Volvo 760 '87 2.4 TurboDiesel

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 760 '87 2.4 TurboDiesel

Indlægaf pinodk » lør feb 07, 2009 13:08 pm

Jeg har fået mig sådan en smuk gammel sag af en st.car., hvor der er en række ting jeg skal have ordnet.
Jeg er helt uerfaren udi mekanik, men mit mål er at lære mig selv at fikse så meget som muligt, så jeg har allieret mig med Haynes og er begyndt at skrue, der er dog nogle ting jeg godt kunne bruge noget yderligere hjælp til.

Mit mest presserende problem lige nu er at kmtælleren ikke virker:
Jeg smuttede forbi en hugger og fik fat i et instrumentpanel fra en benzin '86, men det viste sig ikke at passe til, og jeg prøvede så at pille selve speedometret ud, men de passede heller ikke sammen.
Er der nogen der kan fortælle mig præcist hvilke udgaver jeg kan bruge, enten speedometer eller hele panelet, og evt hvor de kan skaffes?
pinodk
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf PARKHAVE » søn feb 08, 2009 10:29 am

De gamle er rigtig træls at finde speedometer til. Jeg har været ude for at skaffe til en kunde hvor ALLE numre på speedometer passede, men alligevel var der 2 funktioner der ikke duede.
Måske du skal lede efter firmaer der kan rep. speedometeret istedet?
Dem der laver fartmålere til lastbiler f.eks.
Kenneth Skou

Fun is NOT a straight line
PARKHAVE
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf pinodk » søn feb 08, 2009 16:03 pm

Er der så nogle anbefalinger til hvilke firmaer der gør sig i det, og som ligger på Sjælland?

Jeg har iøvrigt endu et problem, nemlig det højt monterede bremselys. Jeg har fået tiltusket mig et, som jeg gerne vil montere. Der var ikke noget i bilen da jeg købte den, og der er heller ingen steder at skrue det fast i bagklaps beklædningen.
Det stik det skal forbindes til findes, men dets ledninger fører ingen steder hen, de hænger bare løst. I ledningsbundtet der sidder bag bagviskermotoren er der ikke umiddelbart nogle stik/ledninger til overs.
Kan det lade sig gøre for mig at slutte den til?
pinodk
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf PARKHAVE » søn feb 08, 2009 17:31 pm

mht. firmaer skal du nok igang med de gule sider eller google :lol:

På sådan en gammel bil, skal den ene ledning vel bare tilsluttes det ene bremselys og den anden til stel ??
Kenneth Skou

Fun is NOT a straight line
PARKHAVE
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf pinodk » søn feb 08, 2009 19:29 pm

Mjo... men der sidder ikke andre bremselys i selve bagsmækken.
pinodk
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » søn feb 08, 2009 19:32 pm

pinodk skrev:Er der så nogle anbefalinger til hvilke firmaer der gør sig i det, og som ligger på Sjælland?

Jeg har iøvrigt endu et problem, nemlig det højt monterede bremselys. Jeg har fået tiltusket mig et, som jeg gerne vil montere. Der var ikke noget i bilen da jeg købte den, og der er heller ingen steder at skrue det fast i bagklaps beklædningen.
Det stik det skal forbindes til findes, men dets ledninger fører ingen steder hen, de hænger bare løst. I ledningsbundtet der sidder bag bagviskermotoren er der ikke umiddelbart nogle stik/ledninger til overs.
Kan det lade sig gøre for mig at slutte den til?
Satte et i en 745 for et stykke tid siden. Her fik jeg hele beklædningen til bagklappen med og der sad et stik i forvejen der ikke var brugt. Har du ikke noget stik der er ført ned i bagklappen skal du enten trække en ny løs ledning eller skifte hele kablet ud der bliver samlet i et stort stik under det bagereste af taget i kabinen. Hvis ledningen ikke er ført til dette stik tror jeg at jeg ville bruge tid på det.

Er det iøvrigt den 760er der har været laaaang tid til salg på bl.a QXL du har købt? Der er jo ikke så mange 760TDer fra 87 i DK.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf pinodk » søn feb 08, 2009 20:05 pm

Vil det sige jeg har en nærmest unik bil :) ? Jeg har godt nok købt den gennem dba, så ved ikk helt om det er den samme. Men dejlig, det er den da. Jeg håber lidt på at jeg kan få holde den kørende i mange år, mindst så den når at blive veteran, men det er sføli osse snart :D

Anyways, der er selve det stik som baglygten skal sættes til, men som sagt fører det bare hen i to uforbundne stik.
Vil det sige der findes et stik under taget som indeholder det jeg skal bruge, eller er det igen kun på visse modeller det er ført ud? For så vil jeg da lige tage ud og snuppe lidt mere fra den bil jeg fik lygten fra.
pinodk
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » søn feb 08, 2009 20:32 pm

pinodk skrev:Vil det sige jeg har en nærmest unik bil :) ? Jeg har godt nok købt den gennem dba, så ved ikk helt om det er den samme. Men dejlig, det er den da. Jeg håber lidt på at jeg kan få holde den kørende i mange år, mindst så den når at blive veteran, men det er sføli osse snart :D

Anyways, der er selve det stik som baglygten skal sættes til, men som sagt fører det bare hen i to uforbundne stik.
Vil det sige der findes et stik under taget som indeholder det jeg skal bruge, eller er det igen kun på visse modeller det er ført ud? For så vil jeg da lige tage ud og snuppe lidt mere fra den bil jeg fik lygten fra.

Ifølge volvos tilbehørs katalog kan der sættes ekstra bremselys på alle 745/765 uanset årgang. Der er ikke forskel på kittet man køber om det er til den ene eller anden model/årgang. Dog står der at de nødvendige dele til montering medfølger, men om det også betyder nye kabler skal jeg ikke kunne sige.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf jcbx » tirs mar 03, 2009 21:39 pm

min er fra ´85 og der var stik til 3. bremselygte !
jcbx
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf jcbx » tirs mar 03, 2009 21:45 pm

speedometer :

http://www.blocket.se/vi/4757902.htm?ca=8_s

tankmåler:

http://www.blocket.se/vi/5993807.htm?ca=8_s

Hele instrumenthuset :

http://www.blocket.se/vi/15433877.htm?ca=8_s

og husk SEK er nede i 63 øre så det er fandme billigt
jcbx