S 80 med fejl i abs

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S 80 med fejl i abs

Indlægaf 2805hjen » fre jul 12, 2019 17:49 pm

Vi har skiftet ABS ringe og følere foran, begge sider, alt var vel, lige med et lyste samtlige lamper op og bremse fejl stands straks, billeder er vedhæftet, er der nogen som har en ide om hvad der sker ?
Vedhæftede filer
ScreenHunter 35.jpg
ScreenHunter 35.jpg (211.83 KiB) Vist 3918 gange
2805hjen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs sep 24, 2013 19:48 pm

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf JAT » lør jul 13, 2019 7:37 am

Helt overordnet set, så behøver du hjælp fra en venlig sjæl med Vida Dice udstyr, der kan scanne dit køretøj for at få udlæst nogle koder. Koderne kan i den kyndiges hænder pege dig i den rigtige retning. Der er flere herinde der har noget sådant udstyr. Ellers har Volvo jo, men det kan jo godt blive kostbart. Så derfor, hvis du ikke har adgang til en scanner, så spørg om hjælp og skriv hvor du bor, så er der sikkert en VSr der kan hjælpe.

Rent sikkerhedsmæssigt, kan du jo lige teste dine bremser på noget grusvej eller en fugtig græsrabat. Du vil sikkert opleve, at bilen for så vidt bremser fint og derfor ikke er direkte farlig at køre i, men du vil formentlig mangle den ABS "raslen" da det jo sikkert ikke virker. Blot for at sige, du kan godt køre i bilen, dog skal du selvfølgelig være forsigtig hvis underlaget kan være glat.


Nu skriver du, at alle lamperne lyste umiddelbart efter skift af ABS ringe og sensorer.

1) Hvis lamperne også lyste før skiftet, kunne det jo tyde på, at fejlen var en anden. Eksempelvis fejl på de bagerste ABS ringe / sensorer. Har ikke indtryk af at de bagerste ringe giver mange problemer, men de kan vel gå i stykker. Så det ville jeg checke. Hvis nej - så gå til pkt. 3

Nogle af dine tændte lamper kunne måske også skyldes letsindig omgang med de elektriske dele - uden at følge proceduren. Gør man det ikke, risikerer man, at airbag lampen (vist) lyser, ved start op. Hint: skru ALTID den negative pol på batteriet af inden du arbejder med noget elektrisk på din Volvo. Når du er færdig, sætter du din nøgle i position II (ikke start) og så tilslutter du den negative pol igen. Det kan du læse mere om herinde i forummet.


2) Hvis lamperne først begyndte at lyse efter skift af ABS ringe og sensorer, så kunne det jo tyde på, at I sensorerne ikke blev tilsluttet tilstrækkeligt godt. Her ville jeg checke og rense stikkene igen.
Jeg ved ikke om netop ABS sensorerne er følsomme overfor Volvo stemplet (altså om de SKAL være originale), det er der sikkert andre der vil kommentere på, men hvis de ikke er, kan det være årsagen.

3) Endelig så kan det jo også være din dit ABS modul, der i princippet består af 3 dele - nogle en ABS pumpe, nogle solonoider (elektromagneter) og et elektronisk ABS modul. Alle 3 dele kan gå i stykker. De kan skiftes UDEN brug af volvo software, hvis du sikrer dig, at specielt det elektroniske modul har samme kode som dit nuværende.

Delene under pkt 3 kan købes brugt, men KUN hvis det elektroniske modul har samme kode som dit eksisterende. Koden står på plast låget.
Du afmontere det ved 4 lange skruer, der har en "negativ" torx str. 5. De kan fås i Biltema - eller lidt mere cowboy agtigt, du kan bruge en alm. top str. 4. De sidder ikke så fast.
Du må lige spørge andre, hvor ABS modulet sidder på en S80 - det afhænger måske også af motor.

Husk at checke dine sikringer: Der sidder sikkert et par stykker i sikringsboksen i motorrummet (læs på låget) og der sidder nok også et par i sikringsboksen i kabinen.

MEN det meste elektriske på en Volvo starter med en scanner, der kan læse koder.

Håber du fik lidt inspiration. Hvorfor jeg ved ovenstående - jeg har lige været det igennem med min V70 og fik STOR hjælp her i forummet.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf 2805hjen » lør jul 13, 2019 8:49 am

Hej Jacob

Mange tak for dit gode indlæg, det er så nok letsindigt omgang med batteriet, jeg har afmonteret plus på batteri for at se om fejlene nulstillede sig , er der noget jeg kan gøre for at rette den bummert ?
2805hjen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs sep 24, 2013 19:48 pm

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf JAT » lør jul 13, 2019 21:05 pm

2805hjen skrev:er der noget jeg kan gøre for at rette den bummert ?


Jep - fortæl i hvor i landet du bor, så du kan komme i kontakt med en venlige VS sjæl, der med sin Vida Dice scanner kan slukke lamperne. Hvis du bor i nærheden af Allerød, kan jeg også hjælpe, jeg har dog blot en Icarsoft scanner didikeret til Volvo, men den kommer nu også rimeligt vidt omkring - og kan vist slukke alt. Den har ihvertfald slukket rigtigt meget hos mig.

Men scanneren er vigtig, da der jo godt kan være noget galt.

Jeg tror ikke alle dine lamper er tændt udelukkende pga forglemmelsen af minus kablet på batteriet. Den forglemmelse har vist primært noget at gøre med din airbag lampe. Resten beror sikkert på noget fejl.

Der kommer sikkert nogen af "de tunge drenge (ikke fysisk :wink: ) som også har noget input til dig.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf 2805hjen » søn jul 14, 2019 8:06 am

Hej Jacob,

Jeg bor i Albertslund og kører gerne til Allerød hvis du har lyst til at prøve.
Jeg har tlf. nr. 28651400.
Mvh. Hardy
2805hjen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs sep 24, 2013 19:48 pm

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf JAT » søn jul 14, 2019 8:35 am

Hej Hardy,

Har sendt dig en PB - privat besked.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf 2805hjen » søn jul 14, 2019 19:06 pm

Hej Jacob.

Jeg vil takke dig mange gange for din hjælp og gode svar, jeg har haft styreboksen ( elektriske modul ) til rep. og der var flere lodninger som ikke havde det så godt, det er ordnet nu og alle fejl er væk, igen tak for din hjælp.

Mvh. hardy
2805hjen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs sep 24, 2013 19:48 pm

Re: S 80 med fejl i abs

Indlægaf JAT » søn jul 14, 2019 22:18 pm

Hej Hardy,

Det er bare helt OK - godt du har fået den ud og køre igen :D
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster

cron