Så kom dagen, hvor fejlkoderne skulle slettes.
Jeg mødtes med Claus (en af hverdagens super helte) som igen koblede Visse / Vasse udstyret på. Denne gang med mulighed for at kommunikere med den nye / brugte ABS boks. Strålende.
Desværre fortalte den, at nu var der problemer med ABS pumpen ...
- Først blev stik forbindelsen mellem pumpe (den lille sorte runde dåse øverst på ABS modulet) og ledningsnettet checket for god kontakt.
- Så checkede vi sikringerne igen. 2 stk. i sikringsgruppen i motorrummet. Begge på 30 A - begge fine og tjenelige
- Derefter blev selve pumpen checket ved at skille stikket og sætte 12 v til pumpe siden. Ingen reaktion fra pumpen. (Den skal give en lille - tydelige - sund snurrende lyd fra sig).
Heldigvis fulgte der en pumpe med det ABS modul jeg havde købt. Så fat i den - teste med 12 V - og ganske rigtigt. En sund snurrende lyd kom frem.
Well - så skulle den gamle pumpe af. De to bolte der spænder den fast på selve ABS pumpehuset (det sølvgrå) sidder desværre godt gemt. Så først skal sikringsboksen løsnes fra dens 3 fæstningspunkter (et af stederne ligger dybt nede i en fordybning i selve sikringsboksen), dernæst skal motorafstivningselementet, der går over hele motorrummet fra venstre til højre - afmonteres.
På denne måde, kunne vi lige netop løsne de to torx bolte på den gamle pumpe - bytte til nye pumpe.
Herefter blev ventilerne i ABS systemet tjekket en efter en - via Visse / Vasse systemet - hvorefter det hele blev samlet.
Resultatet: Alt fungerede perfekt. Fantastisk.
I praksis blev ABS systemet også tjekket in real life - ved i middel fart at køre det højre sæt hjul op på lidt græs rabat og lade det venstre sæt hjul blive på asfalten. Bremsen blev aktiveret og en dejlig ABS skramlen kunne tydeligt høres - det hele virkede igen. Ingen advarselslamper - alt er godt igen.
Uden Claus så Volvo livet bare rigtigt skidt ud. 1000 tak for hjælpen her i forrummet og naturligvis en speciel tak til Claus for hans store indsats.