, 2018 19:09 pm

.... JUBIIII, Biltema Horsens, har sendt en mail, hvori de bekræfter at deres Volvo fejlkode tester, IKKE virker og at jeg kan få mine penge tilbage når jeg kommer med testeren.

Så er spørgsmålet, hvilken fejlkode tester jeg så skal købe, har set en hos LANDBERG i Viborg, er den ok, eller kan den for lidt ???, min Søn har en anden model fra dem, mrkt. MOBILSCAN, der kører på ANDROID mobil telefon, ... kender nogen den ??? den har da testet min Volvo og fundet 2 gamle fejl som så blev slettet.

https://landberg.dk/elektronik/fejlkodelaeser


Hilsen Flemming
og mange Tak til bidrag yderne i denne sag
det er rart når nogen lukker for godteposen og vil fortælle om deres erfaringer
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster