Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Ingemann skrev:Er det bare mig eller er 55AH battteri til sådan en bil ikke særligt meget?
Jeg havde smidt i hvert fald et 65AH batteri i den! (men det må vel stå i instruktionsbogen?)
940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året
Ulrik Friis skrev:940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året
Belastningen på batteriet i den kolde tid er alene, at startmotoren skal have tilført flere Ampere for at trække en kold motor rundt. Den kolde tid medfører også nedsat batterikapacitet. Derfor vil der være mindre overskudskapacitet, men bilens batteri og generator er dimensioneret til at kunne levere den nødvendige strøm og spænding også om vinteren.
Generatoren er dimensioneret til at kunne trække alle de citerede strømbrugere samtidigt. De har ingen indflydelse på batteriets kapacitet, medmindre man lader hele orglet være tændt mens motoren er slukket.
v70 kenneth skrev:hej kimmer der står i bogen 540 a/100 min. prøv lige af se på dine kabler ved polerne. hilsen v70 kenneth.
940Turbo skrev:Ulrik Friis skrev:940Turbo skrev:Strømslugere som el-bagrude/spejle, varmeapparat, sædevarme, radio osv i kombination med korte ture belaster systemet særligt på denne tid af året
Belastningen på batteriet i den kolde tid er alene, at startmotoren skal have tilført flere Ampere for at trække en kold motor rundt. Den kolde tid medfører også nedsat batterikapacitet. Derfor vil der være mindre overskudskapacitet, men bilens batteri og generator er dimensioneret til at kunne levere den nødvendige strøm og spænding også om vinteren.
Generatoren er dimensioneret til at kunne trække alle de citerede strømbrugere samtidigt. De har ingen indflydelse på batteriets kapacitet, medmindre man lader hele orglet være tændt mens motoren er slukket.
Moderne biler konstrueres med stadigt mindre tolerancer overalt. Dette optimerer deres drift men gør dem samtidigt mindre tolerante overfor slid. Deriblandt batteriet. El-systemet på en moderne bil er nøje dimensioneret og ved fuldt blus på alle funktioner samtidigt, skal der ikke meget til at vælte læsset.
Så jo, de har en indflydelse på batteriets evne til at restituere når der køres korte ture. Det tager generatoren længere tid at lade batteriet op til de ca. 70 % som ofte er driftskapaciteten og ved mange korte ture med gentagne starter vil de amperer støt og roligt formindskes.
Hovn skrev:Jo større jo bedre, er ikke altid korrekt. Alt efter kørselsmønstret/tiden skal generatoren også ha tid til at lade et stort batteri (overstørrelse) op. Den er altid en god ide, med jævne mellemrum at sætte et ladeapparat på, således batteriet lades helt op på den måde.
Og mon ik den var en FH12 lastbil. F12erne er der ikke mange af tilbage.
Tilbage til El-system og Instrumenter
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 17 gæster