V70 - ABS system - fejlkoder - problemet løst :-)

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf JAT » søn maj 26, 2019 19:08 pm

jantt skrev:Nej du skal selv ind og slette fejlkoderne

Det gøres enten via Volvo eller du køber en obd scanner og evt torgue app
Scanner koster et par hundrede


Tak jantt :D - så er der jo endnu et skud i bøssen ....
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf Koldstart » tirs maj 28, 2019 7:45 am

jantt skrev:obd scanner og evt torgue app


Dem kender jeg ikke. Hvad kan Tourque App ift. Volvo?

Alternativet er at smutte kontakte Claus. Du kender ham jo allerede. Måske kan han kan slette dine fejlkoder med sin magiske Vida :)
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf JAT » tirs maj 28, 2019 8:50 am

Koldstart skrev:
jantt skrev:obd scanner og evt torgue app


Dem kender jeg ikke. Hvad kan Tourque App ift. Volvo?

Tourque App siger de kan læse fejlkoder og også slette dem. Det kunne jeg dog ikke få til at lykkes fuldstændigt. TA slettede en motorkode (noget med intake valve solanoide error in bank 1) formentligt ikke helt korrekt gengivet, men den kunne ikke slette abs og stc lampen.


Koldstart skrev:
jantt skrev:obd scanner og evt torgue app

Alternativet er at smutte kontakte Claus. Du kender ham jo allerede. Måske kan han kan slette dine fejlkoder med sin magiske Vida :)

Jep - har prøvet at sende en PB til Claus, men kan ikke se at beskeden bliver sent. Tror jeg sender en Psms i stedet :-)

Har iøvrigt bestilt et Vida / Dice system .. fra Kina - så nu må vi se.

Hilsen
Jacob
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf JAT » ons maj 29, 2019 14:12 pm

Så kom dagen, hvor fejlkoderne skulle slettes.

Jeg mødtes med Claus (en af hverdagens super helte) som igen koblede Visse / Vasse udstyret på. Denne gang med mulighed for at kommunikere med den nye / brugte ABS boks. Strålende.

Desværre fortalte den, at nu var der problemer med ABS pumpen ...
- Først blev stik forbindelsen mellem pumpe (den lille sorte runde dåse øverst på ABS modulet) og ledningsnettet checket for god kontakt.
- Så checkede vi sikringerne igen. 2 stk. i sikringsgruppen i motorrummet. Begge på 30 A - begge fine og tjenelige :-)
- Derefter blev selve pumpen checket ved at skille stikket og sætte 12 v til pumpe siden. Ingen reaktion fra pumpen. (Den skal give en lille - tydelige - sund snurrende lyd fra sig).

Heldigvis fulgte der en pumpe med det ABS modul jeg havde købt. Så fat i den - teste med 12 V - og ganske rigtigt. En sund snurrende lyd kom frem.

Well - så skulle den gamle pumpe af. De to bolte der spænder den fast på selve ABS pumpehuset (det sølvgrå) sidder desværre godt gemt. Så først skal sikringsboksen løsnes fra dens 3 fæstningspunkter (et af stederne ligger dybt nede i en fordybning i selve sikringsboksen), dernæst skal motorafstivningselementet, der går over hele motorrummet fra venstre til højre - afmonteres.

På denne måde, kunne vi lige netop løsne de to torx bolte på den gamle pumpe - bytte til nye pumpe.

Herefter blev ventilerne i ABS systemet tjekket en efter en - via Visse / Vasse systemet - hvorefter det hele blev samlet.

Resultatet: Alt fungerede perfekt. Fantastisk.

I praksis blev ABS systemet også tjekket in real life - ved i middel fart at køre det højre sæt hjul op på lidt græs rabat og lade det venstre sæt hjul blive på asfalten. Bremsen blev aktiveret og en dejlig ABS skramlen kunne tydeligt høres - det hele virkede igen. Ingen advarselslamper - alt er godt igen.

Uden Claus så Volvo livet bare rigtigt skidt ud. 1000 tak for hjælpen her i forrummet og naturligvis en speciel tak til Claus for hans store indsats.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster