Har en Volvo V70 III D3 Summum fra 07/2011. Den har det opdateret infotainment, men ligger i skellet mellem den første udgave og facelift (ved ikke om det har nogen betydning ift. elsystem).
Jeg har haft den siden aug 2017 og har egentlig ikke haft de store problemer med den - udover sliddele. Men for godt 2,5 år siden begyndte den engang imellem at komme med advarsel for lav batterispænding. I hverdagene bliver den oftest brugt til kortere ture, og da den har el-sæder, el-bagklap mv., tænkte jeg egentlig ikke yderligere over det, og kørte blot en længere tur engang imellem, og så var kom advarslen ikke før efter længere tid igen, hvor den havde kørt kortere ture. Synes også det var lidt knyttet til når det var koldere.
Det blev dog lidt for grælt i i foråret 2019, hvor jeg fik et nyt originalt 90 Ah batteri på. Det var det originale, som stadig sad på, så tænkte det trængte til at blive skiftet. Efterfølgende har vi været forskånet for advarslen indtil for godt 3 måneder siden. Det kommer ikke ofte, men igen efter længere tid med kortere ture. Jeg tog mig sammen også købte en 7,0 A CTEK lader, som jeg har ladet på batteriet med et par gange. Det har virket. Men i går studsede jeg lige en ekstra gang.
Da vi kørte tværs gennem Jylland, synes jeg er par gange at se at vinduesviskerne kørte langsommere end normalt. Ikke hver gang. Bare lige én enkelt gang ind imellem. Jeg tænkte ikke nærmere over det, og jeg kunne ikke fremprovokere det selv. Da vi kom frem og jeg tog tænding af bilen fik vi advarsel for lav batterispænding. Det ligegodt satans tænkte jeg, for vi havde lige kørt ca. 100 km. Godt nok havde viskere, anlæg, sædevarme mv. kørt for fuld hammer, men den burde jo kunne holde spændingen høj nok på batteriet. Jeg kender ikke udgangspunktet for batterispændingen, da vi forlod matriklen, men alligevel.
Min plan er at køre forbi den lokale, og få dem til at have måle spændingsoutput på generator, men er der andre ting, som jeg skal være opmærksom på?
Pft!
/Ulrich Solberg