frakobling airbag

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

frakobling airbag

Indlægaf Florian » søn feb 24, 2008 14:46 pm

Kan man selv lovligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt deaktivere airbaggen på passagersædet?

Hvordan gør man det?
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: lør jan 12, 2008 16:26 pm
Geografisk sted: Gedsted, Himmerland

Indlægaf Morten VJ » søn feb 24, 2008 15:13 pm

Nej og Nej.
Klipper ledningen, og sætter en modstand ind der har samme modstand som airbaggen.
Husk dog på at stikket i airbaggen er specielt, Så når du måler modstanden er det nemmest at måle på den afklippede ledning.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Florian » søn feb 24, 2008 15:56 pm

Man kan jeg selv gør det eller skal der en aut. person til...?
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: lør jan 12, 2008 16:26 pm
Geografisk sted: Gedsted, Himmerland

Indlægaf Morten VJ » søn feb 24, 2008 18:08 pm

Har du en bidtang en loddekolbe, et multimeter, og kan du finde ud af at bruge de tre ting, så kan du selv.
Det gør det ikke mere lovligt at du får regning på operationen.
Husk når du sælger bilen at gøre opmærksom på modefikationen, eller byg den tilbage til original stand.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » søn feb 24, 2008 20:58 pm

Er det ulovligt fordi det er en sikkerhedsmæssig ændring?
Fordi i mange biler er der jo en afbryder, hvor man kan afbryde passagerairbaggen.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » man feb 25, 2008 9:35 am

Hvis der er en afbryder så er der også en lampe der gør opmærksom på at den er slået fra.
Det er det ikke med modstands trikket.
Det er jo faktisk en konstruktiv ændring man laver på bilen.
Så medmindre den er godkendt af fabrikken, så kan den ikke synes.
Og bilen bliver lidt mindre sikker at køre rundt i.
Og det næste er så hvis den sælges igen, og sælger har glemt at gøre opmærksom på denne modefikation.
Ny ejer kører galt, passageren kommer til skade, airbaggen er ikke udløst. bilen bliver undersøgt, man finder modefikationen.
Den gamle ejer er næsten sikker på at hænge på ansvaret.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » man feb 25, 2008 9:49 am

Ja, det skulle jo nødigt ske!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Volvo4life » man feb 25, 2008 22:11 pm

Går ud fra at spørgsmålet om at frakoble airbaggen skyldes at der skal monteres en rygvendt autostol på forsædet.

Vil lige komme med et par kommentarer til dette.

Jeg ville personligt aldrig nøjes med at frakoble airbaggen, da kombinationen af rygvendt autostol og airbag må antages at være fatal. Skal der placeres en autostol på forsædet skal airbaggen efter min mening fjernes.

Bilen med en "afbryder" er falsk trykhed. Jeg kan oplyse at eks Peugeot ikke bil give en skriftlig garanti på at airbaggen IKKE går af hvis den er frakoblet. Værkstedet ville ikke -> Importøren ville ikke -> Servicecenter ved fabrikken vil ikke tage stilling til spørgsmålet.

Et andet godt eksempel er Toyata hvor man havde "glemt" at slutte kontakten korrekt til, så selvom den var markeret som frakoblet virkede airbaggen alligevel.

Jeg ved godt at systemet med frakobling af airbags sandsynligvis virker i langt de fleste tilfælde, men når en bil bliver krøllet sammen kan der ske uforudsete ting.

Og hvis systemet var så perfekt hvorfor er der stort set ingen producenter der tilbyder isofix beslag til autostole på forsædet.... :?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster