Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Peter_C » ons jul 04, 2018 13:36 pm

Så er spørgsmålet, hvilken fejlkode tester jeg så skal købe


Tag en dyb indånding, forbered dig på lidt bøvl med told og moms fra kina samt en del bøvl med installation og patchning for slet ikke at tale om at skaffe den rigtige hardware (en bærbar)
.
.
.
.
.
og anskaf dig så en Vida-Dice.
Alt andet (til Volvo) er lappeløsninger

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Strandvaskeren » ons jul 04, 2018 18:20 pm

Jeg har en Autel MD802 som jeg gav omkring 1800 for. Det er et prof værkstedstool, gummiarmeret til et hårdt liv på et værksted. Jeg har endnu ikke ramt en Volvo kode den ikke kunne læse og fjerne, den klarer også nulstilling af serviceindikatorer og den slags.

Selv om Peter er uenig, så ser jeg den ikke som en lappeløsning, jeg ser den tværtimod som vidunderlig praktisk, totalt plug and play.

Vida (software) er et fantastisk produkt, den indeholder Volvos reservedelsdatabase og en masse tegninger, partnumre og andet nyttigt, den vil jeg helst ikke undvære. Jeg kører min i en virtuel computer på min pc, så kan jeg opdatere min pc uden at smadre Vida's noget kræsne setup.

Dice (en hardware boks med usb kabel i den ene ende og obd2 kabel i den anden) er garanteret også fin, den jeg købte virkede bare ikke, så jeg returnerede den, med en dengang plan om at anskaffe en anden. I stedet købte jeg Autel'en og har ikke savnet en Dice siden.

Med en Vida/Dice kombination skal du både have fundet en Dice der virker og have et Vida setup på en bærbar, så du kan have den med i bilen og muligvis strøm til at holde liv i den bærbare. Jeg er IT mand og ikke bange for lidt kompleksitet, men jeg skulle eksperimentere en del med forskellige softwareversioner og den slags for at få tingene til at virke. Her for nylig ramte Vida en eller anden datobarriere = mere nussen rundt i diverse scriptfiler før det kørte igen. Kdraun linker til et image af en virtuel maskine der bør være relativt nem at få til at virke, spørgsmålet er om den er fra før eller efter datoproblemet blev fikset? Det er ikke for at afskrække, der er hjælp at hente på diverse forums, men du skal være klar til at nørde lidt for at få tingene til at virke.

Tilbage til Autel'en, der KAN du vælge at opdatere softwaren, det er noget med at downloade en fil fra deres hjemmeside, putte den på et SD kort og stikke kortet i siden på Autel'en - DONE! Du kan også vælge at suse derudaf med den software der ligger på Autel fra fabrikkens side, det virker også fint. Nul hokus pokus, nul nørderi, bare sæt den til obd2 stikket og drej tænding på bilen, så kommer den med forslag til bilmodel, læser dit stelnummer og fikser det der skal fikses.

Jeg har ikke savnet en Dice, jeg servicerer selv min bil og til det brug klarer Autel'en alt hvad jeg har brug for. Jeg har vida på min pc her ved skrivebordet, fedt opslagsværk til partnumre når der skal bestilles stumper og til at glo "eksploderede" tegning af forskellige detaljer inden jeg kaster mig ud i en opgave.

En ting savner jeg dog. Jeg læste i et indlæg her på forum, at man med et vida/dice setup kan lokke en Volvo til at vise km/l i stedet for l/100km i displayet for brændstofsøkonomi. Jeg tror dog ikke jeg gider købe en Dice kun til det, mon ikke jeg kan finde en volvosnak'er med vida/dice der gider lege en aften?

Som sagt, ikke for at afskrække dig fra en vida/dice løsning, men du kommer til at nørde lidt for at få det til at virke. Autel'en er sådan en dims mekanikere kan finde ud af. :wink:
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Peter57 » ons jul 04, 2018 18:46 pm

Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 05, 2018 1:14 am

Det eneste rigtige er at købe en VIDA med DiCE. Den koster omkring 8-900 kr. Med den kan ikke alene aflæse fejlkoder, men du får et helt reservedelskatalog, masser af reparationsvejledninger, diagnostisering, mnge forskellige justeringsmuligheder (fx km/l i service displayet i stedet l/100km) mmm.

Den OBDII/Bluetooth dongle Landberg vil sælge dig er baseret på chippen ELM327, som kun kan aflæse et udvalg af de fejlkoder, som Volvoen kan finde på at sætte, da de netværksprotokoller, som kører på Volvoen kun kan aflæses af Volvos eget diagnoseudstyr: VIDA. Donglen kan fås til 100 kr andre steder. Og du skal derudover købe en app til din mobil eller tablet (Android).
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Kim S » tors jul 05, 2018 9:24 am

Kan 100% tilslutte mig strandvaskrens indlæg..... har både vida dice og lille blærbar med vin 7 pro KUN til vida dice , og en MD802...
MD802 er et fantastisk værktøj........... nu vover jeg pelsen :shock: ! ! DEN KAN DET SAMME som vida dice ang. slukke og fortælle om fejl ( og et lille (stort) plus .. næsten alle andre biler )
Har prøvet i et stykke tid nu, at bruge begge til fejl finding ... De fortæller helt det samme, skal dog siges at vida har et helt opslagsværk ... også en arbejds fremgang for udskiftning af div ting og sager, samt det er rart at kunne komme op til volvo eller på nettet at købe reservedele med rette reservedels nummer ( der er godt nok mange ting der gør det samme ... men som så ikke lige snakker med lige præcis ens egen bil )
men fejl og sluk af div lamper og service... ja det klare MD805 på lige fod........
Så ! ! ! ! ! nu er der lagt op til verbale tæsk fra KUN VIDA DICE elsker :D :D :D :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Nielsenand » tors jul 05, 2018 10:35 am

Jeg er fortaler for Vida Dice og især at man kan finde ALT tegninger, reservedelskatalog, installationsvejledninger etc. Men når det er sagt så syntes jeg faktisk at den er bøvlet at bruge sammen med bilen, langsom, reagerer langsomt.. Jeg kan godt se fordelen med at have vida til tegninger, reservedele osv og så en Autel til at udlæse og slukke lamper (også nemmere at have med på farten). Er der nogen der kan linke til et sted hvor denne kan købes? Prøvede at google, men der er mange steder :shock:
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: man aug 12, 2013 8:42 am
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Peter_C » tors jul 05, 2018 12:46 pm

nu er der lagt op til verbale tæsk fra KUN VIDA DICE elsker


Njaee :wink: så galt behøver det nok ikke være
Jeg kunne da godt forestille mig at jeg skal have sådan en Autel ... så man også kan lidt på andre biler end Volvo

MEN ... på spørgsmålet "hvilken fejlkode tester jeg så skal købe?" (til min Volvo) synes jeg det er en no-brain´er at anskaffe sig en Vida-Dice.

1) Den kan ALT ... på en Volvo
2) Den koster kun det halve (sådan ca plus minus afhængig af om man har en brugt bærbar liggende)
3) Der er meget hjælp at få her på forum hvis man har spørgsmål til brugen af den.

Det ENESTE minus jeg kan se ved den er at den kan være lidt bøvlet at få op at køre.
At den så måske også er lidt kluntet at sidde med i bilen, synes jeg trods alt godt jeg kan leve med. SÅ tit er der heldigvis heller ikke behov for at udlæse fejl.

MVH Peter

P.S Kan sådan en Autel køre den elektriske håndbremse tilbage på de nyere modeller?
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Fl. » tors jul 05, 2018 20:37 pm

..... PYYYHHH, tror lige alle de indlæg skal bundfælde sig, før jeg tage en beslutning om hvilken BDOII tester, jeg skal forgribe mig på, men mange Tak for alle de gode råd, tips og skriverier, det bliver vist lidt svært at bestemme sig.
men Tak til jer alle
Hilsen Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Kim S » fre jul 06, 2018 9:18 am

# Nielsenand
Jeg købte min MD802 på Ebay i england, søgte herhjemme men her koster de imellem 3500 - 4200 ... sååååååå .
( mener jeg gav 11-1200 for den, fandt en der sendte fragtfrit til dk, tjek deres fragt priser .. der er KÆMPE foreskel ).
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Kim S » fre jul 06, 2018 9:29 am

# peter c
På min er der et bremse reset program... men om den virker på nyer volvoer ... ved jeg ikke, men den har klaret nyer Audi.
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Nielsenand » fre jul 06, 2018 9:33 am

@Kim S, Tak for svar. Jeg må på ebay og bestille inden der kommer told på fra England :)
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: man aug 12, 2013 8:42 am
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Volvo S60, "BILTEMA"s volvo tester virker ikke ...

Indlægaf Strandvaskeren » søn jul 08, 2018 22:42 pm

Jeg gav £199 for min MD802 for et par år siden, købt på ebay fra en englænder, men jeg kan se at nummeret større, en MD805 i dag handles på ebay.co.uk for ca. £165 = 12-1300 kroner.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster