Motorvarmer til Benzínmotorer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorvarmer til Benzínmotorer

Indlægaf Koldstart » man dec 31, 2018 14:50 pm

Her kommer et spørgsmål om at for-varme sin Volvo.

En af de ting jeg elsker ved vores dieselmotor er Volvoens lille oliefyr ("tilskudsvarmer"), som jeg kan starte på timer eller fjernbetjening.

På fruens Opel klarer hun sig med en elektrisk dypkoger i kølevæsken og en varmeblæser i kabinen. Det er en lidt "påklistret" løsning, men den fungerer fint i praksis. Vi kan styre opvarmningen via et billigt tænd-/sluk-ur, da hun altid drager hjemmefra på et fast tidspunkt om morgenen. Elektrisk motor- og kabinevarmer er markant billigere i indkøb, montage og vedligehold end et oliefyr, blot er man afhængig af at kunne nå en stikkontakt, når bilen er parkeret.

Er der nogen som har erfaringer med motorvarmere på Volvos VEA-motorer (benzin)?

Kan man f.eks. integrere en el-forbunden løsning med "Volvo on Call" eller anden form for fjernbetjening?

Hvis man vælger et benzinfyr. Skal man så gå efter et originalt monteret? Der kan formentlig spares penge ved at montere et fyr købt direkte fra fyr-producenten (uden om Volvo). Men vil den besparelse blive "for dyr", fordi den u-originale montering vil påvirke Volvos garanti (kulancer) og service?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Motorvarmer til Benzínmotorer

Indlægaf Eran74 » tirs jan 01, 2019 21:14 pm

Hvis man monterer uorig skal man være sikker på at den snakker sammen med bilen. Ved ikke hvordan det er med nyere Volvoer i den sammenhæng. Har selv eftermonteret på både min gamle BMW og nu min Volvo benzin. BMW var uorig Vebasto men den kunne ikke stille styre blæser og retning, kun et simpelt signal som starter blæser i den position den var da bilen blev parkeret. Har monteret orig i Volvo og nyder at jeg indstiller hvornår den skal være varm. Den finder så selv ud af hvornår den skal starte og styrer blæser og retning via bilens Canbus. Min bil var forberedt for benzinvarmer (ledningsnet) der skulle (kun) trækkes benzinslange og kodes (1.800 - 2.500 kr for kodning alene) af brugt fyr
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster