S60/170/2005 - Motorsystem service påkrævet - Løst

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60/170/2005 - Motorsystem service påkrævet - Løst

Indlægaf Hagbard » søn jul 29, 2018 21:17 pm

Hej

I får lige en lang opdatering som måske kan inspirere eller hjælpe nogen :)

Jeg har i flere måneder af og til, og typisk ved fuldt styreudslag, fået fejlmeddelelsen "Anti-skridsikring midlertidig frakoblet" eller Anti-skridsikring service påkrævet". Fejlmeddelelsen forsvinder ofte efter kort tid. For en måned siden blev det suppleret med "Motor system service påkrævet". En alarm som ikke forsvandt af sig selv. En gennemgang af bilen viste, at det eneste som ikke virkede var cruise controllen.

En udlæsning af fejlkoder via det indbyggede DTC viste følgende fejl:

BCM: Brake Control Module Styrenhet för hela bromssystemet
SAS: Steering Angle Sensor Styrvinkelsensor (för DSTC)
ECM: Engine Control Module Motorns huvudstyrdator.
CEM: Central Electronic Module Elcentral med säkringar, reläer och strömförsörjning till div strömförbrukare placerad på vä. sidan av intrumentpan. (Se även REM)
REM: Rear Electronic Module Bakre elcentralen med säkringar, reläer och strömförsörjning till diverse elförbrukare. Placerad i vänstra delen av bagageutrymmet.
DDM: Driver Door Module Kontrollpanelen på förarens dörr med fönsterhissknappar, spegeljustering m.m (Se även PDM)
CCM: Climate Control Module Kontrollenhet till klimatanläggning (Se ECC)
ECC: Electronic Climate Control Automatisk klimatanläggning (i motsats till manuell)

En udlæsning hos en mekaniker viste fejl på koblingskontakten og mens en ny blev bestilt hjem, blev fejlkoderne nulstillet.

Efter nulstilling og før reparation viste DTCén følgene koder

BCM: Brake Control Module Styrenhet för hela bromssystemet
SAS: Steering Angle Sensor Styrvinkelsensor (för DSTC)
ECM: Engine Control Module Motorns huvudstyrdator.
CCM: Climate Control Module Kontrollenhet till klimatanläggning

Dagen efter blev en ny koblingskontakt monteret, fejlmeddelelsen "Motor system service påkrævet" forsvandt, og DTCén viste nu

BCM: Brake Control Module Styrenhet för hela bromssystemet
SAS: Steering Angle Sensor Styrvinkelsensor (för DSTC)
CCM: Climate Control Module Kontrollenhet till klimatanläggning

Mekanikeren oplyste, at der i øvrigt var en fejl på ratvinkelsensoren som gav anledning til de øvrige fejl, men anbefalede at afvente udskiftning af ratvinkelsensoren til fejlen vistes permanent. Han havde forsøgt at justere på den, men syntes ikke det gav så megen effekt.

På vej fra mekanikeren kom fejlmeddelelsen "Anti-skridsikring service påkrævet" igen, og en ny udlæsning af DTC supplerede nu de 3 ovenstående med

ECM: Engine Control Module Motorns huvudstyrdator.

Ovenstående er de fejlkoder jeg har kunnet udlæse fra bilen selv, og måske de kan være til gavn for nogen. Måske kan mere kyndige se et mønster der kan hjælpe. Fejl på abs-kontakter har været nævnt.

Besøg hos mekanikeren (Wulff biler, Nykøbing Falster) var i øvrigt en særdeles positiv oplevelse. 2 udlæsninger af fejlkoder, hjemtagning og montering af koblingskontakt, arbejdsløn, miljøtillæg og moms (ja, der betales også moms på sydhavsøerne :D :D ) kr. 961,65.- så kan det vist ikke gøres billigere.

God sommer

Mvh. Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: S60/170/2005 - Motorsystem service påkrævet - Løst

Indlægaf Kingo » tors aug 02, 2018 22:24 pm

I har checket abs ringene?( start med den venstre)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: S60/170/2005 - Motorsystem service påkrævet - Løst

Indlægaf Hagbard » man aug 06, 2018 21:28 pm

Kingo skrev:I har checket abs ringene?( start med den venstre)


Undskyld det sene svar, jeg har været ferieramt.

Jeg har tænkt mig at checke abs-ringene senere i denne uge og vender så tilbage med nyt. I mellemtiden har jeg fået en ny fejlmeddelelse "Bremsefejl - Stands straks", rød trekant og et bremse- samt et abs ikon lyser op i instrumentpanelet. Nu virker hverken speedometer, kilometer- eller triptæller, cruise kontrol eller dstcén.

Mekanikeren har prøvet at udlæse fejl med 2 typer testere og kan ikke få kontakt med abs-boksen (var vist det han kaldte den) og er er nu selv gået i tænkeboks.

Jeg synes, at jeg et sted har læst om fejl i lodningerne på abs-bokse, så måske fejlen kan findes dér.

Mvh, Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: S60/170/2005 - Motorsystem service påkrævet - Løst

Indlægaf Hagbard » tirs aug 07, 2018 14:07 pm

Kingo skrev:I har checket abs ringene?( start med den venstre)


Så har jeg været gennem abs-ringene uden at kunne konstatere fejl. Abs føler ledninger visuel tjekket for skader og knæk. Ser ud til at være i orden. Næste skridt er vel abs-boksen? Er der nogen der kan fortælle mig hvor den sidder og hvordan jeg kommer til den?

Mvh. Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster