Hej VSere ....
Det lader til at jeg skal lære alt om Volvo V70 den hårde vej ... bilen har gået små 200.000 km.
Jeg har nu fået fjernet SRS / Airbag - kør til service straks lampe, ved hjælp af en Icarsoft vol II, medens jeg venter på min Vica Dice fra Kina. Udmærket.
Til gengæld, har jeg hele tiden haft en "lille" motor fejl, som primært har udmyntet sig i nogle meget pludselige omdrejningsstigninger under opstart. Måske sket 3 gange ud af 30 - hver gang har det sat en fejlkode, men fokus var på nogle større problemer. Jeg har ind i mellem kunnet fjerne "motor" lampen med en Torque App, men lampen kommer på igen.
Når der ikke er fejl, så kører vogntøjet helt perfekt. Alt virker, meget tilfredsstillende. Desværre ser det ud til at problemstillingen tager til i styrke.
Senest har jeg mærket at motoren gik rigtigt dårligt, nærmest som om en cylinder mangler. Motoren gik vist i nød mode - bilen kunne ikke rigtigt trække og kørte ikke mere en 50 km/t. Så noget skal der jo gøres og synsmanden vil jo ikke se røde lamper i dashboardet.
Fejlkoden ECM 914F - Throttle Unit. Internal fault. Faulty Signal kommer frem.
Så har jeg boget den lidt herinde - og der synes konsensus omkring, at det er gasspjældet den er gal med. Eller rettere throttle positioning sensoren. Den er der skrevet meget om - slidte kulbaner / potentiometre. Kuren er nyt / renoveret gasspjæld og foregår det via Volvo, så er det rigtigt dyrt.
Til gengæld henvises der også til magnetisk løsning, der jo skulle være fremtidssikret ala dette link:
https://www.ebay.co.uk/itm/ELECTRONIC-CONTACTLESS-ETM-THROTTLE-POSITION-SENSOR-VOLVO-V70-C70-S60-S70-S80-XC/282811197337?hash=item41d8dc6799:g:wjQAAOSwEeFVEo6k
Den løsning er jeg egentlig frisk på, men kan jeg ikke købe noget tilsvarende herhjemme? Evt. en mekanisk løsning, som den der sidder i spjældet i dag?
Når jeg søger på det danske Gasspjælds potentiometer, så finder jeg sådan noget som denne:
https://www.bildeleshop.dk/volvo/v70-ii-sw/14810/10806/gasspjaeldsensor
Og den ligner altså ikke komponenten i første link. At den er mekanisk tænker jeg ikke gør den store forskel, men tror ikke jeg har fået søgt på den rette komponent. Hvad hedder en "Electronic contactless ETM throttle positioning sensor" på dansk?
Primære årsag til at jeg godt kunne tænke mig at købe den i Danmark er tiden, da køretøjet skal synes senest 2. juli ... så tiden går.
Hvad tænker I? Hvilken vej skal jeg gå?