af Ulrik Friis » lør aug 27, 2011 21:36 pm
Jeg tvivler på at DVDen kører hele tiden. Det er der ikke brug for. Når man vrider nøglen kører den op i omdrejninger og kører så ned igen, når data er indlæst i RTIen. Det kan man høre hvis man lægger øret til.
Der ligger software på DVDen, som indlæses hver gang man starter bilen. Det er bl.a. de algoritmer som bruges i forbindelse med at finde ruter samt kort der indlæses. Min er ikke voldsom kvik til at finde bedste rute. Jeg mener ikke softwaren er god nok til at vurdere de enkelte vejes "vægt". Nogle af de ruter jeg får frem er indimellem halvskøre. Det er NAVTEQ der har leveret kortmateriale og beregningssoftware, og det kunne være meget bedre sammenlignet med fx en Garmin.
Der ligger desuden firmware på DVDen, som opdaterer hardwaren i RTIen. Når man indsætter nyeste version af DVDen første gang, viser den på skærmen en opdateringsrutine. Når det er overstået skulle den så angiveligt være bedre. Den har ihvertfald nyeste firmware, hvor versionsnummeret kan aflæses på et af menupunkterne.
Selvom Windows ikke kan forstå filformatet på DVDen, kan det kan godt lade sig gøre at sikkerhedskopiere RTI DVDen på en PC, forudsat man har programmet IMG BURN. Det er ligeglad med om Windows kan læse filerne, det laver en nøjagtig sektor kopiering af DVDen og danner en ny DVD komplet magen til originalen. Men den DVD man kopierer ind på skal kunne klare dual layer teknikken - og det skal DVD drevet i computeren jo også.
GPSen er bare en lille æske på størrelse med en tændstiksæske som afleverer en datastrøm til RTIen. Og så er der også indbygget en gyro, som overtager signalgivningen, når GPSen ikke kan få signal (fx i Øresundstunnellen). Teknologien er overtaget fra flyinstrumenter (kunstig horisont). Det er smart! Selvom det ville være rart at have sidste nye GPS teknologi indbygget. Hvis man er lidt fix på fingrene, og ved hvad der skal ind i og ud af den lille GPS æske, så kan man købe en SIRF III GPS og montere den i stedet for den originale.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002