Pærestørrelser

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Pærestørrelser

Indlægaf Kragbak » tirs nov 04, 2008 10:10 am

Hej jeg har i længere tid haft alt for dårligt lys på bilen (855) og nu hvor dagene jo næsten er mørke hele tiden, har jeg besluttet mg for at gøre noget ved det.
Jeg ved jeg er doven, men er det en der hurtigt kan fortælle mig hvilke pærestørrelser der sidder i helholdsvis tågelys, fjernlys og nærlys.(så slipper jeg nemlig for at rode med det før de ny pære skal i :D
ps. hvilke pære skal man vælge? skal der nightbreaker i alle, eller er det at skyde over målet?
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Kragbak » tirs nov 04, 2008 12:56 pm

Problemet løst H1 (fjernlys) H1 (nærlys) H3 (tågelys)
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Re: Pærestørrelser

Indlægaf Shadows » tirs nov 04, 2008 22:06 pm

Kragbak skrev:ps. hvilke pære skal man vælge? skal der nightbreaker i alle, eller er det at skyde over målet?


Ja, og næh 8)
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ulrik Friis » ons nov 05, 2008 0:09 am

Osram er ikke den eneste som laver kvalitetslamper. Kig lige på Philips' bud:

http://www.lighting.philips.com/dk_da/consumer/carlighting/1_car_lighting/products_for_car/2_nightguide.php?main=dk_da_consumer_lighting&parent=89083467512&id=dk_da_car_lighting&lang=da

To gode ting ved disse pærer: Man undgår blænding fra skilte og fodgængere med reflexer spottes tidligere.

Men det afhænger selvfølgelig af den som har øjnene. Mænd kan have en svag farveblindhed, som bl.a. kan genere nattesynet. Så.....det.....

Jeg prøvede for nylig en SAAB 9-5 med xenon lygter af projektortypen. Det var en noget blandet oplevelse. Afgrænsningen mellem lys og mørke er knivskarp. Og lyset på vejen er meget skarpt. Kører man på et plant underlag er lyset fantastisk. Men kører man ned ad bakke mod en hulning, blændes man faktisk af sit eget lys, når man når bunden så man overhovedet ikke kan se vejens forløb op ad bakken. Ja ja - jeg kunne bare bruge det lange lys, men det kan man ikke, hvis der er reflexskilte i vejkanten, for så bliver man først rigtig blændet.

Jeg er ikke overbevist om, at jo mere blåt lyset er, jo bedre er det. Jo mere rødt lyset er, jo mindre blænder det. Og det blå lys blænder. Jeg tror vi alle har oplevet at blive blændet af lygter som dem der sidder på SAABen.

Jeg har kørt med mine Osram Nightbreakers men er gået tilbage til Philips lamperne. De lyser lige godt, men det foregår mere afslappende med Philips. Men sådan er mine øjne :-)

Nu sidder der en langtlyspære i min bil som har betegnelsen HB3. Den lyser eminent godt. Hvis den fandtes i en Nightbreaker udgave ville jeg nok vælge den.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Kragbak » ons nov 05, 2008 9:46 am

Hej tak for svarene :) men jeg havde allerede købt ind hehe

Det blev seks stk. night breaker. Heldigvis fik jeg rabat, for det koster da lidt :wink: men hvor er der også stor forskel!!
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Nightbreaker

Indlægaf Esben » tirs nov 25, 2008 22:17 pm

Så røg der 4 stk Nightbreaker i. Efter en kort prøvetur på et par km i mørke er jeg ret tilfreds. Nu må tiden vise hvor længe de holder, og om der evt. skal Philips Night Guide DoubleLife i næste gang

edit: Købt i Harald Nyborg til kr. 98,- stykket.
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 58
Tilmeldt: tors maj 15, 2008 13:43 pm
Geografisk sted: 5750 Ringe


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster