af JAT » lør jul 13, 2019 7:37 am
Helt overordnet set, så behøver du hjælp fra en venlig sjæl med Vida Dice udstyr, der kan scanne dit køretøj for at få udlæst nogle koder. Koderne kan i den kyndiges hænder pege dig i den rigtige retning. Der er flere herinde der har noget sådant udstyr. Ellers har Volvo jo, men det kan jo godt blive kostbart. Så derfor, hvis du ikke har adgang til en scanner, så spørg om hjælp og skriv hvor du bor, så er der sikkert en VSr der kan hjælpe.
Rent sikkerhedsmæssigt, kan du jo lige teste dine bremser på noget grusvej eller en fugtig græsrabat. Du vil sikkert opleve, at bilen for så vidt bremser fint og derfor ikke er direkte farlig at køre i, men du vil formentlig mangle den ABS "raslen" da det jo sikkert ikke virker. Blot for at sige, du kan godt køre i bilen, dog skal du selvfølgelig være forsigtig hvis underlaget kan være glat.
Nu skriver du, at alle lamperne lyste umiddelbart efter skift af ABS ringe og sensorer.
1) Hvis lamperne også lyste før skiftet, kunne det jo tyde på, at fejlen var en anden. Eksempelvis fejl på de bagerste ABS ringe / sensorer. Har ikke indtryk af at de bagerste ringe giver mange problemer, men de kan vel gå i stykker. Så det ville jeg checke. Hvis nej - så gå til pkt. 3
Nogle af dine tændte lamper kunne måske også skyldes letsindig omgang med de elektriske dele - uden at følge proceduren. Gør man det ikke, risikerer man, at airbag lampen (vist) lyser, ved start op. Hint: skru ALTID den negative pol på batteriet af inden du arbejder med noget elektrisk på din Volvo. Når du er færdig, sætter du din nøgle i position II (ikke start) og så tilslutter du den negative pol igen. Det kan du læse mere om herinde i forummet.
2) Hvis lamperne først begyndte at lyse efter skift af ABS ringe og sensorer, så kunne det jo tyde på, at I sensorerne ikke blev tilsluttet tilstrækkeligt godt. Her ville jeg checke og rense stikkene igen.
Jeg ved ikke om netop ABS sensorerne er følsomme overfor Volvo stemplet (altså om de SKAL være originale), det er der sikkert andre der vil kommentere på, men hvis de ikke er, kan det være årsagen.
3) Endelig så kan det jo også være din dit ABS modul, der i princippet består af 3 dele - nogle en ABS pumpe, nogle solonoider (elektromagneter) og et elektronisk ABS modul. Alle 3 dele kan gå i stykker. De kan skiftes UDEN brug af volvo software, hvis du sikrer dig, at specielt det elektroniske modul har samme kode som dit nuværende.
Delene under pkt 3 kan købes brugt, men KUN hvis det elektroniske modul har samme kode som dit eksisterende. Koden står på plast låget.
Du afmontere det ved 4 lange skruer, der har en "negativ" torx str. 5. De kan fås i Biltema - eller lidt mere cowboy agtigt, du kan bruge en alm. top str. 4. De sidder ikke så fast.
Du må lige spørge andre, hvor ABS modulet sidder på en S80 - det afhænger måske også af motor.
Husk at checke dine sikringer: Der sidder sikkert et par stykker i sikringsboksen i motorrummet (læs på låget) og der sidder nok også et par i sikringsboksen i kabinen.
MEN det meste elektriske på en Volvo starter med en scanner, der kan læse koder.
Håber du fik lidt inspiration. Hvorfor jeg ved ovenstående - jeg har lige været det igennem med min V70 og fik STOR hjælp her i forummet.
Venlig hilsen
Jacob
Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear