Det er nye tider.
Jeg gætter på at din bil heller ikke har en oliepind til aflæsning af oliestanden i motoren.
I dag skal chaufføren skal ikke forstyrres af informationer om bilens tilstand.
Når der er noget galt med bilen er der en lampe der lyser og en tekst i displayet: Kør til værksted.
--
Jeg er vokset op med knallerter (SCO og Everton) som jeg selv reparerede.
Så kom den første bil, - en Renault 4L som jeg også selv kunne reparere.
Jeg blev klogere hver gang jeg købte en ny bil, - se min avatar nederst
.
Tiderne har ændret sig, - nu er en bil en kørende computer, - eller rettere mange computers....
Når vi skifter til elbiler er det helt slut med at reparere selv.
Batterispændingen på en elbil er omkring 400V og kortslutningsstrømmen kan måles i tusinder Ampere.
Det er slemt at kortslutte en 12V akkumulator, men den der kortslutter batteriet på en elbil bliver omdannet til lys og varme.
Det er ikke noget for en amatør, - mange mekanikere skal lære det hele fra ny eller finde en anden branche.
Velkommen til den nye verden
/oakey