Termostat til elblæser ?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Termostat til elblæser ?

Indlægaf permand » lør okt 18, 2008 11:32 am

Hej, jeg er ved at skal lave noget med at pille møllen af min 740, og erstatte den med en elblæser, men jeg ved ikke lige hvordan jeg får placeret en termostat til at styre den, ja jeg ved godt den skal sidde i den øverste slange fra køleren, men hvordan får jeg den derind ? Jeg har set nogle der har ligesom en "stukket" ind, men hvor får man sådan en henne ? En anden mulighed er at sætte den termostat i jeg fik med da jeg købte blæseren, men den er fra en 760, og jeg er ikke sikker på at min køler har forberedt et hul til den, der er godtnok ligesom mærket op i plasten til den, men er jo ikke meget for at lave hul hvis der ikke er beregnet til det..... ????????
Er der en der har en super ide´til hvordan jeg griber det an ?
Mvh Per
S60 2,5 T aut 210 hk 2007
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 4040 Jyllinge

Indlægaf Ingemann » lør okt 18, 2008 12:02 pm

Jeg skal have lavet samme "stunt" på min B20'er.
Jeg har fået fat i en termostat-kontakt, som man montere på/i selve køleren. Jeg skal alligevel have renoveret min køler, så i samme omgang får jeg sat et gevind i siden af køleren som passer til den kontakt jeg har købt.
Kontakten mener jeg er fra en Opel Astra. Det er egentlig ikke det der betyder så meget - den var bare let at få fat i og kostede ikke alverden (120 kr)
Systemet er at kontakten tænder ved x-antal grader og slukker igen ved x-antal grader. (Kan ikke huske de præcise tal)

Kontakten skal så styre et relæ, som styre blæseren. Enkelt og pålideligt system!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf permand » lør okt 18, 2008 15:49 pm

Ja det med grader og div. relæér har jeg styr på, det var mere om hvor og hvordan jeg montere termostaten........
Mvh Per
S60 2,5 T aut 210 hk 2007
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 4040 Jyllinge

Indlægaf Morten VJ » lør okt 18, 2008 16:35 pm

I kølertanken som vist her.
Billede

Og det er en kontakt fra en gammel SAAB 900 med gevindstykke.
Bare limet i køleren.

Og den holder temperaturen fint, med min ventilator.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf permand » lør okt 18, 2008 18:13 pm

Morten..
Kølertanken ? Er det det sorte på siden af køleren, for der er ligesom mærket op til at der skal sidde en, men jeg vil jo ikke ødelægge den hvis det kunne undgåes.....
Og den termostat jeg har er en original, kan det passe den bare skal sættes i, i et 20 mm hul, uden gevind, kun med en gummi pakning, jeg mener, der bliver da tryk i sådan en køler, vil den ikke blive skudt ud ?
Mvh Per
S60 2,5 T aut 210 hk 2007
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 4040 Jyllinge

Indlægaf permand » lør okt 18, 2008 21:34 pm

Tror jeg vover pelsen efter at surfet rundt på div. sider. Måden må være at lave et 20mm hul og så sætte termostaten ind der, det er der andre der har gjort, så kan jeg også, (skal så bare lige finde et bor der er stort nok)
Mvh Per
S60 2,5 T aut 210 hk 2007
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 4040 Jyllinge

Indlægaf Morten VJ » søn okt 19, 2008 8:13 am

Per
En mere dyr løsning kunne være en ny køler, der er forberedt til A/C.
Koster en lille tusse ved spareparts.dk, men så er det inc. en ny gummipakning.

Og en lille tanke, hvis ventilatoren er til A/C
Så er jeg bange for den ikke flytter luft nok, til at kunne bruges som hoved ventilator :!:
Og skidtet skal monteres foran kølerne, hvilket betyder der skal være helt tæt imellem vand køler, og intecooler.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster