Lav batterispænding

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Lav batterispænding

Indlægaf Solberg » søn dec 27, 2020 19:42 pm

Har en Volvo V70 III D3 Summum fra 07/2011. Den har det opdateret infotainment, men ligger i skellet mellem den første udgave og facelift (ved ikke om det har nogen betydning ift. elsystem).

Jeg har haft den siden aug 2017 og har egentlig ikke haft de store problemer med den - udover sliddele. Men for godt 2,5 år siden begyndte den engang imellem at komme med advarsel for lav batterispænding. I hverdagene bliver den oftest brugt til kortere ture, og da den har el-sæder, el-bagklap mv., tænkte jeg egentlig ikke yderligere over det, og kørte blot en længere tur engang imellem, og så var kom advarslen ikke før efter længere tid igen, hvor den havde kørt kortere ture. Synes også det var lidt knyttet til når det var koldere.

Det blev dog lidt for grælt i i foråret 2019, hvor jeg fik et nyt originalt 90 Ah batteri på. Det var det originale, som stadig sad på, så tænkte det trængte til at blive skiftet. Efterfølgende har vi været forskånet for advarslen indtil for godt 3 måneder siden. Det kommer ikke ofte, men igen efter længere tid med kortere ture. Jeg tog mig sammen også købte en 7,0 A CTEK lader, som jeg har ladet på batteriet med et par gange. Det har virket. Men i går studsede jeg lige en ekstra gang.

Da vi kørte tværs gennem Jylland, synes jeg er par gange at se at vinduesviskerne kørte langsommere end normalt. Ikke hver gang. Bare lige én enkelt gang ind imellem. Jeg tænkte ikke nærmere over det, og jeg kunne ikke fremprovokere det selv. Da vi kom frem og jeg tog tænding af bilen fik vi advarsel for lav batterispænding. Det ligegodt satans tænkte jeg, for vi havde lige kørt ca. 100 km. Godt nok havde viskere, anlæg, sædevarme mv. kørt for fuld hammer, men den burde jo kunne holde spændingen høj nok på batteriet. Jeg kender ikke udgangspunktet for batterispændingen, da vi forlod matriklen, men alligevel.

Min plan er at køre forbi den lokale, og få dem til at have måle spændingsoutput på generator, men er der andre ting, som jeg skal være opmærksom på?

Pft!

/Ulrich Solberg
Solberg
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør aug 12, 2017 20:47 pm

Re: Lav batterispænding

Indlægaf Hovn » fre jan 01, 2021 20:40 pm

Hej Ulrich.

Godt nytår..
Ved ikke om du allerede har fået tjekket din generator, da det er et stykke tid siden du har skrevet herinde, kan jeg se.

Men ellers er det det første. Der er ingen tvivl om, at det er en god ide at lade på batteriet engang imellem med en oplader, da generatoren på bilen aldrig vil kunne lade batteriet lige så meget. Og selv om man kører en tur man syntes er lang, får man ikke ladet nok på alligevel, da der også på turen er et forbrug.

Du skriver også selv, at der er mange forbrugere på batteriet: varme i sæder, elbagrude og varme i spejle m.v. Og måske også et oliefyr der hvis ikke du selv starter det op, starter af sig selv for, at hjælpe motoren hurtigt op i temperatur.

Batteriet skal ikke meget under 12 volt før der er problemer... Og husk når i måler om den lader nok, skal den noget over 12 volt...

Held og Lykke med det... Og lad høre hvad i fandt ud af...

Kim
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Lav batterispænding

Indlægaf Solberg » lør jan 02, 2021 16:19 pm

Hej Kim

Tak for svar. Har ikke fået det målt endnu. Har ikke haft problemer igen siden jeg havde lader på den d. 27/12. Men jeg får ved førstkommende lejlighed det tjekket, og skal nok poste konklusion.

/Ulrich

Hovn skrev:Hej Ulrich.

Godt nytår..
Ved ikke om du allerede har fået tjekket din generator, da det er et stykke tid siden du har skrevet herinde, kan jeg se.

Men ellers er det det første. Der er ingen tvivl om, at det er en god ide at lade på batteriet engang imellem med en oplader, da generatoren på bilen aldrig vil kunne lade batteriet lige så meget. Og selv om man kører en tur man syntes er lang, får man ikke ladet nok på alligevel, da der også på turen er et forbrug.

Du skriver også selv, at der er mange forbrugere på batteriet: varme i sæder, elbagrude og varme i spejle m.v. Og måske også et oliefyr der hvis ikke du selv starter det op, starter af sig selv for, at hjælpe motoren hurtigt op i temperatur.

Batteriet skal ikke meget under 12 volt før der er problemer... Og husk når i måler om den lader nok, skal den noget over 12 volt...

Held og Lykke med det... Og lad høre hvad i fandt ud af...

Kim
Solberg
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør aug 12, 2017 20:47 pm

Re: Lav batterispænding

Indlægaf Ulrik Friis » fre maj 21, 2021 21:12 pm

Når motoren kører skal der være 14,5 volt fra generatoren. Det er uden tvivl spændingsreguatoren i generatoren der er gået. Hvis det er en Bosch generator kan du selv skifte den. Den koster små 300 kr. Det kan selvfølgelig også være ensretteren eller noget andet i generatoren, men symptomerne taler for spændingsregulatoren.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Lav batterispænding

Indlægaf Solberg » søn aug 08, 2021 0:53 am

Så blev der langt om længe gjort noget ved det.

Det viste sig at være batteriet, der var defekt. Ved fuld opladning, var der reelt kun 75 % af fuld kapacitet på det.

Jeg fik det målt ved service hos Nehrkorn i Flensburg, som også havde skiftet batteriet for 2 år og 1 måned siden. De skiftede det uden beregning.

/Solberg
Solberg
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør aug 12, 2017 20:47 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster