I forbindelse med et besøg hos min mekaniker (Super Dæk) for en måneds tid siden fik jeg slukket for advarselslampen "fejl i motorelektronikken" på min Volvo V40 (årg. 2001, motor type B4184S2, 1,8, 220000 km). Udlæsningen viste at det var fejl på en knastaksel føler og/eller bagerste lambda sonde. De havde som sagt 0-stillet systemet og kørt en tur i bilen uden at den kom på igen, så alt skulle være ok.
Forleden dag tændte den igen (et besøg på værkstedet viste at det var samme fejl) og nu er det lidt krise idet bilen skal synes i slutningen af måneden..... Det giver anledning til følgende betragtninger:
- er det en ide at skifte den bagerste lambdasonde og så håbe at alt bliver godt ???? Hvis det kun er den det er galt med vil computeren/lampen da nulstille sig selv eller skal man via et værksted med en computer.
- ved evt skift af lambdasonde..... er der noget man skal være opmærksom på ???? (feks. ser det ud som en udfordring at få kablet ført fra sonden op gennem bunden af bilen; leveres kablet to-delt ???? eller hvad)
- hvis fejlen også er knastakslen/føler så lyder det mere som et job for en proffer eller hvad.........????????????????
Hjælp..............den skal snart synes
Lars p