2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf Peter_C » fre jan 04, 2019 9:26 am

Hej Volvosnak

Fruen ringede hjem i morges og meddelte at hendes 2011 S60 D3 meldte "Generatorfejl - Stands omgående"

Hun var 10min fra arbejde og 30min hjemmefra så jeg sagde hun skulle køre på arbejde.

Jeg skal nu prøve at hitte ud af OM den kan køre hjem og hvis ikke, om jeg kan køre ned og fikse den så den kan.
ELLER om vi skal bestille autohjælp til at bugsere den hjem.

Såvidt jeg kan se er der 3 fejlmuligheder:
Generatoren/laderelæet er stået af (Bilen har kørt 125000km ... det er lidt tidligt synes jeg)
Batteriet er faldet sammen (kender ikke alderen på batteriet. Det er den jeg mest hælder til/ håber på)
Polyremmen der driver generatoren er knækket (skiftet for 3 mdr/4000km siden )

Er der nogle der ved hvor præcis den er i sine fejlmeddelelser?
Jeg mener ... betyder "generatorfejl" bare at der er et problem et sted med at lade eller kender den forskel på om det er generatoren der er stået af eller f.eks. batteriet?

MVH Peter
Sidst rettet af Peter_C lør jan 05, 2019 16:23 pm, rettet i alt 2 gange.
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl stands omgående

Indlægaf Peter_C » fre jan 04, 2019 17:40 pm

Nå ... med fruen i telefonen har jeg fjerndiagnosticeret at polyremmen er knækket/faldet af.

Hun kan se et blankt rillehjul på generatoren så bilens fejlmeddelelse har jo i hvert fald ret i at det er en generatorfejl

Der lå et lille stykke pind "ovenpå motoren" så min tanke er at man er kørt over en gren af en slags, og den er kommet i klemme i polyremmen, der så enten er knækket eller bare faldet af. Dette underbygges af at der var en mystisk lyd ikke lang tid forinden, som om man kørte over noget (siger hun :-) )

... nå det er vist alt i alt nådigt sluppet. Nye generatorer koster fra 2500,- og opefter ... remmen kostede "kun" 446,- (hos Volvo. De var de eneste der havde den på hylden, her fredag eftermiddag)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl stands omgående - LØST !

Indlægaf S.Bunzel » fre jan 04, 2019 19:27 pm

Dejligt med nemme fejl! der ikke koster en bondegår :D
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl stands omgående - LØST !

Indlægaf Ulrik Friis » fre jan 04, 2019 23:26 pm

Hvis generatoren fejler kan det være laderegulatoren der er gået i stykker. En ny koster 250 kr og det tager 15 minutter at skifte den. Laderegulatoren kommer med nye kul, og det er primært disse der holder op med at fungere. Remmen er straks sværere at skifte, men det kan lade sig gøre.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl stands omgående - LØST !

Indlægaf Klågem » lør jan 05, 2019 9:30 am

Ulrik Friis skrev:Hvis generatoren fejler kan det være laderegulatoren der er gået i stykker. En ny koster 250 kr og det tager 15 minutter at skifte den. Laderegulatoren kommer med nye kul, og det er primært disse der holder op med at fungere. Remmen er straks sværere at skifte, men det kan lade sig gøre.

På de nyere skifter man ikke bare lige en laderegulator.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf Peter_C » lør jan 05, 2019 16:19 pm

OK ... det var så værre end først antaget. Jeg kan faktisk ikke se hvordan det skulle kunne blive meget værre :(

Bolten der holder remstrammeren er knækket, så remstrammeren har forladt sin plads og er faldet ned ved krumtaphjulet.
Desværre sidder der jo så resten af bolten inde i hullet.
Jeg tror man er nødt til at sænke motoren så man kan komme til at arbejde på den. (bore ud, helicoil ect.)
... og DET er altså mere end jeg formår herhjemme på SF-stenene.

Jeg frygter en femcifret regning og (næsten værst af alt) jeg FATTER ikke hvordan det kan ske. Skulle et stykke gren/pind kunne forårsage sådan en omgang?

MVH Peter
Vedhæftede filer
IMG_20190105_095217_640.jpg
IMG_20190105_095217_640.jpg (514.54 KiB) Vist 6987 gange
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf S.Bunzel » lør jan 05, 2019 19:41 pm

Peter_C skrev: jeg FATTER ikke hvordan det kan ske.


En tosse der ikke bruger hovedet + moment nøgle eller en dårlig bolt.

Det vær en meget træls udvikling på et til syndeladen på et simpelt problem.

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf HTS » lør jan 05, 2019 23:00 pm

Hej Peter
Hvis det kan lade sig gøre at svejse en møtrik på enden af den stump,der sidder tilbage, behøver det ikke være en stor opperation. Husk at tage batteriet fra først. Stel skal sidde på den møtrik du svejser på, så du ikke trækker strøm gennem lejer eller andet følsomt. Hvis den er knækket langt inde kan det ikke lade sig gøre.
Hilsen Henrik
Nu:
S80 2,4 170hk aut. 2000
V70 2,4 140hk man. 1999
850 2.0 Markræser 1996
Før:
740 St. D6 2.4 1988
245 St. D6 2,4
244
144
HTS
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: man nov 27, 2017 22:53 pm
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf Peter_C » søn jan 06, 2019 0:00 am

svejse en møtrik på enden af den stump,der sidder tilbage


Tak for rådet, men det lader sig desværre ikke gøre da stumpen sidder for langt inde (2-3mm vil jeg tro)

(... jeg er også lidt påpasselig med ikke at gøre det endnu værre for det værksted der får fornøjelsen)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf Peter_C » ons jan 09, 2019 12:12 pm

Enden på historien:

Jeg har i dag fået bilen tilbage fra Volvo i Holbæk (Bin2Bil).

Mekanikeren havde både evner og værktøj til at få bolten ud uden at motoren skulle hverken op eller ned så
"Knækket bolt ud og ny rem og remstrammer til kr. 2800,-" ... det mener jeg altså kunne ha´ været meget værre.

Det er så nemt at altid hakke på værkstederne, men man skal også huske at give dem credit når de fortjener det.

Bilen har kørt 130.000.
Jf. Vida skulle den have remstrammer næste gang ved 170.000 (første gang ved 60.000 pga. nogle fejl på de tidlige modeller og derefter pr. 120.000)
(Værkføren nævnte at de gerne skifter pr. 90.000)

... denne var blevet skiftet ved 51.000 og havde dermed kun kørt 79.000
.... men man skal så lige huske at det i princippet ikke var selve strammeren der fejlede. Det var bolten der holder den.

Anyway ... den ruller igen :D

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf Peter57 » ons jan 09, 2019 13:22 pm

Hej.

Godt det kunne laves, med hjælp af en god mekaniker. Som du skriver, er det også godt med ros til værkstederne, når de fortjener det.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Re: 2011 S60 D3 - Generatorfejl - Det tog en drejning :-(

Indlægaf nj » ons jan 09, 2019 14:25 pm

Ja det tog flere drejninger, men endte jo heldigvis godt, tak for den fine beskrivelse.
Så kommer det store spørgsmål: Bør man skifte dennne bolt i forbindelse med remskift,
eller har det bare været en dårlig bolt eller måske har den været spændt alt for meget?
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster