lednings føring - kamera

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

lednings føring - kamera

Indlægaf strandfelt » fre mar 22, 2019 0:02 am

Hejsa.
Jeg har købt et kamera til bilen (Dashcam) med ekstra kamera til bagenden.
Spørgsmålet 1: hvor trækker man lettest/bedst en ledning fra bagklappen til forruden, omkring bakspejlet.
Er det muligt at trække det over stoffet i taget ?

Spørgsmål 2:
Er der et sted man kan trække strøm permanent, så man ikke behøver at have et klodset stik i 12v udtaget ?

Mvh Henrik
Volvo V70 2,4 2001
strandfelt
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre nov 14, 2008 0:10 am
Geografisk sted: Rødovre

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf oakey » fre mar 22, 2019 11:21 am

Hej Henrik,

Jeg står med samme problem...
Der er lidt du skal vide:

Hvis du kører i Tyskland SKAL dashcam være indrettet så det kun kan fungerer når bilen kører.
Vedvarende videooptagelser kræver en tilladelse som en udlænding næppe kan få.
Bemærk at Google Earth ikke har Street View i Tyskland af samme årsag.
I Østrig, Luxembourg og Portugal er dashcams forbudt.
Der er alvorlige bøder på lur hvis man bliver stoppet med et dashcam der er i drift.
I Østrig kan bøden lande på DKK 80.000 (https://www.express.co.uk/life-style/ca ... nes-prison)
--
Du spørger om alternativ forsyning til dash cam.
Husk at det klodsede stik indeholder en spændingsregulator der ændrer bilens 12V til 5V.
Man kan altid trække en ledning fra bagsiden af 12V udtaget, bag instrumentbrættet, bag A-søjlens beklædning, under tagbeklædningen til bakspejlet.
Undervejs skal man så indsætte det klodsede stik med spændingsregulatoren eller en anden regulator så dash cam får 5V.

Jeg har tænkt mig at bygge en 12V til 5V regulator, men jeg er en tarvelig elektronikingeniør på 64 der ved hvordan man gør det :mrgreen:
--
For mig er ledningsføringen det store problem. Hvordan fjerner man diverse paneler og afdækninger uden at knække de plast klips der holder dem fast?
--
Mit svar har sikkert ikke hjulpet dig meget, - beklager.
God vind med projektet

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf Kingo » fre mar 22, 2019 13:40 pm

Alternativt kunne man evt skifte 12v stikket ud med 5v udtag til USB(hvis stikket til kamera har usb....)

I øvrigt er det da absurd at man gerne må overvåge offentlig vej med et overvågningskamera når man kører bil - men man må ikke overvåge ud af ens indkørsel hvis man for enden filmer offentlig vej.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf strandfelt » fre mar 22, 2019 21:31 pm

Uha, 80.000 i bøde, det er noget der kan mærkes.

Jeg vil prøve at trække ledningen mellem taget og stoffet i loftet.

Jeg så en gut på youtube der lavede en lille omformer fra 12 til 5v https://youtu.be/DBYT2fwM--U?t=178
Så er spørgsmålet om udtaget ved sikringerne skal aktiveres ?
Volvo V70 2,4 2001
strandfelt
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre nov 14, 2008 0:10 am
Geografisk sted: Rødovre

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf strandfelt » man mar 25, 2019 21:47 pm

oakey skrev:Hej Henrik,

Jeg har tænkt mig at bygge en 12V til 5V regulator, men jeg er en tarvelig elektronikingeniør på 64 der ved hvordan man gør det :mrgreen:

/oakey


Hvis du har en god "opskrift" en 12-5v regulator, og vil dele den, kunne jeg vældig godt bruge det :D
Volvo V70 2,4 2001
strandfelt
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre nov 14, 2008 0:10 am
Geografisk sted: Rødovre

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf Hansemand » tirs mar 26, 2019 21:29 pm

Køb eventuelt et "hunstik" med ledning der svarer til bilens 12V udtag og skjul det et eller andet praktisk sted. Strømmen kan eventuelt tages fra baglygten, hvis din bil ikke automatisk slukker i dagslys. Hvis du finder et kabel med 12V et eller andet sted (med spænding på, når bilen er startet), kan du bruge en strømtyv til at forsyne kameraet. Men pas på med strømstyrken, der hvor du tager strømmen. Maks 10 Ampere, så der ikke sker noget alvorligt ved kortslutning.

Eksempel på hunstik: https://www.avxperten.dk/cigarstik/ciga ... gIxEvD_BwE

Eksempel på strømtyv: https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... 2000018398

Måske er det en gos idé i alle tilfælde at sætte en sikring (i en sikringsholder) mellem strømtyven og hunstikket.

Eksempel på sikrinsholder med sikring: https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... 2000016466

Biltema er måske også en mulighed.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: søn apr 18, 2010 22:41 pm

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf oakey » man apr 01, 2019 10:57 am

Hej Strandfelt,

Der findes mange løsninger, men jeg har tænkt mig at først at forsøge som Hansemand skriver.
Jeg er ikke tilfreds med at anvende et CLA hunstik, fordi han og hun ofte mister kontakten efter et stykke tid, - også selvom man taper eller limer dem sammen.
Man skal helst anvende så få stik som muligt og det korteste kabel på 5V siden.
Med +40års erfaring som elektronikingeniør ved jeg at stikforbindelser roden til alt ondt :mrgreen:

Derfor er der indkøbt en *Mobiline CLA adapter' hos Thansen til < DKK 80,- der hedder: "12/24V > USB Socket".
Den er blevet skilt ad så elektronikken kan placeres i et passende plast kabinet.
Den indeholder en SMD sikring på printet så en ekstern sikring er ikke nødvendig.
Der skal loddes lidt før jeg er tilfreds:
Som det kan ses på billederne et et lodret print loddet fast til et vandret print.
For at det hele skal kunne passe ind i den mindst mulige plastkasse skal det lodrette print loddes fri af det vandrette og forbindes til det vandrette print med nogle korte ledninger.
På det vandrette print skal diverse klips loddes af og erstattes med to ledninger i normal 'bil kvalitet og type' så der kan monteres spadestil eller strømtyve.
På det lodrette print skal USB stikkene loddes af og erstattes med et gammelt USB kabel hvor stikket i enden passer til det dashcam det skal bruges til.
Jeg tænker at spændingsforsyningen skal monteres under tagbeklædningen, tæt på bakspejlet, - hvor dash cam er monteret idag.

Lige nu ser den adskilte CLA-USB elektronik sådan ud:
USB Supply Side.jpg
USB Supply Side.jpg (75.73 KiB) Vist 7818 gange

USB Supply Top.jpg
USB Supply Top.jpg (106.53 KiB) Vist 7821 gange


---
Nogle betragtninger
Strømforbrug:
Før jeg beslutter hvor de 12V skal hentes i bilerne skal jeg måle hvor meget strøm mine dash cams bruger.
Selvom vores biler har 90Ah hhv. 100Ah akkumulatorer skulle de helst ikke tappes når den ene eller den anden står stille i en 3-ugers ferie.
Denne måling bliver udført i den nærmeste fremtid.
En hurtig udregning viser at dash cams ikke må bruge over 50mA hvis jeg skal være sikker på at bilen kan starte efter 3 ugers stilstand.
Ved stort forbrug (>50mA) skal 12V forsyningen være styret af tændingsnøglen.
Ved lavt forbrug (<50mA) kan 12V strømforsyningen altid være tilsluttet akkumulatoren.
Hvorfor vil jeg have dash cam forsynet med spænding altid?
Nogle dash cams har en indbygget facilitet der gør at de optager hvis bilen bliver bevæget (ved hærværk) og når der er bevægelse i billedfeltet (tyveknægte og lign.).
Det fungerer kun når dash cam er tændt, - evt. i standby.
Meget dyre dash cams kan leve et døgn på det indbyggede batteri, men de passer ikke ned i min pengepung.
-
Hvis jeg ikke kan få det ovenstående til at fungerer vil jeg designe og bygge en spændingsforsyning.
Det er en større opgave end man tror.
Jeg har nogle meget små switchmode spændingsforsyninger (ca. 10x10x4mm) som er velegnede til opgaven.
Dertil kommer sikring på 12V indgangen, transientbeskyttelse, afkoblingskondensatorer og et print det hele skal monteres på.
Den tid, - den sorg.

Jeg vil forsøge at følge op på projektet med billeder, men jeg har mange andre opgaver der skal løses, så sæt ikke for meget lid til det løfte.
--
Placering i forrude:
Udsynet gennem forruden må ikke være begrænset af stenslag, revner, sne, udstyr (dash cam, GPS, og alt andet)
Jeg får ikke lov til at oploade endnu en fil om dette emne, så den kommer i mit næste indlæg.
--
Husk mit tidligere indlæg i denne tråd om hvor man må anvende dash cams.

Jeg håber det ovenstående giver en smule forstand.
Hvis ikke, - så spørg.

/oakey
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf oakey » man apr 01, 2019 11:24 am

Som lovet:
Regler om udsyn gennem forruder.
Jeg har fundet det nedenstående hos Trafikstyrelsen.
Jeg ville gerne have vedhæftet hele dokumentet, men det findes kun i .pdf format og det tillader Volvosnak ikke.
Det omhandler stenslag og tilsvarende, men de samme regler gælder for alle 'objekter' der kan forstyrre udsynet gennem forruden.
Jeg placerer mine dash cams så de, i førerens synsfelt, er bagved bakspejlet.
Pr. definition forhindrer de derfor ikke udsynet.
Nedenunder kan i læse uddrag fra Trafikstyrensen: Vurdering af fejl på forruder ved syn.
De er for store, men jeg gider ikke redigere flere billede idag.

Jeg håber det giver forstand

/oakey

Dash Cam i Forrude 1.jpg
Dash Cam i Forrude 1.jpg (359.22 KiB) Vist 7823 gange

Dash Cam i Forrude 2.jpg
Dash Cam i Forrude 2.jpg (180.22 KiB) Vist 7824 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf hans jørgen skov » man apr 01, 2019 20:35 pm

Kameraet skal vel helst sidde i viskernes arbejdsområde jeg har et i øverste venstre hjørne af forruden, mht brug af stik så har jeg haft gpsen forbundet til et løst monteret lighterhunstik inde under instrumentbordet de sidste 10 år uden problemer, dashcam er bare stukket i lighterstikket ved gearstangen med ledningen ført bag plastinddækningen ned ved døren og hen under instrumentbordet så jeg ikke bli'r viklet ind i løse ledninger, så kan jeg pakke det væk hvis vi skal til et sted det er forbudt, det tænder når bilen startes og jeg mener det så er lovligt ud af forruden. Bak kameraet er forbundet til baklyset og trådløst til gpsen (Garmin) det sidder midt for lige under den ekstra bremselygte, der stod godt nok det kunne monteres ude på nummerpladen men jeg tror nu det holder bedre inde.
Lige en ting man skal være obs på hvis man monterer et USB stik til at forsyne de ekstra ting med at f.eks Garmins GPS skal bruge den medleverede strømforsyning ellers virker det ikke, samme med f.eks trådløs lader til mobilen, det er ikke sikkert det er nok med det normale USB jeg måtte ha en lighterstik/USB omformer af hurtiglader typen på for at det vil lade telefonen med den trådløse lader, har ellers købt et par usb laderstik til fastmontering de koster ikke alverden, på Ebay var det vist 2,99 dollar med fragt, det tog så en måned inden de kom, men de kom da her den anden dag, men jeg har ikke fået prøvet om de kan virke med den trådløse lader, planen var ellers at QI laderen der er som en flad plade, kunne være inde i det lille rum under radioen så jeg kunne placere telefonen der, men der opdagede jeg så at dab radioen går ud hvis telefonen lader derinde så det gik heller ikke.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf Klågem » fre apr 05, 2019 19:23 pm

oakey skrev:Som lovet:
Regler om udsyn gennem forruder.
Jeg har fundet det nedenstående hos Trafikstyrelsen.
Jeg ville gerne have vedhæftet hele dokumentet, men det findes kun i .pdf format og det tillader Volvosnak ikke.
Det omhandler stenslag og tilsvarende, men de samme regler gælder for alle 'objekter' der kan forstyrre udsynet gennem forruden.
Jeg placerer mine dash cams så de, i førerens synsfelt, er bagved bakspejlet.
Pr. definition forhindrer de derfor ikke udsynet.
Nedenunder kan i læse uddrag fra Trafikstyrensen: Vurdering af fejl på forruder ved syn.
De er for store, men jeg gider ikke redigere flere billede idag.

Jeg håber det giver forstand

/oakey

Dash Cam i Forrude 1.jpg

Dash Cam i Forrude 2.jpg

De regler er forældet.
Der er ikke noget der hedder zone a. B. C mere.
Nu er det i det felt viskerne kører.
Hvis man skal sætte en GPS eller et dashcam i til højre for rattet. Så skal det sidde så tæt på instrumentbordet som muligt uden at røre det.
Alternativt bag spejlet.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf oakey » tirs apr 09, 2019 13:09 pm

Hej Klågem,

Som en gammel (64) ingeniør elsker jeg at blive rettet, - det gør mig klogere hver gang :D
Erkendt, - jeg brugte gamle info fra min fileserver hvor jeg gemmer alt og aldrig sletter noget.
Nørd er den rigtige beskrivelse af undertegnede :mrgreen:
---------------------------
Et spøtgsmål:
Hvor kan jeg finde en ny beskrivelse af krav til udsynet gennem forruden?
Endnu bedre, - har du et link til en forståelse af lovgivningen om biler?

Jeg tænker:
De fleste lovgivninger om tekniske installationer (el, vand, kloak, mv.) findes der fortolkede udgivelser (bøger) man kan købe.
I Elbranchen hed det 'Stærkstrømsregelementet' indtil 1994, - i dag hedder det vist 'Stærkstrømsbekendtgørelsen'.

Ved du om der findes noget tilsvarende i bilbranchen?

Man skal helst blive klogere hver dag

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 27, 2019 14:56 pm

Konvertering af 12 volt til 5 volt kan gøres med denne robuste sag: http://www.victron.dk/shop/5-dc-dc-konvertere/258-orion-ip67-2412-5-60w/.

Skal man hive 12 volt fra bilen kan man gøre det ved at bruge ubrugte sikringer. I min V70 fra 2002 er sikring 11 bag i bilen ikke i brug. Den er afsat til et særligt modul, som kan eftermonteres. Ledningen er imidlertid trukket. Og hvis man ikke er bange for det elektriske, kan man snable strømmen fra ledningen og sætte en 5A sikring i den tomme plads.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: lednings føring - kamera

Indlægaf Klågem » tors jul 30, 2020 22:06 pm

oakey skrev:Hej Klågem,

Som en gammel (64) ingeniør elsker jeg at blive rettet, - det gør mig klogere hver gang :D
Erkendt, - jeg brugte gamle info fra min fileserver hvor jeg gemmer alt og aldrig sletter noget.
Nørd er den rigtige beskrivelse af undertegnede :mrgreen:
---------------------------
Et spøtgsmål:
Hvor kan jeg finde en ny beskrivelse af krav til udsynet gennem forruden?
Endnu bedre, - har du et link til en forståelse af lovgivningen om biler?

Jeg tænker:
De fleste lovgivninger om tekniske installationer (el, vand, kloak, mv.) findes der fortolkede udgivelser (bøger) man kan købe.
I Elbranchen hed det 'Stærkstrømsregelementet' indtil 1994, - i dag hedder det vist 'Stærkstrømsbekendtgørelsen'.

Ved du om der findes noget tilsvarende i bilbranchen?

Man skal helst blive klogere hver dag

/oakey

Bedre sent end aldrig.
Jeg er jo ikke på VS så meget mere.
Men du kan hente vejledning om syn af køretøjer samt synsguiden.
Der står stort set alt.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster