At montere noget ekstra??

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

At montere noget ekstra??

Indlægaf Helle&JP » fre okt 24, 2008 18:37 pm

Har længe fulgt med i mange tråde, og på flere fora! Omkring montering af ekstra udstyr. Uanset om det er en radio, lygter eller Klima-anlæg:

Faktisk sidder jeg til tider og føler mig som lidt meget mere speciel, end rimeligt er!!

Så derfor er mit spørgsmål til jer, hvad enten I er rent hobby-, entusiast- eller prof.- mekaniker:

Bryder i gerne ind i et ledningsnet, og kobler ekstra-udstyr på, uden at sikre med:
- Fugt- og vandsikre samlinger
- Sikringer
- Relæ og nytrukne ledninger
- Evt. dioder, der kan sikre mod ”retur-strøm”

Jeg blev for snart en krig siden udlært Lastbil-mekaniker, og for lidt kortere tid siden uddannet inden for computere. Måske derfor, jeg er lidt påpasselig med, at trække mere strøm end ledningen er beregnet til. Kan bare forstå, at det er jeg vist lidt ene om?

Er jeg virkelig det?????

Med venlig Hilsen
JPJ
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons apr 02, 2008 11:20 am
Geografisk sted: Sønderjylland

El-udstyr

Indlægaf B230F » fre okt 24, 2008 21:13 pm

Neej - helt alene er du ikke. Jeg har samme opfattelse, og kan godt lide at overdimensionere ledningsnet lidt.
Strømtyve og kronmuffer er yt :evil: - lodninger og krympflex er in :D
Men jeg er selvfølgelig også udlært i den tungere del af branchen (traktorer og landbrugsmaskiner) - onde tunger påstår jo også tit at der ikke er så meget forskel på at skrue på Volvoer og traktorer.

Jeg har i tidens løb set mange ledningsnet der enten var irret op eller havde været varme pga. manglende isolering og dårlig forbindelse.
/Hans Henrik
745 GL - 1990
Tidligere Volvo'er: 142 - 1969, 245 - 1977, 245 GL - 1988, 460 GL - 1993, 945 Classic - 1996
Brugeravatar
B230F
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs aug 12, 2008 21:27 pm
Geografisk sted: Fyn

Indlægaf S.Bunzel » søn okt 26, 2008 11:46 am

Nej du er ikke alene :D

Undgår helst at lave om på det orginale, som at klippe en ledning. Tager heller et spadestik med støm tyv på. eks. vis på en baglygte.
Der jo nomalt rigelig med extra sikringer i den orginale box hvis man skal installer noget helt nyt. Så de bliver brugt føst. Man det tager tid!!!
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster