Rudehejs-motor V40 2003

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rudehejs-motor V40 2003

Indlægaf Long » man jun 04, 2007 0:38 am

Hej med jer

For ca. nogle uger siden fik jeg problem med min side-rude. Efter ruden er kørt helt op begyndte den at sige brrrr..... lyd. Det lyder som om, at tandhjulet bliver filet. Nu kører den hverken op eller ned og der kommer ikke en lyd fra motoren. De andre tre ruder fungerer fint.

Er det så en ny tandhjul eller en hel ny motor jeg skal have fat i?
Er det nemt at udskifte en rudehejs-motor?

Jeg har taget dørbeklædningen af, men kan stadig ikke få øjet på motoren.

Er der nogen, som har noget erfaringer vedr. dette.

:?:
Long
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jul 09, 2006 17:16 pm
Geografisk sted: KBH

Indlægaf chr.kj » tors jun 14, 2007 16:11 pm

Motoren sidder skruet fast på selve indersiden af døren (når du har pillet dørbeklædningen af) - Den sidder fast med 3 bolte.

Tandhjul m.v. sidder i en lukket "kasse" og sidder på selve rudehejset.

Jeg ville nu overlade det til en mekaniker da det formentlig ikke er gør-det-selv arbejde.
chr.kj
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: man apr 09, 2007 23:03 pm

Indlægaf Long » søn jun 17, 2007 23:02 pm

Jeg har forhørt hos en mekaniker. Det vil koste ca. 2000kr. at udskifte den defekte motor med en ny... øv øv øv...
Long
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jul 09, 2006 17:16 pm
Geografisk sted: KBH

Indlægaf chr.kj » man jun 18, 2007 11:05 am

Hvis du selv har mod på det kan du finde en brugt motor hos en hugger eller på eBay. De er ikke så dyre og jeg kan da se om jeg har diagrammet liggende til udskiftning af rudehejs og/eller motor.
chr.kj
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: man apr 09, 2007 23:03 pm

Indlægaf Janus » tirs jun 19, 2007 7:57 am

Nu skriver du ikke hvilken rude det er er? men hvis det er en af ruderne uden automatiske oprul syndes jeg lige du skal tjekke dine rudehejskontakter.
For når kontakten er afbrudt skal motoren ikke bare fortsætte. Tjek dette inden du monterer en ny motor, for ellers kan det være den nye ikke holder ret længe.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Long » ons jun 20, 2007 22:34 pm

Det er den venstre foran, og nej der er ikke automatisk oprul i alle fire ruder.

Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere. Selv om ruden hverken kører op eller ned, så tror jeg ikke, at motoren er brændt af. Bilen kørte i tomgang, og når jeg prøvede at rulle ned/op så kunne jeg se, omdrejningstælleren bevægede sig. Derfor tror jeg, der stadig er kontakt til rudehejs-motoren.

Jeg tror, tandhjulen/noget har sat sig fast. Det vil være super hvis chr.kj har diagram til af-/monterering af rudehejse/motor. Min plan er at afmontere de vedr. dele. Jeg vil være sikker på, hvad problemet er, inden jeg bestiller noget fra ophuggerne.
Long
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jul 09, 2006 17:16 pm
Geografisk sted: KBH

Indlægaf chr.kj » tors jun 21, 2007 11:57 am

Her er hvad jeg har kunne finde..

Skriv hvis ikke det er nok.

Håber du finder ud af fejlen :D

Billede

Billede
chr.kj
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: man apr 09, 2007 23:03 pm

Indlægaf Long » tors jun 21, 2007 22:07 pm

Mange tak for diagrammet. Lige et hurtigt kig på vejledningen ser det ikke godt ud. Min rude er i op position. Jeg kan ikke rulle den ned for at få adgang til de 2(A) skruer, der holder ruden fast hmm... gad vide om man kan rulle ruden ned med håndkraft.
Long
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jul 09, 2006 17:16 pm
Geografisk sted: KBH

Indlægaf chr.kj » fre jun 22, 2007 9:29 am

Når selve motoren og rammen er skruet af burde du kunne få adgang til skruerne.. Det ville jeg mene. Husk at holde ruden fast med noget tape så den ikke falder ned/ud når du har løsnet skruerne.
chr.kj
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: man apr 09, 2007 23:03 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster