B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf palle262 » tirs mar 10, 2009 10:18 am

Hej.. jeg har en B280E uden Lambda og katalysator.. motoren ligger i en 262, men er fra en 760´er ´88 som sandsynligvis er importeret fra schweiz... Volvo i danmark påstår at den slet ikke findes..?? jeg har snart værte alle steder for at finde et diagram til tænding og motorstyringen... HVEM FANDEN HAR SÅDAN ET...??? HJÆÆÆÆLP.

Venligst, Palle Kristensen...
palle262
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors mar 08, 2007 22:22 pm
Geografisk sted: Bovense, Nyborg

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 10, 2009 10:25 am

Havde selv en 760er ed B280E motor så de findes. Mener at der er diagram over ledningsnet i Haynes til 760/760. Husk at de skal være en Haynes bog fra et land hvor denne motorvariant blev solgt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Klågem » tirs mar 10, 2009 12:56 pm

palle262 skrev:Hej.. jeg har en B280E uden Lambda og katalysator.. motoren ligger i en 262, men er fra en 760´er ´88 som sandsynligvis er importeret fra schweiz... Volvo i danmark påstår at den slet ikke findes..?? jeg har snart værte alle steder for at finde et diagram til tænding og motorstyringen... HVEM FANDEN HAR SÅDAN ET...??? HJÆÆÆÆLP.

Venligst, Palle Kristensen...

Er du sikker på at kat og lambda ikke bare er fjernet.
.
B280E findes ikke uden Lambda.
Hvad er dit problem. Jeg har diagram liggende, Men det er med lambda på.
Indspøjningsanlægget er Bosch 2,2 LH jetronic tændning er EZ 115K

Billede
Billede

Billede
Billede
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 10, 2009 23:03 pm

palle262 skrev:Hej.. jeg har en B280E uden Lambda og katalysator.. motoren ligger i en 262, men er fra en 760´er ´88 som sandsynligvis er importeret fra schweiz... Volvo i danmark påstår at den slet ikke findes..?? jeg har snart værte alle steder for at finde et diagram til tænding og motorstyringen... HVEM FANDEN HAR SÅDAN ET...??? HJÆÆÆÆLP.

Venligst, Palle Kristensen...

Havde lige overset årgang på 760eren. Hvis det er årgang 88 er det med meget stor sandsynlighed en B280F motor, dvs med kat.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Klågem » tirs mar 10, 2009 23:11 pm

Volvo4life skrev:Havde lige overset årgang på 760eren. Hvis det er årgang 88 er det med meget stor sandsynlighed en B280F motor, dvs med kat.


760 findes med både B280E og F i 1988
Det viste diagram er B280E
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 10, 2009 23:33 pm

Klågem skrev:
Volvo4life skrev:Havde lige overset årgang på 760eren. Hvis det er årgang 88 er det med meget stor sandsynlighed en B280F motor, dvs med kat.


760 findes med både B280E og F i 1988
Det viste diagram er B280E

Jeg skrev også at det med stor sandsynlighed kunne være en B280F. På visse markeder, herunder i DK kunne man tidligt i modelåret ganske rigtigt få en 88 med B280E motor.

Schweiz (hvor 760eren skulle komme fra), USA og Japan havde imidlertid krav om katalysator før alle andre. Såvidt jeg husker havde nye biler solgt i Schweiz allerede katalysator fra begyndelsen af 80erne og ikke som i DK hvor det først blev krav i 92/93.

Så hvis 760eren er en 88er og kommer fra Schweiz vil jeg mene at det bør være en B280F motor.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Klågem » tirs mar 10, 2009 23:37 pm

Volvo4life skrev:Jeg skrev også at det med stor sandsynlighed kunne være en B280F. På visse markeder, herunder i DK kunne man tidligt i modelåret ganske rigtigt få en 88 med B280E motor.

Schweiz (hvor 760eren skulle komme fra), USA og Japan havde imidlertid krav om katalysator før alle andre. Såvidt jeg husker havde nye biler solgt i Schweiz allerede katalysator fra begyndelsen af 80erne og ikke som i DK hvor det først blev krav i 92/93.

Så hvis 760eren er en 88er og kommer fra Schweiz vil jeg mene at det bør være en B280F motor.

Ok. Så er vi enige :-)
Tilfældet med hans motor kan jo være at de bare har smidt lambdasonden langt væk ved monteringen af maskinen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B280E.. diagram.. uden kat og Lambda

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 10, 2009 23:48 pm

Klågem skrev:
Volvo4life skrev:Jeg skrev også at det med stor sandsynlighed kunne være en B280F. På visse markeder, herunder i DK kunne man tidligt i modelåret ganske rigtigt få en 88 med B280E motor.

Schweiz (hvor 760eren skulle komme fra), USA og Japan havde imidlertid krav om katalysator før alle andre. Såvidt jeg husker havde nye biler solgt i Schweiz allerede katalysator fra begyndelsen af 80erne og ikke som i DK hvor det først blev krav i 92/93.

Så hvis 760eren er en 88er og kommer fra Schweiz vil jeg mene at det bør være en B280F motor.

Ok. Så er vi enige :-)
Tilfældet med hans motor kan jo være at de bare har smidt lambdasonden langt væk ved monteringen af maskinen.

Jeps. Problemet er bare at hvis de har gjort det med en B280F bliver det ekstra trist. B280E og B280F er pænt forskellige.

Palle262: Ved du med sikkerhed at det er B280E og ikke en B280F motor der ligger i bilen? Du kan evt smide et par billeder op hvis du er i tvivl. Hvilken elektronik sidder der i bilen?

B280F motoren er iøvrigt pænt trist hvis du sammenligner med en B280E...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf palle262 » ons mar 11, 2009 10:41 am

Ja.. jeg er helt sikker på at lambda´en ikke bare er fjernet.. kørte selv bilen hjem fra sjælland og huggede den selv op, så ingen tvivl dér..

Og Motoren findes skam... har selv en :-)
palle262
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors mar 08, 2007 22:22 pm
Geografisk sted: Bovense, Nyborg

Indlægaf palle262 » ons mar 11, 2009 11:00 am

Hej igen... Man bliver jo lidt forvirret nogle gange.. Har talt med Bosch-service.. og ud fra nummeret på boksen var han helt sikker på at det var fra Schweiz..?? Både han og "tolerance.dk" har skam et diagram, men vil bare ikke udlevere det til private, og desuden skulle man abbonere på deres services for at komme i betragtning..ØV

Iøvrigt.. hvad er tændingssluttrin..?? og kan se på det diagram der er her at det er MED lambda.. så er det jo en F-motor, ikk´ :?: :?: :?:
palle262
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors mar 08, 2007 22:22 pm
Geografisk sted: Bovense, Nyborg

Indlægaf palle262 » ons mar 11, 2009 11:05 am

Det drejer sig om et Bosch-Jetronic anlæg, uden nogen version-nummer på

Der står " 0 280 001 508" og "078" OG "13 89 596" på

og tændingen er også en bosch uden version-nummer på

og der står "0 227 400 118" "810" og "1 389 597" på

hjælper det..?? :)
palle262
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors mar 08, 2007 22:22 pm
Geografisk sted: Bovense, Nyborg

Indlægaf Klågem » ons mar 11, 2009 11:31 am

palle262 skrev:Hej igen... Man bliver jo lidt forvirret nogle gange.. Har talt med Bosch-service.. og ud fra nummeret på boksen var han helt sikker på at det var fra Schweiz..?? Både han og "tolerance.dk" har skam et diagram, men vil bare ikke udlevere det til private, og desuden skulle man abbonere på deres services for at komme i betragtning..ØV

Iøvrigt.. hvad er tændingssluttrin..?? og kan se på det diagram der er her at det er MED lambda.. så er det jo en F-motor, ikk´ :?: :?: :?:


Dette diagram er fra en B280E Læg mærke til E.
Jeg har taget det fra tolerancedata Fra 2002.

Billede

De andre diagram er fra Tolerancedata 2007
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf palle262 » ons mar 11, 2009 20:58 pm

Åh,ja.. de kære biler.. Først tak til dem der har brugt deres tid hér indtil nu..
Og jeg kørte lige forbi det lokale Bosch-carservice-center idag.. det tog ca 5 min at udskrive et diagram til motorstyringen fra Bosch online-service.. .og da jeg spurgte om han også havde et til tændingsmodulet sagde han at det havde den altså ikke, kun et tændingsrelæ med 5 ledninger.. den sidste box måtte være til noget ABS eller noget andet..(ABS på en 88´er??). hvad skal det ikke ende med..
Har talt en del med Heino oppe ved Kurt Meyer i Horsens.. ham har jeg stor tillid til, men er der nogen der har erfaringer med dét værksted...??

Palle, forhåbentligt snart med 262´er
palle262
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors mar 08, 2007 22:22 pm
Geografisk sted: Bovense, Nyborg

Indlægaf Volvo4life » ons mar 11, 2009 21:56 pm

Tror ikke helt jeg er med længere. Hvad er det du gerne vil vide?

Synes stadig ikke du har skrevet klart hvilken motor du har og hvilken motorstyring du har koblet til.

Hvis du skal have 760 motoren i en 262er skal du have ALT elektronik med over. 262 havde B27E og var med K-jet hvorimod en B280er er en LH2.2.

B280E er en "high power" :D version uden kat, med høj kompression, andre knaster, anden elektronik, mm i forhold til B280F model.

B280F er med stor sandsynlig at finde i en 760er 88 fra Schweiz
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Volvo4life » ons mar 11, 2009 22:01 pm

Vedr. Tolerancedata og B280E med lambda sonde er jeg ikke helt sikker på at det er de rigtige informationer. Tror vadis må være vejen frem.

Citat fra volvo press release 1987 vedr V6erne:

The new V6 is built with two different types of exhaust emission control system depending on market requirements.

The B280E for the Nordic markets has the EGR/Pulsair exhaust emission control system. Output is 156 hp/115 kW which is equal to the output of
the previous V6 engine.

The B280F, which will be available in a number of European countries,
has a three-way catalytic converter with Lambda-sond.
Output is 108 kW/147 hp, an increase of 8 kW compared with the previous
F-engine.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster

cron