Er der en dæmon i mit tågelys på min V70 - 2001?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Er der en dæmon i mit tågelys på min V70 - 2001?

Indlægaf JAT » fre jul 09, 2021 11:12 am

Hej VSere,

Synsmanden er utilfredshed. Jeg er frusteret.

Problem:

I dashboardet er der jo en knap til at tænde tågebaglys og en til at tænde tågeforlys. Begge knapper er belyst af en lille pære, der lyser når tågelyset er tændt. Lyser knapperne ikke, så er lyset slukket. Svensk logik.

I midlertid, så har jeg det problem, der kun er gældende for bagtågelygterne, at når "knappen" lyser, så er kun den højre tågelygte tændt (er faktisk i tvivl om, om der skal være en eller to tågebaglygter - anyway ..) - og når "knappen" er slukket, så lyser begge tågebaglygter.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt videre herfra?

Synsmanden mente, man bare kunne bytte om på to ledninger, men jeg har ingen grund til at tro, at nogen skulle have ombyttet dem tidligere.

Har ikke tjekket den via VIDA, men har en Icar? specielt til Volvo og SAAB som egentligt virker rigtigt fint, i hvertfald kan jeg ikke se noget i den.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: Er der en dæmon i mit tågelys på min V70 - 2001?

Indlægaf JAT » man jul 12, 2021 12:56 pm

Tror jeg har fundet dæmonen ...

Først lidt opklaring.
Der er kun een tågebaglygte på en V70 2001. Den sidder i venstre side. Nederst er baklygten placeret (den hvide). Lige ovenover sidder en kombineret baglytepære (positionslygtepære) (4W) og tågebaglygtepære (21W).

Det ser ud til at nogen (måske undertegnede ...) har drejet lidt vel voldsomt på fatningen, hvor i pæren sidder fast i en bajonetfatning. Du ved trykke pæren ind i fatningen og dreje 20 grader med uret.

På fatningen er der to "tappe" der skal holde fast i lygtehusets bagside. Den ene tap var brækket af.

Har nu fået fat på en erstatningsfatning, hvilket ikke hjalp - nok. For fatningen skal have berøring med nogle stykker flade smalle jern, der fører de 12 volt frem til fatningen og den ene bane sidder løst.

Har nu isoleret en løs bane fra at røre den anden bane, hvilket har betydet, at det underlige mønster med tændt lampe i kabinen medførte slukket tågebaglygte og omvendt.

Så sidste træk bliver at erstatte bagsiden af lygten med en funktionel version asap.

SÅ - der er håb forude.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: Er der en dæmon i mit tågelys på min V70 - 2001? - LØST

Indlægaf JAT » man jul 12, 2021 15:22 pm

Så er dæmonen jaget på flugt. Håber ikke den finder vej til din baglygte :-)

Har haft baglygten ude og kigget bag på. (Det kræver, at man først fjerner paneler rundt om lygten, dernæst øverste del af baglygten, hvorefter man fint kan skrue nederste del af baglygten ud.

Det viste sig, at selve lygtehuset er lavet i plastik (fint så ruster det jo ikke) og så har Volvo valgt at lave en slags "printbaner" i noget der ligner forzinkede jernbaner, der kan føre de 12 V de rigtige steder hen i baglygten.

De to baner der leder til baglygtepære / tågelygtepære sad meget løse. Helt sikkert fordi det er ganske besværligt at få fatningen pænt på plads. Efter 3-6 min er det ufatteligt fristende at bruge moderat vold. Det skal man ikke.

Jeg har nu limet og smeltet banerne på plads igen, sat pæren korrekt i, checket - alt virker som det skal. Så nu håber jeg ikke pæren springer igen foreløbig .... I så fald griber jeg fløjelshandskerne først ...
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: Er der en dæmon i mit tågelys på min V70 - 2001?

Indlægaf jimDK » tirs jul 13, 2021 8:43 am

ha ha :D
god beskrivelse
ja, de baglygter kan godt drille :roll:

jeg har også fået udviklet min selvkontrol i samspillet med dem.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster