Strømkabler til forstærker

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Strømkabler til forstærker

Indlægaf Volvo4life » tirs mar 22, 2011 23:14 pm

Fik jo sat en ny radio i 940eren ( viewtopic.php?f=6&t=5411 ) og har i den forbindelse et par spørgsmål til de audio kyndige.

Når jeg kigger på 12v kabler til forstærkere er de jo ganske tykke, skærmede osv, men når jeg ser på de originale kabler som volvo har installeret til indkobling af forstærker er de jo ikke noget særligt. (Læs: ligner alle de andre ledninger der gemmen sig under rattet). Tilsvarende gør sig gældende med line-out kablerne.

Når Volvo kan bruge de tynde ledninger er de vel gode nok eller?

Grunden til mit sprøgsmål er at det ikke er en original volvoforstærker jeg skal montere, så jeg skal alligevel lave lidt ledningsarbejde.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Re: Strømkabler til forstærker

Indlægaf jimDK » ons mar 23, 2011 21:35 pm

tykke kabler til forstærkere, bruges i forbindelse med højt strømtræk (mange ampere).
Det er normalvis ikke et reelt problem, de almindelige tykkelser fungerer perfekt.

Går man ind i en hifi butik, så er der masser af kabler som koster en formue :-)

volvo har kræset de steder hvor det giver mening, feks højttaler enheder, der kan man hente noget (selve enhederne,monteringen af dem, kabinet "omkring").
Signal kilden har også betydning (feks god radio modtagelse, eller fornuftig elektronik i CD'en) men det er af mindre betydning.
Kablerne er det som har mindst betydning, specielt i en bil.
I en bil kommer lyden ikke op på det niveau, som man kan få hjemme i sin stue, med et par store elektrostat-højttalere :-)

Gå efter bolden, dvs de hørbare ting: uønskede vibrationer fra enhederne eller deres montering, dørsider osv.
Skift bløde enheder (blødes op pga fugt eller langt tids brug.En god enhed skal være "sprød", stiv og let).
Lyt efter skratten fra løse lodninger osv.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Pede66 » tors mar 24, 2011 12:38 pm

Nu er det jo ikke en 1000 watt forstærker som de originale ledninger er dimentioneret til, så hvis du bare har sat en "almindelig" "spille" i din bil så er de ledninger rigeligt tykke.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Volvo4life » tors mar 24, 2011 20:46 pm

jimDK skrev:I en bil kommer lyden ikke op på det niveau, som man kan få hjemme i sin stue, med et par store elektrostat-højttalere

Det er godt nok mange år siden jeg har hørt sådan et sæt. Mine forældre havde nogle med en dejlig Quad forstærker til. Ganske særlig lyd.

jimDK skrev:Gå efter bolden, dvs de hørbare ting: uønskede vibrationer fra enhederne eller deres montering, dørsider osv.
Skift bløde enheder (blødes op pga fugt eller langt tids brug.En god enhed skal være "sprød", stiv og let).
Lyt efter skratten fra løse lodninger osv.
Højtalerne er på plads 2x diskant og 4x fuldtone og de spiller fint. Savnede dog lidt i forhold til den gamle 960er så en sub og forstærker er indkøbt. Iøvrigt sidder det jo i en 900 serie så der skal være noget der rasler :wink:
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tors mar 24, 2011 20:52 pm

Pede66 skrev:Nu er det jo ikke en 1000 watt forstærker som de originale ledninger er dimentioneret til, så hvis du bare har sat en "almindelig" "spille" i din bil så er de ledninger rigeligt tykke.MVH Peter
Nu er der jo en del forskellige måde at opgive watt på i forbindelse med forstærkere og højtalere, men jeg er selvfølge godt klar over at seriøst udstyr kræver lidt ekstra. På mine gamle pc-højtalere til cirka 250kr stod der 450w...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » tors mar 24, 2011 22:21 pm

Iøvrigt sidder det jo i en 900 serie så der skal være noget der rasler

he he, det kan der være noget om :-) Men hyggeligt er det ihvertfald.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Tilbage til El-system og Instrumenter