V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

Indlægaf JAT » fre jul 12, 2019 7:02 am

En meget irriterende periodisk motorlampe gav et omsyn forleden dag.

Nå ja - så var der også en pære i en tågelygte der var sprunget. Ved godt at at jeg selv kunne ha steget ud af vogntoget og kontrolleret, men når nu - tror jeg - ALLE andre pærer er nidkært overvåget af Volvos check system, så regnede jeg (forkert) med at det også var tilfældet med tåge lygterne.

Motorlampen var forårsaget af en fejl ECM 6400: Camshaft Intake Reset Valve. Der findes vist ikke noget godt dansk ord for den, men den regulerer den variable knastaksel .

Symptomer er der ikke umiddelbart mange af. Bilen starter fint, kører udmærket, tomgangen fin, så udover synsmandens interesse for den lysende lampe, kunne jeg godt ha kørt videre.

Søger du på nettet, er der mange der har haft held til at skrue ventilen af knastaksel huset og rense den omhyggeligt med kaburator rens / kontaktrens / bremserens. Årsagen er, at der kan ophobe sig olieslam i ventilen, som derfor ikke fungerer efter hensigten. Det prøvede jeg også - desværre uden held.

Jeg prøvede også at tilføre noget 12V til ventilen - i håb om at høre et lille klik, men den sagde ikke meget. Nærmest ingenting. Og det skal den!

Henrik fra Autohuset i Espergærde (noget Nordsjællandsk noget :-)) tjekkede også ledningerne til ventilen. Han fortalte, at det kan ske, at ledningerne kan komme i klemme under remlåget, og derved forårsage dårlig funktion. Det var dog ikke noget problem her.

Når han testede den fungerede den åbenbart udmærket. Så prøvede vi at slette fejlen med hans store Volvo Vida - og motorlampen forsvandt da også, men kom tilbage efter et par køreture.

Ledningerne fra ventilen og tilbage mod styreboksen kunne jeg ha tjekket, men da ventilen ikke havde reageret ved tilsætning af strøm, konkluderede vi, at ventilen var stået af. Det sker ikke så ofte, men det sker.

En ny blev bestilt små 2K ... den var hos Autohuset om eftermiddagen - jeg er imponeret over hvor hurtigt det går. Den kom fra Sverige ... jeg ringede om formiddagen.

At montere den er ikke noget problem, dog har Volvo fundet det rigtigt, at ændre stikket til noget værre småt møj. Du skal sikre dig, at de grønne fugtsikringer kommer HELT ind i stikket. Det gøres kun ved at klikke den grønne del af stikket i den modsatte ende ud /løsne den. Her vil det være godt med et billede, så det har jeg vedhæftet. Her ser du "den modsatte ende" - altså der hvor låsen til ledningerne er. Ledningerne skal så ind i den anden ende - OG monteres så låse fligen i hver leder vender mod de grønne låsepaler inde i stikket. (Det giver mening, når man sidder med stikket foran sig og en skarp lygte lyser ned i hullerne til ledningerne). Kig omhyggeligt på de to ledere. Begge har en firkantet påkrympet ende - hver der er en meget lille låsepal i den ene side.

Alternativt til denne løsning, kan du læse mere her, hvor det gl. stik anvendes fortsat.
[url]https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=76294
[/url]

Og nu har jeg med sved på panden stoppet og startet motoren 12 gange i træk - uden at den forbandede motorlampe har været på. En dejlig, men også en lidt tom fornemmelse. Tidligere kom den typisk på hver 3. gang jeg startede bilen.

Desuden bilder jeg mig ind, at motoren trækker markant bedre op til 4000 omdrejninger. Så måske er der rent faktisk fordele ved den variable knastaksen .... hvem ved.

Så nu skal vi omsynes .... :D

Og det blev vi - alle glade :D

Kan i parantes bemærke, at den nye ventil er af den type, hvor vi kan afmontere selve ventilen fra ventilhuset, hvilket vi ikke kunne før. Der blev vi nød til at afmontere både ventil og ventilhus, da de var en enhed. Så nu kan vi rense ventilen ved behov.

Gad vide om dette indlæg skulle ha været et andet sted? Det er vel nærmest noget elektromekanisk. Well så skal administrator være så velkommen.
Vedhæftede filer
IMG_0947.JPG-1.jpeg
Stik til knastaksel ventil årgang 2019
IMG_0947.JPG-1.jpeg (72.82 KiB) Vist 2805 gange
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

Indlægaf Kingo » tirs jul 16, 2019 15:24 pm

Jeg havde fejl på vvt ventilen på min - kunne omgå den ved at skifte olie - men skiftede ventilen 2 gange - og siden sidste gang jeg skiftede er den ikke kommet igen(lang tid nu)

Mener også der er en software opdatering der gør at den ikke er så sensitiv - prøv evt at søg på vvt eller cvvt herinde.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

Indlægaf JAT » ons jul 17, 2019 7:07 am

Kingo skrev:kunne omgå den ved at skifte olie


Kører med samme helt nye olie - både før og efter skift at ventil. Håbede også det var nok, men desværre ikke i mit tilfælde.

Kingo skrev:Mener også der er en software opdatering der gør at den ikke er så sensitiv

Det tror jeg ikke der er. Ihvertfald talte Henrik fra Autohuset i Espergærde ikke om det. Fik blot den nye ventil i et kit, med pakning og ledninger.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

Indlægaf Kingo » ons jul 17, 2019 9:10 am

Læs evt denne viewtopic.php?f=3&t=8899&p=70700&hilit=vvt#p70700

Det kan være fordi din allerede har opdateringen - men ellers så kostede det ikke alverden dengang.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 - 01 - Camshaft Intake Reset Valve - ECM 6400

Indlægaf JAT » ons jul 17, 2019 14:15 pm

Kingo - Tak for input.

Kan se jeg tidligere har læst det "Topic". Hæftede mig ikke ved software opdateringen dengang.

Rigtigt, det kan jo godt være bilen allerede er opdateret. Men jeg vil skrive det mig bag øret, så jeg kan spørge, hvis fejlen skulle komme tilbage.

Lige pt kører den bare rigtigt fint.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster