Kode:042

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kode:042

Indlægaf Brian_Y » man okt 08, 2018 19:21 pm

Jeg har lige købt en gammel s60 med en motorfejl. Var på værksted i dag, og fik at vide at det var et svagt batteri der var skyld i fejlen, så det blev skiftet. Nu får jeg fejl igen,
042
En der nogen der ligger inde med en liste over fejl, så ville det være en stor hjælp
På forhånd tak
Brian
Brian_Y
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør sep 29, 2018 20:32 pm

Re: Kode:042

Indlægaf Kim S » man okt 08, 2018 19:26 pm

På hvad for en fejl udlæser får du den fejl ?
Og hvad med at tage på det værksted igen og fortælle at det de har fortalt altså IKKE var det, og at det må de lave om UDEN BEREGNING, da det jo ikke er en gætteleg det hedder gæt, og skift dele til den ikke er der mere ! !
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Kode:042

Indlægaf Claus » tirs okt 09, 2018 1:31 am

Hej Brian
Velkommen på volvosnak..
Fejl 042 kender jeg ikke, men fejl p0420 er fejl på lamdasonde.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Kode:042

Indlægaf Brian_Y » ons okt 10, 2018 18:34 pm

Tak for info Claus
Lambdasonden blev skiftet i forbindelse med at jeg købte den, så enten er det en dårlig model, ellers er det noget andet. Men sætter stor pris på forslag.
Den popper bare op med "042" i infodisplayet, fra tid til anden. Men ud over det er der jo konstant en besked i infodisplayet "service påkrævet .........."
Brian
Brian_Y
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør sep 29, 2018 20:32 pm

Re: Kode:042

Indlægaf gälleryd » ons okt 10, 2018 20:13 pm

Du har 2 lambdasonder, för og efter katten, og lad väre med at köbe dem, der skal samles med ledninger, hvis du skal köbe nye.....
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Kode:042

Indlægaf jimDK » ons okt 10, 2018 20:54 pm

042 i infodisplayet siger du,
det er ikke en fejlkode
Tænker det er en defekt oversættelse, disse koder skal nok oversættes til en tekst-streng af DIM

Billede
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Kode:042

Indlægaf Brian_Y » ons okt 10, 2018 21:47 pm

jimDK skrev:042 i infodisplayet siger du,
det er ikke en fejlkode
Tænker det er en defekt oversættelse, disse koder skal nok oversættes til en tekst-streng af DIM

Billede

Ja, jimDK!!
Og på dansk betyder det?
Sorry, total newbee :?
Brian_Y
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør sep 29, 2018 20:32 pm

Re: Kode:042

Indlægaf jesperf » ons okt 10, 2018 21:55 pm

Hvor er du fra i landet. Det ser ud til, at det vil være en god ide med fejludlæsning
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Kode:042

Indlægaf Waltersdorff » tors okt 11, 2018 9:49 am

Hej Brian Y,

Jeg havde en defekt lambdasonde for 2 år på min 850. Fandt frem til den model som skulle passe en 2.5 10V og monterede den. Den virkede ikke og bilen kørte af H.... Min mekaniker prøvede en anden aftermarket model, som skulle passe. Duede heller ikke. Han købte en hos Volvo og siden har den bare kørt fantastisk. Hvis det er sonden som melder fejl, så brug pengene på en original, de er ikke specielt dyrere end en aftermarket. Volvos motorer er åbenbart mere følsomme end andre.

Mvh.
Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kode:042

Indlægaf Brian_Y » tors okt 11, 2018 20:31 pm

jesperf skrev:Hvor er du fra i landet. Det ser ud til, at det vil være en god ide med fejludlæsning

Hej Jesper
Jeg er fra Hillerød, i Nordsjælland, men har ikke mod på at gå i gang med dice(?)
Men ser ud til at jeg må købe en ny lambdasonde, og går ud fra at det er lambdasonde 2, jeg skal skifte?
Hilsen Brian
Brian_Y
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør sep 29, 2018 20:32 pm

Re: Kode:042

Indlægaf jesperf » tors okt 11, 2018 22:06 pm

Brian_Y skrev:
jesperf skrev:Hvor er du fra i landet. Det ser ud til, at det vil være en god ide med fejludlæsning

Hej Jesper
Jeg er fra Hillerød, i Nordsjælland, men har ikke mod på at gå i gang med dice(?)
Men ser ud til at jeg må købe en ny lambdasonde, og går ud fra at det er lambdasonde 2, jeg skal skifte?
Hilsen Brian

Der er sikkert en i nærheden af dig, der kan være behjælpelig med at udlæse/nulstille fejl. Der er ikke nogen risiko eller større proces i en udlæsning. Derimod kan man få en ide om, hvor problemet ligger. Bilen melder ikke selv konkrete fejlkoder i displayet, så det er formentlig en fejl i softwaren på din bil, som JimDK henviser til.
Dette betyder blot, at der i stedet for “042” burde stå en forståelig tekstbesked. Eks. Påfyld sprinklervæske eller lignende.
Hvis lamdasonden er fejlen vil emissionslampen være tændt.
9A562750-56FD-4317-81F9-7BD2ECC6891E.jpeg
9A562750-56FD-4317-81F9-7BD2ECC6891E.jpeg (24.1 KiB) Vist 8403 gange
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Kode:042

Indlægaf Kim S » fre okt 12, 2018 10:10 am

Altså ... jeg har en vida dice..... MEN er absolut IKKE god til det med den, er helt sikkert en der er MEGET bedre ( Claus he he ) men du skal da være så velkommen til at komme forbi en dag :D , så kan vi godt sætte den til og se hvad den siger, jeg befinder mig i 2830 Virum..... men nu skal det så lige siges, at selvom der bliver sat vida dice på, ja så er det IKKE en " nårhhhhh " oplevelse, det er IKKE en vidunder maskine ... selv volvo kan ikke sige om det hjælper at skifte en dims den siger er i udu, har flere oplevelser hvor man skifter en ting og det så ikke hjælper ( på volvo anbefalinger ) de siger at de på deres vida dice kan se mere end vi kan på vores hobby vida dice.... men min siger helt det samme som deres og har skiftet 3 sencorer ( 1 af gange .. da volvo sagde at det var lige præcis den der laver lort i den .... det var det så IKKE og så kom der en til OG så lige en til, lidt hen af at de heller ikke aner hvad de laver, men skift til det virker skal bruges :roll: )
Så tro ikke at en udlæsning kan klare det ... det kan godt være at det er smart, men hvis det ikke virker som man skulle tro det vil virke ( altså at den kan sige HVAD der er defekt, ja så er det jo bare en smart måde at narre penge ud af folk... ikke en særlig god politik de lægger for dagen de volvo folk ) men er en ting defekt, ja så kan den ikke læse om det er det ene eller det andet og så bliver der skrevet at begge ( eller flere ) er defekte, så er vi ude i skift, skift skift skift ohhhh der var den...... hvor mange dyre ting har man så skiftet, der så sådan set IKKE fejler noget ???? og volvo tager IKKE ting retur der har noget med el at gøre, de har heller ikke et sæt på værkstedet så de der kan prøve sig frem...
Sorry .... skulle lige af med lidt harme :(
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Kode:042

Indlægaf jesperf » fre okt 12, 2018 15:24 pm

Kim S skrev:Altså ... jeg har en vida dice..... MEN er absolut IKKE god til det med den, er helt sikkert en der er MEGET bedre ( Claus he he ) men du skal da være så velkommen til at komme forbi en dag :D , så kan vi godt sætte den til og se hvad den siger, jeg befinder mig i 2830 Virum..... men nu skal det så lige siges, at selvom der bliver sat vida dice på, ja så er det IKKE en " nårhhhhh " oplevelse, det er IKKE en vidunder maskine ... selv volvo kan ikke sige om det hjælper at skifte en dims den siger er i udu, har flere oplevelser hvor man skifter en ting og det så ikke hjælper ( på volvo anbefalinger ) de siger at de på deres vida dice kan se mere end vi kan på vores hobby vida dice.... men min siger helt det samme som deres og har skiftet 3 sencorer ( 1 af gange .. da volvo sagde at det var lige præcis den der laver lort i den .... det var det så IKKE og så kom der en til OG så lige en til, lidt hen af at de heller ikke aner hvad de laver, men skift til det virker skal bruges :roll: )
Så tro ikke at en udlæsning kan klare det ... det kan godt være at det er smart, men hvis det ikke virker som man skulle tro det vil virke ( altså at den kan sige HVAD der er defekt, ja så er det jo bare en smart måde at narre penge ud af folk... ikke en særlig god politik de lægger for dagen de volvo folk ) men er en ting defekt, ja så kan den ikke læse om det er det ene eller det andet og så bliver der skrevet at begge ( eller flere ) er defekte, så er vi ude i skift, skift skift skift ohhhh der var den...... hvor mange dyre ting har man så skiftet, der så sådan set IKKE fejler noget ???? og volvo tager IKKE ting retur der har noget med el at gøre, de har heller ikke et sæt på værkstedet så de der kan prøve sig frem...
Sorry .... skulle lige af med lidt harme :(


Fin pointe. I det konkrete tilfælde kan Vida dog be- eller afkræfte om der er lagret en fejlmeddelelse på en lambdasensor, eller om det blot er en manglende oversættelse i DIM der giver 042 beskeden i displayet. Det giver noget at arbejde videre ud fra. Så er det jo op til den enkelte, hvordan man anvender de oplysninger man kan trække ud.

Jeg er helt enig i din betragtning om, at man ikke hovedløst skal skifte en del, bare fordi den har sat en fejlkode.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Kode:042

Indlægaf Brian_Y » lør okt 13, 2018 11:10 am

Ja...de sidste svar giver måske mere anledning til spørgsmål, end det giver svar :(
@Kim s, det kunne da være dejligt hvis du ville give det et forsøg, med dicen :o hvis du stadig er frisk?
Men det ser ud til at lambdasonden er udelukket, da mortorlampen IKKE lyser...... men hvad er det så?
Mvh Brian
Brian_Y
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør sep 29, 2018 20:32 pm

Re: Kode:042

Indlægaf gälleryd » lør okt 13, 2018 17:46 pm

På de volvoer, jeg har og har haft, med de 5 cyl motorer fra P2 modellerne, fra 00-08, der skriver den et nummer först og så Bänk 1 eller Bänk 2, når der er en lambdasonde der er slut, jeg har prövet det på min PPC, og hos en af dem jeg kender, som arbejder hos Volvo, altså med Volvos egen vida-dice, og emissions/motorlampen bliver gul, men det gör den jo også ved andre fejl, men det er de färeste der ved at lambdasonden, skal byttes ved 160.000 km, men de kan köre det dobbelte i de fleste tilfälde.
Jeg ville höre om der er nogle på dette herlige forum, der ville kikke på din bil, jeg ved der er en del skrappe folk herinde, som sikkert vil hjälpe en anden volvosnakker, jeg ved at Claus, Klågem, og Ulrik er nogle af dem, håber din bil snart er go-fin igen.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster