Hvilket batteri skal jeg vælge?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilket batteri skal jeg vælge?

Indlægaf kimmer » fre dec 26, 2008 20:59 pm

Har nu for 3. gang på 2 mdr. været ude for at bilen ikke vil starte efter en kold nat - batteriet er helt dødt.
Hvilket batteri skal jeg vælge. Pris og kvalitet skal hænge sammen, men det behøver ikke hedde noget "kendt", det skal bare fungere optimalt.
Det der sidder i nu hedder: Matador 12v 55Ah 420 A(EN).
Håber på et par gode fif på gode batterisælgere med fine udsalgstilbud.
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Ingemann » fre dec 26, 2008 21:11 pm

Er det bare mig eller er 55AH battteri til sådan en bil ikke særligt meget?

Jeg havde smidt i hvert fald et 65AH batteri i den! (men det må vel stå i instruktionsbogen?)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf kimmer » fre dec 26, 2008 21:15 pm

Ingemann skrev:Er det bare mig eller er 55AH battteri til sådan en bil ikke særligt meget?

Jeg havde smidt i hvert fald et 65AH batteri i den! (men det må vel stå i instruktionsbogen?)


Er selv lidt i tvivl om størrelse på batteri og er gået i gang med at lede i instruktionsbogen, jo større jo bedre....nede af vejen holder i øvrigt en 4 akslet F12, kan måske hapse batteriet i nat og køre det hjem i en trillebør :lol:
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Morten VJ » fre dec 26, 2008 21:21 pm

Et bosch eller Varta batteri, plejer at være gode til prisen.
Bilka har tit tilbud på disse batterier.
I den dyre ende ligger feks. optima.
Men det er godt.
Har du kontrolleret ladning, og afladning.
Da problemet kan være her, og ikke nødvendigvis batteriet.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf kimmer » fre dec 26, 2008 21:28 pm

Har ikke forstand eller redskaber til at tjekke om problemet skyldes andet end et slidt batteri :oops: . Hvis problemet ikke skyldes batteriet, er det så rigtigt forstået at generatoren kan være problemet?
Skifter dog batteriet i weekenden, herefter må jeg se hvad der ellers må komme af overraskelser.
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

batteri

Indlægaf v70 kenneth » fre dec 26, 2008 22:44 pm

hej kimmer der står i bogen 540 a/100 min. prøv lige af se på dine kabler ved polerne. hilsen v70 kenneth.
v70 kenneth
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors aug 28, 2008 20:29 pm
Geografisk sted: 4500 nykøbing sj.

Indlægaf WankelKim » fre dec 26, 2008 23:32 pm

Jeg har lige smidt et 74AMP batteri i min 850, nu kan den sgu smide starteren rundt igen.
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man dec 01, 2008 2:11 am
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro

Indlægaf 940Turbo » lør dec 27, 2008 0:54 am

Jeg har, udover de nævnte fabrikater, også gode erfaringer med Banner. Har faktisk lige sat et sådant i min nuværende 940. 74 amp (700,- havde ikke tid til at vente på tilbud og procenter) :-)

Du kan flere steder få kontrolleret dit batteri, så du ved om det er årsagen eller om det skyldes andre ting som f.eks. generator.

Hvis det er helt dødt altså NUL reaktion er det dog sandsynligvis batteriet men vær også opmærksom på dit kørselsmønster. Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året :-)

Vær iøvrigt opmærksom på startstrømmen. To batterier på hver f.eks. 60 Amp kan sagtens have betydelig forskel i startstrøm 250/400A. Gennemstrømningen/modstanden i akkumulatorer varierer :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Hovn » lør dec 27, 2008 1:11 am

Jo større jo bedre, er ikke altid korrekt. Alt efter kørselsmønstret/tiden skal generatoren også ha tid til at lade et stort batteri (overstørrelse) op. Den er altid en god ide, med jævne mellemrum at sætte et ladeapparat på, således batteriet lades helt op på den måde.

Og mon ik den var en FH12 lastbil. F12erne er der ikke mange af tilbage. :)
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 27, 2008 2:09 am

@Kimmer – inden du køber nyt batteri skal du tjekke om generatoren leverer den nødvendige spænding og strømstyrke. Det kan godt være, at du bliver nødt til at få et værksted til at måle det, hvis ikke du selv kan gøre det. Nogetb tyder på, at det er her problemet ligger, men det kan også være, at der er noget som bruger strøm, mens bilen er slukket.

