Fejl P108

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fejl P108

Indlægaf oakey » tirs nov 09, 2010 13:40 pm

Min bil er blevet kasseret til syn på grund af en lysende motorlampe, ØV.
Der er tale om en 850 1997, lavtryksturbo 193HK, automatic, aircon, en kampagnemodel.

Fejlen er P108: Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input.
Jeg ved hvor trykmåleren sidder og at den ikke har nogen indflydelse før man kommer over ca. 2400m højde.
Den har været afmonteret og testet, - den reagerer på trykforandringer.
Jeg ved at den koster 2.800 hos Volvo.
Den sidder så vidt jeg ved også i andre Volvo modeller.

Er der nogen her der har erfaringer med denne fejl, om det er en fejl på trykmåleren, på kablet eller i motorstyringen?
Er der nogen der har prøvet at 'snyde' motorstyringen ved at erstatte trykmåleren med en fast spænding?

Jeg har 33 dage fra idag til at løse problemet.....

mvh
oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Zutsko » tirs nov 09, 2010 20:16 pm

Du har fået testet følere til at være OK, har du set om kablerne ikke er defekte?

Hvis fejlen bliver resat kommer den igen? Mener det er muligt at deaktivere denne føler så den ikke bruges... :?
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman
Brugeravatar
Zutsko
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: man nov 08, 2010 14:07 pm

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » ons nov 10, 2010 8:34 am

Har du nogen anelse om hvordan man kan deaktivere sensoren? Hvis det koster en tur til Volvo kan jeg lige så godt købe en ny sensor.
Jeg overvejer at skille den ad og erstatte indemaden med en spændingsregulator der altid fortæller motorstyringen at bilen kører 100 meter over havet.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Balder » ons nov 10, 2010 10:33 am

Denne føler sidder kun i X70 modellerne - og 850er LPT med Motronic 4.4 + nogle af de sidste B5252/4 Sugemotorer

Jeg kan slette denne helt fra Motorstyringen , kører selv en ME4.4 i min T5 uden dette...ved denne lejlighed kan den også får lidt mere damp og km/l...
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1207
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » ons nov 10, 2010 16:43 pm

Hej Balder,

Tak for tilbuddet, men der er squ lidt langt fra Roskilde til Hobro.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Zutsko » tors nov 11, 2010 22:22 pm

oakey skrev:Har du nogen anelse om hvordan man kan deaktivere sensoren?

Ja som Balder skriver... :wink: Men ellers er det desværre forbi Volvo og få dem til det... :(
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman
Brugeravatar
Zutsko
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: man nov 08, 2010 14:07 pm

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » ons nov 24, 2010 23:14 pm

Hej,

Jeg har ikke været heldig med at finde en brugt MAP sensor der kunne løse mit problem med P0108.
Hvad gør man så?
På en hjemmeside fandt jeg en tegning af MAP sensoren
MAP DWG Z.jpg
MAP DWG Z.jpg (13.33 KiB) Vist 4236 gange


Den inspirerede mig da den viser at dette Bosch produkt lider af samme svaghed som så mange andre fra deres hånd: lodninger der bliver stresset.
Jeg har skilt sensoren ad:
MAP PIC L Z.jpg
MAP PIC L Z.jpg (11.11 KiB) Vist 4219 gange


og set nærmere på lodningerne:
MAP Soldering Z.jpg
MAP Soldering Z.jpg (14.99 KiB) Vist 4208 gange


Ganske rigtigt, - som det ses på det nederste billede i den røde ring er lodningen knækket. Det er de andre to lodninger også men det er sværere at se.

Nu er alle lodninger blevet frisket op og plastkappen som blev fjernet med en del vold monteret ved hjælp af elektronik venlig silikone, - Dow Corning 3140 - en type der ikke udvikler eddikesyre når det hærder, men stadig holder som den man bruger til akvarier.

I morgen (torsdag) bliver MAP'en monteret, fejlen, P0108, nulstillet. Så må vi se om det har hjulpet.
Fortsættelse følger

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Bigfool » tors nov 25, 2010 7:32 am

Håber det bedste, når du nu er nået så langt :D
Bedste hilsner Bigfool ;-)

Nuværende: V70 2.5 T '07 (pt. med BSR).
Tidl.: 850 R stc. '96, 740 turbo stc. '88, 245 GL '86, 245 GL '80, 145 GL '73, 145 GL '74,
144 S '68, 121 S '65 og 544 q '61.
Brugeravatar
Bigfool
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: lør jul 18, 2009 17:51 pm
Geografisk sted: Søborg

Re: Fejl P108

Indlægaf Balder » tors nov 25, 2010 10:45 am

Jeg er bange for vi snakke ikke om den samme sensor. Den jeg snakker om sidder på højre siden af motorrummet , i nærheden til lås til motorhjelmen.Den hedder "atmosfærisk tryksensor" . Begge smider samme fejl...og det er den der plejer at drille.

Jeg kommer lidt på isen fordi du skriver:
"Fejlen er P108: Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input.
Jeg ved hvor trykmåleren sidder og at den ikke har nogen indflydelse før man kommer over ca. 2400m højde.
Den har været afmonteret og testet, - den reagerer på trykforandringe
r.
Jeg ved at den koster 2.800 hos Volvo.
Den sidder så vidt jeg ved også i andre Volvo modeller."

Den sensor du beskriver , dvs til højdeforskel , sidder som jeg beskriver på højre forhjørnet af bilen.

Sensoren på billed sidder på motoren ved indsugningsmanifold.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1207
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » tors nov 25, 2010 12:10 pm

Hej Balder,

Snittegningen er ikke helt korrekt, stikket er en smule anderledes end MAP's, og selve tryksensoren har muligvis et andet måleområde, men monteringen af komponenterne er foretaget på samme måde og det er det vigtige her.
Min sensor hedder 0 261 230 018, - jeg har været gennem diverse Bosch sensor kataloger og kan ikke finde den....

Den opskårne sensor du ser på billedet sad lige bag højre forlygte på min 850 og der kommer den til at sidde igen når siliconen er hærdet :D.

Grunden til den fejler er at både printet og stikbenene er fast monteret hvilket giver stress i lodningerne når temperaturen varierer. Det kan lodningerne overleve en årrække, men på et tidspunkt giver de op med det resultat du ser på det sidste billede. Fejlen forekommer i flere af deres produkter, bl.a. i benzinpumpe relæet i 850'eren og i et relæ der sidder under radioen i min kones 940T. Jeg har ikke fundet ud af hvad det bliver brugt til, men når det dør går motorstyringen på nødprogram.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Balder » tors nov 25, 2010 12:25 pm

http://autoteile-online.biz/images/impo ... 3062_1.jpg

FACET Luftdrucksensor, Höhenanpassung (Gemischaufbereitung)
Art.Nr: 10.3062 , Gebrauchsnummer : EPS 1.993.062 EAN Nr. : 80 12510 09856 1
[ OE-Nummern: 1275342 ] [ Vergleichsnr: 0 261 230 018 ]

Koster 91,58 Euro + Porto 5.99

købes bla : http://autoteile-online.biz/auto/volvo/ ... 8427.shtml

eller Bosch : http://www.pkwteile.de/18317/12909/9450 ... ruck-volvo

eller : http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories

og: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... 04bacf477c

Kan desværre ikke finde noget på dansk.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1207
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » tors nov 25, 2010 14:21 pm

Hej Balder,

Tak for hjælpen.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » fre nov 26, 2010 11:34 am

Jeg har nu kørt adskillige ture uden at få fejl P0108 så reparationen ser ud til at have løst problemet.

Konklusion: En fejl i designet af føleren medfører at stikbenenes lodninger i printet bliver sprøde efter en årrække.

Det betyder også at fejlen vil opstå igen da jeg ikke kan rette i designet, men kun reparere - øv.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Fejl P108

Indlægaf Balder » fre nov 26, 2010 15:25 pm

@oakey

kan ikke svare på din meddelse:

"Nogle brugere kunne ikke tilføjes, da de har fravalgt muligheden for at modtage private beskeder." :(

Men ja tak for tilbudet! :D
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1207
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Fejl P108

Indlægaf oakey » søn aug 11, 2013 18:21 pm

En tilbagemelding om fejl P108: Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input.
Efter den omtalte reperation af tryksensoren har min 850 nu kørt 60.000km og 3 år uden at fejlen er genopstået.

med hilsen fra en ferie-nydende teltligger med udsigt til Schwarzwald

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster