Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

Indlægaf Flemming HJ » tors jan 20, 2022 16:01 pm

Halløj
-nogen som har oplevet lignende fænomen med V70 D5 baglygter som ikke lyser mere straks ved start efter bilvask i vaskehal ?

Fejlen meldes dog i instrument displayet som "positionslys defekt", men det er baglygterne.
Har oplevet det to gange nu, hvor det første gang var i begge sider og denne gang i højre side.
Både sidste gang og denne gang har jeg kunnet få lys i lampen igen i højre side ved at åbne og lukke ( smække ) bagklappen i efter start af motor... endda hver gang !

Fejlsøgning udført :
Tænker jo straks på vandindtrængning enten direkte ved lygtehusene eller på taget ved bagklappen ved forsyningsledningerne.
Dog ingen synlig vand at se ved adskillelse nogen af stederne..
Har haft multistikket i baglygten taget ud og givet kontaktrens. Tørret med varmeblæser hun-og hanstikket, tjekket pæresoklen for ir osv.
Kontrolleret ledningsnettet ved bagklappens tophænglser så godt som det nu er muligt ved at afmontere gummipakningerne i bagklappen.
Har VIDA men tænker ikke det hjælper at sætte på ved denne periodiske fejl..

Et tillægspunkt omkring V70 lygter :
Jeg skifter forlygtepærer ( H7 ) nærlys oftere end hvert halve år i hver side. Kører ca. 35-38.000 km/år
Har prøvet næsten alle pæremodeller, billige som dyre, long-life etc. uden nævneværdig bedring på levetiden.
Specielt i den venstre side kræver det jo nærmest lange tynde klaverfingre for at skifte pæren i blinde pga. styreboksen lige foran adgangen indtil til pæren.
Kan se at bla. T-Hansen har en "Modstand GP 12V " som skulle filtrerer spændingsspidser.
Nogen erfaring med denne eller andre gode forslag til lidt levetidsforlængelse på nærlyspærer er meget velkomne :-)
Tidl. 2 xAmazon 121,B18, 142DL,B18 , 144GL,B18 , V70 P1, 2,5 TDI,aut.
Nuv. V70 P2, D5, 185 Aut. årg.2006
Flemming HJ
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør mar 20, 2021 11:03 am

Re: Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

Indlægaf jimDK » fre jan 21, 2022 10:24 am

På V70eren, har jeg oplevet problemer med ledningerne ved bagklap hængslet til venstre (som du skriver)
billede fra matthewsvolvosite:
Billede


Det er nødvendigt at skære "strømpen" op for at se det. Men hvis du har checket der....

Har også haft problemer med fatningerne i baglygterne, der kunne forbindelsen komme og gå lidt tilfældigt, og give pos.lys advarsel.
Tog pærerne/fatningen ud og rensede, smurte en anelse kobberfedt på, i forsøget på at skabe bedre forbindelse, men det var ikke en god/holdbar løsning.
Jeg tror der skal nye fatninger til, evt ny lygte?


Pærerne i forlygterne holdte fint, med mange år imellem pæreskift.
Det må jo næsten være spændingen, som du skriver, der er for høj...
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

Indlægaf Flemming HJ » fre jan 21, 2022 11:50 am

Tak for svar og fotoet
Tja.. tænker også det er ved bagklaphængslet det er galt... dog ingen synlige knæk på kabelstrømpen.
Jeg må prøve at slidse det op for at se hvordan ledningerne ser ud indenunder.
Soklerne i lygtehuset er tjekket for ir og dårlige forbindelser.
Sikkert også derfor el-bagruden ikke virker selv om jeg fik den skiftet for et års tid siden pga. en glasskade.
Mht. forlygterne vil jeg afprøve "modstanden" fra T.Hansen.
Alternativt en zenerdiode over hver forlygtestik, hvis der ellers fås noget passende til 12V.
Mvh.
Flemming
Tidl. 2 xAmazon 121,B18, 142DL,B18 , 144GL,B18 , V70 P1, 2,5 TDI,aut.
Nuv. V70 P2, D5, 185 Aut. årg.2006
Flemming HJ
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør mar 20, 2021 11:03 am

Re: Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

Indlægaf Kingo » fre jan 21, 2022 13:12 pm

Det eneste der taler imod at det skulle være ledningerne på billedet er at det kun sker når den bliver vasket - hvis du ikke kan se noget vand ved dem tænker jeg ikke det rigtigt giver mening.

Jeg mener du kan fjerne tapen der holder *sokken" så du kan glide "sokken" ned over - den har lidt en funktion (at holde ledningerne glidende når man åbner og lukker) så jeg ville prøve uden at sprætte den op.

Jeg mener ikke baglygten bruger samme stel som el-bagruden men du kan hurtigt måle på el-bagruden (stel kommer ind i højre side og + i venstre side af ruden) om der er hul igennem. Det er nemt lige a skrue beklædning på bagklappen af (4 skruer) og så hive plast kappen der går fra beklædning og rundt om ruden af. (sidder med plastic snap-locks så lidt forsigtig) Jeg har lige haft bøvl med min hvor jeg fik fejl på bagsmæk åben - selvom den var lukket. Bagsmækken får stel via glasbrudssensor i ruden - og den virkede ikke længere efter hensigten så den fik kun stel af og til - super irriterende med en fejl der kom og gik hele tiden.

Hvis du har Haynes manualen kan du se tegningerne over elsystemet. (feks hvor de forskellige lamper får deres stel fra)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Baglygte V70 D5 185 Aut. PII Årg. 2006

Indlægaf Flemming HJ » man jan 24, 2022 16:36 pm

Tak for inputtet - jeg vil da lige prøve om strømpen kan skubbes tilbage så en opslidsing kan undgås :-)
Og samtidig lige støve Haynes Repair manualen af fra gemmerne og checke op på ledningsnettet om der er en sammenhæng med lukning af bagklappen og den højre baglygte mht. til stelforbindelse.
Noget kunne tyde på det, idet når jeg starter bilen er der som sagt ingen lys i H-baglygte, men der kommer altid lys i baglygtepæren igen efter at jeg har åbnet og smækket bagklappen i igen med motoren igang og derved kørelyset ( nærlys) tændt.
El-bagruden har aldrig virket selvom jeg fik en ny sat i pga. knust bagrude.
Så tænker at varmetråde osv. er ok i den nye el-bagrude der blev monteret for et par år siden. ( Iøvrigt en dyr bagrude - det kostede over 6.000,- kr .. )
Tidl. 2 xAmazon 121,B18, 142DL,B18 , 144GL,B18 , V70 P1, 2,5 TDI,aut.
Nuv. V70 P2, D5, 185 Aut. årg.2006
Flemming HJ
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør mar 20, 2021 11:03 am


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster

cron