El-bagrude: Kontakt smeltet

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

El-bagrude: Kontakt smeltet

Indlægaf B23Trige » fre feb 09, 2007 20:16 pm

Hejsa.
Bilen: 740 stc. årgang 85/86
Min kontakt/afbryder til el-bagruden, samt stikket på ledningsnettet er smeltet.
Har nogen en forklaring på hvordan dette kan ske? Jeg har rundt om ved huggere set samme problem på andre 740, så problemet må være kendt, men hvad kan man gøre for at det ikke sker igen?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Duett » lør feb 10, 2007 12:46 pm

Hej B 23 Trige. Det er almindeligt kendt i el kredse at løse forbindelser udvikler varme. En elbagrude trækker en del strøm, og lysbuen der trækkes når kontakten sluttes eller brydes, er temmelig stor. Efter lang tids tro tjeneste får kontakterne en lille knast, ligesom på platiner, og der fra går det kun "ned af bakke". Kontakten bliver dårligere og dårligere, og udvikler mere og mere varme og til sidst smelter lortet. Problemet er i al sin enkelthed at havde du kørt i en Kia, havde blien forlængst været skrottet, men en Volvo overlever selv den bedste elrude kontakt! Køb en NY kontakt, reparer stikket med NYE kabelsko, så klarer den 20 år igen. Fejlen ved på ophugget er at de er ligeså gamle som den du i forvejen har!
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf B23Trige » lør feb 10, 2007 23:49 pm

Tak for svar DUETT.
Referencen til de lignende tilfælde var også kun en konstatering. Når jeg har en sådan fejl på min vogn, og alligevel er ude og se efter andre dele hos huggeren, så plejer jeg lige at checke for lignende fejl i de biler jeg møder af samme model.
Jeg har også nogen kompromier med hensyn til om jeg køber brugte eller nye dele til udskiftning, og dette her er helt sikkert et sted hvor jeg vil anvende nye dele.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf B23Trige » lør mar 10, 2007 14:27 pm

Nå, endelig er der tid til udbedring af problemet.

1. kontakten fåes ikke fra ny her i DK eller SE via Volvo, så jeg har skaffet et par brugte.

2. Stik og kabelsko er skiftet, ingen problem i det.

3. Har konstateret at der ikke er strøm til kontakten, så der må være gået en sikring.
MEN hvorfor kan jeg ikke se nogen steder hvilken sikring elbagruden går med over?
Hvad mere mærkeligt er, der ser ikke ud til at være sprunget nogen sikring?
Er der sikringer andre steder end i kardanboksen?
Er der et samlingspunkt jeg har overset, som måske også kan være smeltet?

Jeg bliver heller ikke klogere af at se i HAYNES.

Løsningsforslag modtages?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Strøm

Indlægaf Klågem » lør mar 10, 2007 15:00 pm

Hejsa. prøv at måle om ikke der kommer strøm til kontakten når motoren er igang. På nogle biler skal den være startet før den sender strøm til kontakten. du skriver ikke om den har spejlvarme.(det sidder i den samme kontakt) Der sidder ikke andre sikringer end dem der sidder bag askebægeret 8)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf B23Trige » lør mar 10, 2007 16:27 pm

Hej Klågem.
Der er ikke spejlvarme på bilen, men ja hvis der havde været, hvade det ligget over samme kontakt, det har jeg også konstateret.
jeg skal ud og have prøvet igen, men jeg tror nu nok jeg havde motoren igang da jeg prøvede.
Men "anyway" er det ikke lidt underligt at der ikke er mærket op med hvilken sikring det går ind over?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf B23Trige » søn mar 11, 2007 18:20 pm

Nå, problemet er vist løst nu. Jeg har været alle ledninger igennem fra bagrude til sikringsboks, for så at konstatere at der faktisk var sprunget en sikring, men det var næsten ikke til at se det? det har jeg aldrig set før, tråden i sikringen så bare ud som om den var revnet.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Sikring

Indlægaf Klågem » man mar 12, 2007 11:40 am

Hehe. Øjnene er det første man bliver blind på...
Du kan altid teste dit syn i køkkenet.....Hvis du smadrer 3 rosiner med flusmækkeren i den tro at det var fluer... så er den gal :lol:
Men godt du fandt ud af det.
Nyd foråret
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster