Fif til måling af strømgennemgang i ledninger

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fif til måling af strømgennemgang i ledninger

Indlægaf Sander » tirs apr 21, 2009 20:36 pm

Jeg så forleden en mekaniker have en R2 pære (den gamle boble forlygtepære) med et par ledninger monteret. Jeg spurgte til funktionen og den brugte han til at måle strømgennemgang i ledninger. Hvis der kun er få hele tråde inde bag isoleringen så kommer der ikke lys i pærer. Eller omv, når pæren lyser er ledningen som udgangspunkt ok og fejlen er et andet sted.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Ulrik Friis » tirs apr 21, 2009 23:10 pm

Et tang amperemeter anbefales i stedet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo 243 » ons apr 22, 2009 6:59 am

Jeg plejer at bruge et multimeter til at måle modstanden i kablet. i Ohm.
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf tjoule » ons apr 22, 2009 12:27 pm

Volvo 243 skrev:Jeg plejer at bruge et multimeter til at måle modstanden i kablet. i Ohm.

Det kan man også godt bruge, men ledningen kan godt være knækket selvom dit multimeter visert 0 ohm.

Når der kommer et forbrug på ledningen, så kan modstanden i ledningen godt stige, derfor måler man spændingsfaldet med en pære på den ledning som man vil måle på.

Hvis man kun bruger et ohmmeter, så kan man ikke være helt sikker på at ledningen er intakt.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf S.Bunzel » ons apr 22, 2009 19:53 pm

Det med at måle spæning (volt) med et nyt fint måleinstrument er ikke kun godt. Et nyt multimeter har en høj indere modstand og derfor er der ikke nogen strømforbrug (amper) når man måler spæning. Det er godt hvis det er eletronik som ikke kan tåle høj strøm forbrug.
Men ikke hvis du skal have en pære til at lyse, for en eller to core af en ledning kan uden probelmer give 12V eller 0 ohm visning på et multimeter, men ikke nogen støm.

Et godt Eks. er på volvo V/S40's absmodulet, hvor du godt have de 12V der skal til, Men ikke den strøm du skal bruge. Der kan man ikke måle sig frem med et multigmeter der er for eks. en pære en god ting. Jeg bruger en H7 pære til den opgave, det skal lige sige at sikring er på 50 ampere til på den ledning til absmodulet.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Tilbage til El-system og Instrumenter