El- fejl på klimaanlæg: Volvo S80 2000

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

El- fejl på klimaanlæg: Volvo S80 2000

Indlægaf hpkhpk1 » søn sep 12, 2010 15:15 pm

El- fejl på klimaanlæg:
Kære Volvo venner.

Jeg er ny i dette forum, da jeg jo kører Volvo som normalt aldrig fejler noget.

Jeg har en Volvo S80 2000.

Jeg har ikke viden nok om hvordan klimaanlæget virker i min bil, men den har tilsyneladende en funktion, som sætter en blæser i gang til at køre inde i bilen når den står stille, og skifter så luften ud i kabinen, og denne blæser starter op på ubestemte tidspunkter i døgnet, men nu har blæseren fået den ide', at den ikke vil stoppe igen, med det resultat, at den malker batteriet fuldstændig, så jeg ikke kan starte bilen.

Hvis der findes sådan en anordning, kan man så pille sikringen ud for at stoppe blæseren, eller hvad gør man, da fejlen kun er periodisk.???

Jeg har været på autoriseret Volvo værksted fire gange, men lige lidt hjælper det.

HPK
hpkhpk1
Ny bruger
Ny bruger

Re: El- fejl på klimaanlæg: Volvo S80 2000

Indlægaf nib » søn sep 12, 2010 18:58 pm

Som du kan se i dokumentationen nedenfor kan denne funktion slås fra, så det kan du jo bede værkstedet om at gøre.

En timer lokaliserad i centrala elektronikstyrenheten (CEM) styr tiden på eftergången. 50 minuter efter att motorn har stängts av och tändningen har vridits till läge 0 eller I kommer centrala elektronikstyrenheten (CEM) att kraftförsörja klimatstyrenheten (CCM), och kupéfläkten aktiveras på full hastighet i 7 minuter. Denna eftergång torkar förångaren och förebygger dålig lukt.
Denna funktion är programmerad i fabrik, men kan avaktiveras i händelse av kundklagomål via programmering av kundparametrar. Programmeringen görs via VADIS.
Funktionen är bara tillgänglig på bilar med strukturvecka 199850 och senare.

Følgende indstillinger kan kundetilpasses:
Med denna tjänst går det att läsa ut och programmera vissa parametrar för klimatstyrenheten (CCM). Syftet med programmeringen är att:

-läsa programmerade parametrar innan byte av styrenhet för att kunna återställa parametrarna efter byte.
-anpassa styrenhetens funktion till bilens varierbara utrustning (kupéfilter, parkeringsvärmare).
-anpassa styrenhetens funktion till att motsvara förarens önskemål (s.k. kundanpassning).

Kompensering för kupéfilter, status
Anger status för aktivering av kompensering för kupéfilter.
Av = Kompensering ej aktiv
På = Kompensering aktiv (förinställt)

Eftergång för kupéfläkt, status
Anger status för aktivering av eftergång för kupéfläkt. Eftergången torkar förångaren och förhindrar därigenom dålig lukt, som annars kan bildas av kvarvarande vatten.
Av = Eftergång ej aktiv
På = Eftergång aktiv (förinställt)

Kupéfläktens hastighet, värde
Tillåter modifiering av hastigheten för kupéfläkten när klimatanläggningen är i AUTO-läge. Modifiering av parametern medför att klimatanläggningen antingen blåser mer eller mindre luft än det förprogrammerade värdet, för att kunna motsvara kundens önskemål.
Anger spänningsvärde för anpassning av kupéfläkthastigheten.
-1.0 – +1.0 V (0 V förinställt)

Förhällande för luftfördelning golv/defroster vilovärme, värde
Anger inställningen för luftfördelningen mellan golv och defroster.
10/90 – 90/10% (70/30% förinställt)

Förhållande för luftfördelning golv/defroster parkeringsvärmare, värde
Anger inställningen för luftfördelningen mellan golv och defroster.
10/90 – 90/10% (70/30% förinställt)

Mvh Niels
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf jimDK » man sep 13, 2010 11:22 am

ja, 50 minutter efter bilen er slukket, så tænder ACen, og blæser i ca 7 minutter.
Det er vist nævnt i instruktionsbogen ;-) ;-)

Det er jo så dog besynderligt, hvorfor det er holdt op med at virke hos dig? (at blæseren ikke stopper igen).

Måske kan det skyldes dårlig spænding på batteriet? altså at elektronikken ikke får sin forsyningsspænding korrekt, og derved taber tråden, så at sige.
Har du et nyt batteri i bilen?
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf hpkhpk1 » man sep 13, 2010 23:23 pm

jimDK skrev:ja, 50 minutter efter bilen er slukket, så tænder ACen, og blæser i ca 7 minutter.
Det er vist nævnt i instruktionsbogen ;-) ;-)

Det er jo så dog besynderligt, hvorfor det er holdt op med at virke hos dig? (at blæseren ikke stopper igen).

Måske kan det skyldes dårlig spænding på batteriet? altså at elektronikken ikke får sin forsyningsspænding korrekt, og derved taber tråden, så at sige.
Har du et nyt batteri i bilen?

Hej JimDK!
Alt fungerer i min bil, og står som ny. Batteriet er 3/4 år gammelt, så det er ikke det der driller, men jeg tror ikke mekanikerne har vist, at det eksisterer,
og derfor ikke blevet kontroleret når bilen er blevet reesat, når så batteriet har været kørt helt fladt flere gange i træk, så begynder alle lampene at lyse, for
så kan den slet ikke finde ud af det mere, og den går over i nødposition, hvor den kun kan køre i 3. gear, og så skriver den, at man skal køre direkte på værksted.
Bilen har den helt store luksuspakke med alt hvad man kan ønske sig i en bil, da det har været en Mærsk direktionsvogn, og den har fået lavet samtlige servicer
som findes, og jeg er super glad for den, det er den bedste bil jeg har haft i hele mit liv.

-HP

Af Volvo og SAAB har jeg haft. Volvo Amazon 1963 - SAAB 99, 900 GLS, 900 TURBO - Volvo 740 6 cyl. Disel - 760 GLE - S70 T5 Fabriksny - S80 2,4 170-
hpkhpk1
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf jimDK » tirs sep 14, 2010 8:55 am

Hejsan HP

Det er godt at du er glad for bilen, det er jo hovedsagen. Jeg synes også S80 er en dejlig vogn.

Det ville nok være en god ide at få udlæst fejlkoder, med en CAN-bus kodelæser, som kan læse volvo-specifikke koder.
Det kan du gøre på et autoriseret værksted eller hos en venlig sjæl her fra forumet, som har sådan en kodelæser.
(jeg har en, men bor i midtjylland)

Hvis du skriver hvilke fejlkoder du udlæser, så er der helt sikkert nogen her på forumet som kan hjælpe med at fortolke dem.
Du kan teste om bilen har en fejlkode, med denne metode:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=visa

Denne metode fortæller ikke hvilken fejlkode der evt. er lagret i bilen, men kun om der er en fejlkode.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Tilbage til El-system og Instrumenter