For mig er der ingen tvivl om, at du skal købe et nyt batteri. Hvis et startbatteri har været helt afladet, kan det normalt ikke blive genopladet til sin angivne kapacitet. Det mister simpelthen nogle Ah. Årsagen er at afladningen af batteriet medfører sulfatering af elektroderne og sulfateringen nedbryder disse, da de er noget tyndt gitterværk. Elektroderne kan også vride sig, så de rører ved hinanden og dermed skaber utilsigtede overgange. Jo tungere et batteri er, jo mere bly er der i det, og jo bedre er batteriet.

Husk derfor aldrig at aflade et batteri helt ved at blive ved med at tørne startmotoren.

Der er kommet nye batterityper på markedet, med en kraftigere gitterstruktur, som kan tåle dette, men de er tæskedyre (fx Varta Dynamic serien). Gittertrukturen er valgt for at batteriet kan afgive en meget høj strømstyrke i løbet af få sekunder. En startmotor skal have en 2-300 A for at sparke liv i motoren.

Der er ingen grund til at sætte et større batteri i, hvis ikke du har fået et større forbrug, mens bilen er slukket. Dvs. hvis du fx har monteret motor-/kabinevarmer eller noget andet som står og sluger strøm, mens motoren er slukket. Ethvert moderne batteri på 55 Ah er i stand til at levere den nødvendige strømstyrke for at trække starteren rundt samtidig med, at der skal leveres strøm og spænding til tændingsanlægget, benzinpumpe mm. Også ved lave temperaturer. Et 65 Ah batteri vil naturligvis kunne gøre det i længere tid, men det er der normalt ikke brug for, medmindre der er noget i veje med bilen.

Når motoren kører er det generatoren, som leverer den elektriske energi, og så er batteristørrelsen i princippet underordnet. Hvis ikke generatoren leverer den nødvendige ladestrøm og ladespænding bliver batteriet ikke ladet op.

Batteriet kan imidlertid kun oplades med ca. 10% af dets kapacitet i timen. Dvs. et 55 Ah batteri kan oplades med 5,5 A i timen. Hvis du har brugt 6-7 Ah mens den holdt stille, skal du altså køre i godt én time før det er ladet helt op igen. Derfor bør du oplade dit batteri med en moderne pulslader en gang om måneden i vintersæsonen. Og gerne tiere hvis det er muligt. Hvis man kan holde sit batteri fuldt opladet hele tiden, så kan man have sit batteri i 10-15 år.

Man kan tjekke batteriets ladetilstand ved at tjekke polspændingen i hviletilstand, og/eller man kan tjekke vægtfylden på svovlsyren i batteriet. Herunder følger nogle fakta om batterier

Diverse fakta om batterier og ladning
Syrevægt Hvilespænding Ladningsgrad (ca.) (ved 20 gr.C)
1,28 12,72 Volt 100%
1,26 12,54 Volt 85%
1,22 12,36 Volt 70%
1,18 12,12 Volt 50%
1,16 12,00 Volt 40%
1,13 11,82 Volt 25%
1,10 11,64 Volt 10%
Ladningsgrad er ikke det samme som at batteriets kapacitet er OK, da batteriet kan være skadet (sulfateret) og have mistet evnen til den specificerede kapacitet.

Test af batteriets kapacitetsevne (belastningstest på fuldt opladet batteri):
1. Motoren må ikke kunne starte
2. Aktiver startmotoren i 10 sekunder. Spændingen over batteripolerne falder til 10-11 volt.
3. Efter 2-3 minutter skal batteriets hvilespænding igen være 12,72 volt, så er batteriets kapacitetsevne OK.

Temperaturen påvirker kapaciteten:

Kapacitet ved
25 gr.C -18 gr.C
100% 50%
70% 35%
40% 25%

Ladning
Hvis spændingen under ladning ligger på 13,2 til 13,8 Volt målt over batteriets poler, lades der kraftigt med mange ampere. Lades der med 14 Volt er batteriet næsten opladet og der lades med få ampere. Lades der med 14,4 Volt er batteriet helt opladet.
Sidst rettet af Ulrik Friis lør dec 27, 2008 2:31 am, rettet i alt 1 gang.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Ulrik Friis » lør dec 27, 2008 2:22 am

940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året :-)

Belastningen på batteriet i den kolde tid er alene, at startmotoren skal have tilført flere Ampere for at trække en kold motor rundt. Den kolde tid medfører også nedsat batterikapacitet. Derfor vil der være mindre overskudskapacitet, men bilens batteri og generator er dimensioneret til at kunne levere den nødvendige strøm og spænding også om vinteren.

Generatoren er dimensioneret til at kunne trække alle de citerede strømbrugere samtidigt. De har ingen indflydelse på batteriets kapacitet, medmindre man lader hele orglet være tændt mens motoren er slukket.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf 940Turbo » lør dec 27, 2008 2:59 am

Ulrik Friis skrev:
940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året :-)

Belastningen på batteriet i den kolde tid er alene, at startmotoren skal have tilført flere Ampere for at trække en kold motor rundt. Den kolde tid medfører også nedsat batterikapacitet. Derfor vil der være mindre overskudskapacitet, men bilens batteri og generator er dimensioneret til at kunne levere den nødvendige strøm og spænding også om vinteren.

Generatoren er dimensioneret til at kunne trække alle de citerede strømbrugere samtidigt. De har ingen indflydelse på batteriets kapacitet, medmindre man lader hele orglet være tændt mens motoren er slukket.


Moderne biler konstrueres med stadigt mindre tolerancer overalt. Dette optimerer deres drift men gør dem samtidigt mindre tolerante overfor slid. Deriblandt batteriet. El-systemet på en moderne bil er nøje dimensioneret og ved fuldt blus på alle funktioner samtidigt, skal der ikke meget til at vælte læsset.
Så jo, de har en indflydelse på batteriets evne til at restituere når der køres korte ture. Det tager generatoren længere tid at lade batteriet op til de ca. 70 % som ofte er driftskapaciteten og ved mange korte ture med gentagne starter vil de amperer støt og roligt formindskes.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Re: batteri

Indlægaf kimmer » lør dec 27, 2008 10:09 am

v70 kenneth skrev:hej kimmer der står i bogen 540 a/100 min. prøv lige af se på dine kabler ved polerne. hilsen v70 kenneth.


Hej Kenneth kan ikke finde siden i instruktionsbogen hvor der står lidt om batteristørrelsen, men 540 kontra mine 420 kunne da tyde på at mit batteri er i underkanten. Polerne og kablerne ser ok ud.
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf kimmer » lør dec 27, 2008 10:15 am

940Turbo skrev:
Ulrik Friis skrev:
940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året :-)

Belastningen på batteriet i den kolde tid er alene, at startmotoren skal have tilført flere Ampere for at trække en kold motor rundt. Den kolde tid medfører også nedsat batterikapacitet. Derfor vil der være mindre overskudskapacitet, men bilens batteri og generator er dimensioneret til at kunne levere den nødvendige strøm og spænding også om vinteren.

Generatoren er dimensioneret til at kunne trække alle de citerede strømbrugere samtidigt. De har ingen indflydelse på batteriets kapacitet, medmindre man lader hele orglet være tændt mens motoren er slukket.


Moderne biler konstrueres med stadigt mindre tolerancer overalt. Dette optimerer deres drift men gør dem samtidigt mindre tolerante overfor slid. Deriblandt batteriet. El-systemet på en moderne bil er nøje dimensioneret og ved fuldt blus på alle funktioner samtidigt, skal der ikke meget til at vælte læsset.
Så jo, de har en indflydelse på batteriets evne til at restituere når der køres korte ture. Det tager generatoren længere tid at lade batteriet op til de ca. 70 % som ofte er driftskapaciteten og ved mange korte ture med gentagne starter vil de amperer støt og roligt formindskes.


Jeg har kørt rigtig mange korte julegaveindkøbsture inden for de sidste par uger og ingen tvivl om at batteriet har måtte knokle for sin overlevelse midt i den sydsjællandske vinterkulde.
Køber mig et batteri mandag.
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf kimmer » lør dec 27, 2008 10:23 am

Hovn skrev:Jo større jo bedre, er ikke altid korrekt. Alt efter kørselsmønstret/tiden skal generatoren også ha tid til at lade et stort batteri (overstørrelse) op. Den er altid en god ide, med jævne mellemrum at sætte et ladeapparat på, således batteriet lades helt op på den måde.

Og mon ik den var en FH12 lastbil. F12erne er der ikke mange af tilbage. :)


...og har liget været hos bageren, FH12 skulle der havde stået, mange år siden jeg sad i min fars Mercedes lastbil og tronede som en stolt dreng og havde styr på alt omkring lastbiler (skal vi sige mindst 20-25 år siden!)
Her sker også en del dette område omkring modelbetegnelser :oops:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 17 gæster

cron