Side 1 af 1

S60 D3 - 2011 Defekt aircondition kompressor

Indlæg: man jun 26, 2023 23:26 pm
af Hagbard
Aircondition kompressoren i knægtens S60 D3 fra 2011 er efter værkstedets oplysning stået af, og en reparation koster den nette sum af 7.500, hvilket han ikke har. Kan man selv skifte en sådan, hvis man besidder almindelig fornuftig teknisk forståelse og hvordan finder man i givet fald den rigtige erstatning?

Pft. Johnny

Re: S60 D3 - 2011 Defekt aircondition kompressor

Indlæg: tirs jun 27, 2023 9:25 am
af hans jørgen skov
Hej
Jeg kender ikke så meget til dieselmodellerne, men jeg skiftede selv på min gamle V70 2,5 bensin. du skal ha anlægget tømt før du skiller det ad, og ellers er det jo sådan set bare at skille det ad og sætte en ny kompressor på, men der er ikke meget plads og du skal jo ha et rimeligt udvalg af værktøj, være lidt teknisk anlagt med gør det selv, og nok ikke lige stå ved fortovskanten med det, bagefter skal anlægget jo genfyldes jeg tror jeg gav omkring 850 hos quickpot for tømning og genfyldning.
Kompressoren købte jeg hos autodoc.com, download appen og hold lidt øje med når de har tilbudsrunder, jeg gav omkring 3500 for den dengang, måske du også skal ha tørrefiltret med, det kan være lidt besværligt hvis du skal skille rørsamlingerne ved tørrefiltret, der er måske samlet sådan en låsering man skal bruge en speciel dims man skubber ind i røret for at låse op, mit tørrefilter var ret nyt så jeg skiftede bare kompressor, det var almindelige skruer det hele.
Man kan jo også købe en brugt kompressor men jeg vil mene det er bedre at købe en ny når man tænker på besværet med at skifte den.
Er du i øvrigt sikker på den er helt stået af, det kan jo være ac koblingen der er slidt ,så kobler den ikke til og remskiven løber bare frit, den virker jo så heller ikke hvis den har tabt freon, der er et hack med koblingen hvis det er den det er der en del indlæg om, man kan sætte strips i den fjederplade der er på enden af remskiven så mellemrummet bliver mindre og den kan koble til igen.
Hvis det er et ordentligt værksted du har haft til at se på det burde de jo vide hvad de taler om, men de vil jo nok hellere sælge dig en ny kompressor end justere den gamle.

Re: S60 D3 - 2011 Defekt aircondition kompressor

Indlæg: tirs jun 27, 2023 16:30 pm
af Hagbard
hans jørgen skov skrev:Hej
Jeg kender ikke så meget til dieselmodellerne, men jeg skiftede selv på min gamle V70 2,5 bensin. du skal ha anlægget tømt før du skiller det ad, og ellers er det jo sådan set bare at skille det ad og sætte en ny kompressor på, men der er ikke meget plads og du skal jo ha et rimeligt udvalg af værktøj, være lidt teknisk anlagt med gør det selv, og nok ikke lige stå ved fortovskanten med det, bagefter skal anlægget jo genfyldes jeg tror jeg gav omkring 850 hos quickpot for tømning og genfyldning.
Kompressoren købte jeg hos autodoc.com, download appen og hold lidt øje med når de har tilbudsrunder, jeg gav omkring 3500 for den dengang, måske du også skal ha tørrefiltret med, det kan være lidt besværligt hvis du skal skille rørsamlingerne ved tørrefiltret, der er måske samlet sådan en låsering man skal bruge en speciel dims man skubber ind i røret for at låse op, mit tørrefilter var ret nyt så jeg skiftede bare kompressor, det var almindelige skruer det hele.
Man kan jo også købe en brugt kompressor men jeg vil mene det er bedre at købe en ny når man tænker på besværet med at skifte den.
Er du i øvrigt sikker på den er helt stået af, det kan jo være ac koblingen der er slidt ,så kobler den ikke til og remskiven løber bare frit, den virker jo så heller ikke hvis den har tabt freon, der er et hack med koblingen hvis det er den det er der en del indlæg om, man kan sætte strips i den fjederplade der er på enden af remskiven så mellemrummet bliver mindre og den kan koble til igen.
Hvis det er et ordentligt værksted du har haft til at se på det burde de jo vide hvad de taler om, men de vil jo nok hellere sælge dig en ny kompressor end justere den gamle.


Tak for det hurtige og dejligt detaljerede svar :D Det bliver næsten for omfattede selv at give sig i kast med det, og er det kun nogle få tusinde der spares, så hellere lade en mekaniker der ved hvad han gør og har det rigtige værktøj, stå for opgaven.

God sommer :D