Diagnose værktøj efterlyses

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Diagnose værktøj efterlyses

Indlægaf volvo-jens » lør sep 06, 2008 11:55 am

Hej alle
Det kan da ikke være rigtigt at der ikke er nogen der ved noget om de værktøjer der findes.
Hvem ved hvilket udstyr man skal købe til sin volvo.
Der findes meget software og mange interfaces men hvad passer til hvilken volvo.
Vi må da se om vi ikke kan lave en slags database for sådan udstyr.
Jeg har kig på ElmScan 5 USB ScanXL fra scantool men er tvivl om det også passer til min model.
Håber i vil være med til at få samlet lidt info på dette område.
Jens
volvo-jens
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Volvo4life » lør sep 06, 2008 12:22 pm

Og din model er...?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf volvo-jens » lør sep 06, 2008 12:31 pm

Ja jeg har en 850 2.5 gle st.car fra 1996
volvo-jens
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Volvo4life » lør sep 06, 2008 13:01 pm

Hvornår er din bil produceret? Så vidt jeg husker så kunne man selv læse fejlkoder ud på 8½eren til 1995/1996. Har du set om du har et OBDII stik i bilen eller en lille sort box med en rød diode i motorrummet?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf volvo-jens » lør sep 06, 2008 16:14 pm

Den er fra 1996 og ja den har stik foran gearskifteren. Alt det jeg ved godt.
Det var ikke helt det jeg ledte efter. Det jeg synes der kunne være infomativt var hvis vi her inde kunne lave en database over de forskellige diagnose værktøjer der findes og hvilke biler de passer til.
der er mange der vil sige lidt om OBD og om det software der er, men når man går dem på klingen så kniber det med oplysningerne.
Der er ikke rigtig nogen experter der kan sige hvilket interface og software man skal bruge til hvilken bil.
volvo-jens
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf fugmann » lør sep 20, 2008 15:00 pm

Hej Volvo-Jens,

Jeg undrer mig også over at der ikke skrives mere om disse testere.
Jeg har efterlyst efaringer med bl.a. sådan en, men ikke hørt noget konkret:

http://www.nic-tec.com/product.asp?prod ... b=1&page=1
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Peter_C » lør sep 20, 2008 20:42 pm

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår spørgeren ret, eller også har jeg misforstået noget mht OBDII.

Er "pointen" ved OBDII-standarden netop ikke at enhver OBDII læser kan læse koderne ?

Jeg har købt en OBDII-læser i Biltema
http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=139177
Den virker (tilsyneladende) på min 1997 Volvo V40 2,0
Jeg skriver tilsyneladende, fordi der ikke er noget galt med bilen, og derfor heller ikke nogle fejlkoder at udlæse. Jeg er dog rimelig sikker på den er god nok, for hvor den på min Volvo, der skulle være OBDII-kompatibel skriver "No code" skriver den "No data" på min brors Saab fra 1994 (der er fra FØR OBDII ... men sjovt nok har et stik der passer).

Anyway ... håber det kan buges til den der database

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf volvo-jens » søn sep 21, 2008 8:42 am

Ja det kunne være dejligt hvis alle OBDII læsere passer til alle biler men det gør de desværre ikke.
Der er forskellige protocoller som også skal passe og så er der et hav af forskellige interfaceses, så det er ikke så lige til.
Men det er fedt hvis den fra biltema passer til nogle Volvomodeller.
Jeg var inde og kigge på den men de skriver ikke, hvilke biler den passer til og det er da irreterende.
Hvis du vill se om den kunne læse fejl på din bil, kunne du prøve at pille stikket ud af en af ABS sensorne ved hjulet, så skulle den jo gerne komme med en fejlmeddelse.
Mvh.
Jens
Husk at hilse på andre volvokører men et fredstegn med fingerne (V) for volvo.
Ses på vejen
Jens
volvo-jens
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Volvo tester

Indlægaf pnj » ons sep 24, 2008 20:03 pm

Hej med jer
Faldt over jeres indlæg.
Tror nok jeg kan hjælpe lidt da jeg har en del erfaring med dette :wink:
Det bedste / sjoveste for jer er helt sikkert at benytte et af disse kabler sammen med vol-fcr programmet
http://www.nic-tec.com/product.asp?product=138
http://www.nic-tec.com/product.asp?product=8
(programmet medfølger i fungerende udgave demo)
Med denne løsning får man adgang til flere moduler udover motoren som abs airbag klima og sæde varme mm
(eobd og obd scannere udlæser som bekendt kun data fra motoren som den i linker til fra biltema men bedre end intet dette er Nic-Tec`s variant af samme type http://www.nic-tec.com/product.asp?product=135)
Begge kabler kan benyttes sammen med dette program grunden til at kablet med blink lampen er "opstået" er at motoren på visse modeller af V70 & 850 forsat skal udlæses med blink lampe, men de andre moduler skal udlæses via PC og derfor kan det jo være rart at have et "kombi" værktøj (men blink kredsløbet er også nemt at bygge selv hvis man kan bruge en lodde kolbe)
Jeg tror at grunden til at der benyttes 2 typer teknologi typer (blinkkode og PC diagnose) i samme bil er at nogle af disse modeller ligger i en overgangs periode mellem de 2 teknologier men det er blot min bedste gæt.

Mvh.

Pierre

Nic-Tec.com
Mvh.

Pierre
www.Nic-Tec.com
pnj
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Nørresundby

Re: Diagnose værktøj efterlyses

Indlægaf Topper » ons aug 14, 2013 23:48 pm

Hej PNJ.

En rigtig Volvo Scan Tool blinker ikke noget ud, men laver kun PC diagnose, også på en Volvo 850 fra 1996 med OBD-II. Også hvad angår motorstyringen Motronic 4.3.

Jeg er dog selv en glad bruger af Vol-FCR programmet, men der kan man ikke lave PC - diagnose på Motronic 4.3 versionen, ej heller på ECC og på Cruise Control modulerne.

Det er dog bedre end ingenting, da jeg jo med blinklampen kan blinke fejlkoder ud på de 3 resterende moduler.

På en rigtig Volvo Scan Tool kan man forøvrigt under menuen Combined Instrument udlæse bilens totale kilometertal digitalt, som f.eks. er nyttigt, hvis den * kilometertæller er stået af pga. f.eks. et knækket tandhjul.

På denne måde kan man efter reperation af den * kilometertæller stille den * tæller frem til det rigtige totale kilometertal igen, fordi man kan udlæse det øjeblikkelige korrekte tal digitalt.

Dette kan man mig bekendt desværre ikke gøre med Vol-FCR programmet.

Jeg ved dog ikke, om man med det kabel med blinklampe fra Nic-Tech kan få adgang til A7?

Hvis man kan det, kan man nemlig godt gøre det, da OBD-I brugerne ved at forbinde sektion A med sokkelhul 7, på denne måde kan blinke det totale kilomtertal ud.

Denne metode er beskrevet meget udførligt til f.eks. en Volvo 850 fra 1992-1995 på engelsk på flere boards i USA og England...

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Claus » tors aug 15, 2013 17:38 pm

Prøv lig at se Vadis
http://www.matthewsvolvosite.com/vadis-faq.html

Sammen med VCT2000 så har du en prof tester til din 850

Nyere modeller skal bruge VIDA DICE
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf jimDK » ons aug 28, 2013 9:59 am

Hej Claus

Jeg har haft VCT2000 og VADIS, det fungerer fint på S80 2001 og V70 2004.

Men jeg er ret sikker på at det IKKE virker på 850.

VADIS software kan snakke med biler op til model år 2005.
VCT2000 hardware-boks kan bruges til biler indtil 2008 mener jeg, sammen med VIDA fra de årgange.

DICE afløste VCT2000 omkring 2008 (dvs fra 2005 => 2008 brugte man VIDA software med VCT2000 hardware).

Efter 2009 mener jeg ikke VIDA software understøtter VCT2000 hardware, så skal man have DICE hardware.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf jimDK » ons aug 28, 2013 17:56 pm

Tidslinien ser nogenlunde sådan ud

årstal: ---1999----------- 2005------------2009-------------->
software : |--- VADIS ----|-----VIDA---------------------->
hardware: |---------VCT2000-------------|----DICE------->

Håber det giver mening

Det gælder for diagnose.
8½'eren er der masser af oplysninger om i VADIS(og VIDA), reservedele, reparationer osv, men diagnose kan ikke udføres der igennem.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf clauswogesdk » tirs jan 14, 2014 0:49 am

Hejsa
Er Volvo ejer og software/elektronik ingeniør og har gjort mig nogle tanker om dette.
Tror at meget af den forvirring der er om OBD2 osv, skyldes at mange bilproducenter incl. Volvo først og fremmest kun stiller den information til rådighed i standard OBD2 formatet som de er forpligtet til i følge både europæisk og amerikansk lovgivning. Resten og det vil i store træk sige alt det som er spændende og nyttigt i forbindelse med fejlfinding og reperation holder de for sig selv i værktøjer som f.eks. Vadis og Vida. På den måde søger de at tvinge kunderne ind i butikken ved at disse værktøjer prismæssigt er urealistiske for alle os der gerne selv vil rode med skidtet.
Jeg har selv en rimelig seriøs OBD2 løsning fra franske OBDFacile, som virker fint med min S60 D5, men kun med de "offentligt" tilgængelige koder. Har derfor bestilt en VIDA/Dice i kina udgave og krydser fingre for at den virker. Køber den gennem Aliexpress, hvor sælger ikke modtager betaling før man har godkendt den modtagne vare og sælger har pligt til at tage defekte enheder retur.

Så konklussionen er så vidt jeg kan se at skal man i dybden med tingene skal man have fat i noget grej der passer til Volvo, altså Vadis/Vida og Dice.
Hvis man er en proffesionel haj til software og hardware kan man nok godt få f.eks. OBDFacile hardwaren til at snuse til de mere spændende Volvo specifikke koder, men tror også man skal være ungkarl med en masse ledig fritid at bruge på det :-)

be carefull out there
clauswogesdk
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf volvo-jens » tirs jan 14, 2014 9:04 am

Hej JimDk

Ifølge din datalinje så dækker hverken VADIS eller VCT2000 volvo'er fra 1998 og ned, men hvad gør så?
Jeg har selv prøvet med VOLFCR 1.3.6, men uden det store held. Jeg har kunne slette service lampe og udlæse ABS fejl, men så er det vist også det.
Den smider forbindelsen hele tiden og der er flere ting der ikke er adgang til og som det ikke understøtter, om det er min bil (850'er fra 1996) der er noget galt med, skal jeg ikke kunne sige :D
Jeg har prøvet finde VOLFCR 1.7.6, men uden held så jeg ved ikke om det skulle være bedre.
Der var en som skrev noget med, at nettop min årgang ligger lige imellem to forskellige protokoller og derfor kan det være svært at finde et stykke værktøj som virker?
Jeg har også prøvet flere forskellige håndmodeller, men igen uden held.
Pt. har jeg en CEL lampe der lyser og kan ikke få noget ud med VOLFCR 1.3.6, så jeg er da selvfølgelig interesseret i af finde et program der kan :D
Jens
Husk at hilse på andre volvokører men et fredstegn med fingerne (V) for volvo.
Ses på vejen
Jens
volvo-jens
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter