polit/fotovogn advarsler

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: polit/fotovogn advarsler

Indlægaf Claus » søn feb 26, 2012 8:23 am

Hvor det dejligt at høre om de forskellige kører vaner vi alle samme har :D

Det der pisser mig af er når der kører en i midten på den 3 sporet motorvej med 90 km/t :evil:
Når der er plads skal man bare ind til højre også selv om man køre stærkere end man må.

Når jeg kører med campingvogn cruser jeg den på 80-85 stykker inde til højre, det betyder at næsten alle lastbiler overhaler mig.
Det er muligt at det de bander lidt over en turist, men jeg skal selv betale mit brændstof og man må jo ikke køre stærkere.

Jeg er heller ikke hellig, når der er plads og er alene på vejen elsker jeg også turbomusik.

Længe leve den døde betalingsring :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf enggaard » søn feb 26, 2012 9:33 am

ja det dejligt at høre om de forskellige kører vaner vi alle samme har.

jeg oplever når jeg køre i min 4 axlet kranbil, jeg køre lige efter bogen 80 på motorvej 70 på landevej 50 i byzone ingen problemer med mine med trafikanter
jo måske mine koleger der ligger sig helt oppe i min bagdør på landevej så ryger hastigheden en smule op det hjælper og jeg laver en branstof besparlse på 60.000 om år.
men genneral syntes jeg mine med trafikanter er flinke i trafikken også i KBH men der er jo også dem der skal gnubbe sig ind og den skal der også være plads til :wink:
jeg har jo ikke travlt :mrgreen:

Men sætter jeg mig ned i min fine V70, så skal jeg have et øje på alle spejle og langemands filter på. så sent som i aftes fik jeg et dyt og det lange lys da jeg skulle svinge til højer fra landevej til minder vej, og hvorfor fik jeg så den kærlige hilsen jo folk bruger cykelstien som svingbane bare ikke mig.

og når vi køre med campingvogn på motorvej er det bare at ligge sig efter de tungedrenge for så bliver man ikke overhalet med minder de kan overhale en hel kolonde.
spare også mere på dissel. har lagt mærke til når man bliver overhalet af en til flere lastbiler bruger man noget mere dissel i den vindtunel der bliver skabt.

mvh Jan
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Webasto & Eberspacher Heaters WTT EDiTH 12V 24V
Midtronics Intellect HD EXP-1000 6V 12V 24V Electrical Diagnostic
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsj.

Indlægaf Claus » søn feb 26, 2012 9:45 am

Hej Jan
Tak for dit indlæg.

Jeg har prøvet at ligge oppe bag en af de tunge for at spare lidt brændstof, men jeg vil gerne have lidt bremseafstand.
Det andet giver strees.
Når campingvognen bliver koblet på¨holder jeg fri og det er lige fra jeg kører ud af indkørslen til jeg er hjemme igen.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf teamdunk » søn feb 26, 2012 9:45 am

når der er nogen der kører ordentligt bare engang imellem det er rart at hører :D
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf enggaard » søn feb 26, 2012 9:56 am

hej claus.

jeg holder skam også min bremseafstand i kolondekørsel ingen trivl om det det er livet for kort til andet. giver ikke strees. hvis man læser trafikken, man holder ikke fri i trafikken :wink: men forstår godt hvad du mener :)

men der er ikke 2 der køre enes :)
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » søn feb 26, 2012 10:00 am

enggaard skrev:men der er ikke 2 der køre enes

Og hvor det godt at alle ikke køre som mig så havde jeg ikke nogle at bande af.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf enggaard » søn feb 26, 2012 10:03 am

Nemlig :lol:
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » søn feb 26, 2012 11:28 am

Man skal også lige huske på at der er fejlvisning på ALLE personbiler. Når speedometeret viser 90 så kører man typisk 5%-10% langsommere.. men en lastbil har ingen fejlvisning. Og hvad betyder 5-10 km/t... det betyder sgu meget for mange chauffører. F.eks. fra Padborg til Hasselühne i tyskland tager det nøjagtigt 4 timer og 20 min Hvis man kører 87 km/t efter 4.5 time skal man holde sin pause.man bruger hurtigt 5 min. På at parkere. Så der er ikke meget overskud af tid. Kører jeg nu kun 80.km/t må jeg stoppe 45 km før.. hvorfor gør du så ikke bare det spørger mange sikkert om nu.
Det er fordi næste dag kan jeg så ikke nå den pplads som ligger 8 timer og 45 min fra Hasselühne. Der kommer jeg til at holde 1.5 time fra. Næste dag bliver det samme. Og når jeg så rammer den spanske grænse har jeg mistet 9 timer. Nu får jeg hentet de reservedele som værksted står og mangler til netop DIN bil. Og turen går hjem igen.. men denne gang når jeg kun halvt op i tyskland. Og mangler 8 timer i at være hjemme med dine stumper til bilen så du kan komme ud at køre igen.
Nu har jeg arbejdet i 6 dage. Og skal holde mit ugehvil som er på 24 timer. Så Jeg sætter mig og piller næse og venter på at jeg må køre igen. Da jeg kkommer til at tænke på at i morgen er Det søndag. Der må lastbiler ikke køre i tyskland. Så jeg venter. Søndag aften kl 22 kører jeg videre. Og afleverer dine reservedele på værkstedet mandag formiddag. 72 timer senere end hvis jeg havde kørt 7 km/t stærkere.. fint nok. Jeg får løn for alle timerne. Men du måtte aflyse jeres weekendtur til harzen. Fordi den åndssvage lastbilchauffør holder et eller andet sted i tyskland... Tænk lige på det Næste gang i ser en lastbil i spejlet.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Claus » søn feb 26, 2012 11:46 am

Hej Klågem
Intresant læsning så bliver det set fra en synsvinkel.
Jeg kender ikke hastighederne i europa for lastbiler. I tyskland må jeg køre 100 km/t med min campingvogn og i Danmark må jeg kun køre 80 km/t på motorveje. Jeg har brugt min bøde kvote for i år. Derfor bliver jeg på 80 km/t
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » søn feb 26, 2012 12:07 pm

Interessant læsning Klågem.
Men lige meget hvor synd det er for chaufføren, at han ikke kan nå sin stramme tidsplan, selv om der er indregnet en fartoverskridelse på 7 km/t, så skal man altså stadig overholde fartgrænserne.
Fartgrænser er et udtryk for maksimum hastigheden, som der må køres med og der er ingen (heller ikke lastvognschauffører) som er forpligtet til at køre nøjagtig med den angivne maksimale hastighed.
At man som lovlydig bilist "kommer til" at sænke en lastvogn i sin videre fremfærd, bliver forhåbentlig aldrig en gyldig grund til at overskride fartgrænserne.
Mange ser muligheden for at få en bøde og/eller et klip i kørekortet, som den største riskiko ved at køre for stærkt. Men man er villig til at øge risikoen for andres liv og førlighed. De andre kan bare flytte sig, for "her kommer jeg" mentaliteten er intakt. Du har lige beskrevet den endda meget detaljeret.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Klågem » søn feb 26, 2012 12:16 pm

Hastigheden for lastbil er ... by 50 landevej 70.. motorvej 80 det gælder i dk i tyskland er det by 50 landevej 60 og motorvej 80. Men jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet stoppet for at køre 90 på motorvej eller 80 på landevej herhjemme. I tyskland ser de også igennem fingre med at Man kører 10 km for stærkt uden for byerne. I byerne er der så Ikke meget tolerance. Og Det forstår jeg udemærket. Der er risikoen for uheld meget større end på landevej mI motorvej.
Alle lastbiler har en begrænser. Og den er typisk sæt til 85-89 km/t.

Det værste en chauffør ved er at ligge bag en campingvogn der kører 75 -80. For som skrevet er der fejlvisning på ALLE personbiler. Så når du kører 80 km/v efter dit speedometer kører du måske kun 77.
Mit råd til dem der kører med campingvogn.. læg jer bag en lastbil der kører et jævnt tempo. Så spares der meget på brændstoffet. Stress undgåes. Og alle er glade.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf enggaard » søn feb 26, 2012 12:29 pm

Kan kun være enig med klågem.
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » søn feb 26, 2012 13:47 pm

Jeg ved godt, at Bent Betjent ser i gennem fingre med de 80 km/t på landevejen og 90 km/t på motorvejen for lastvogne, men problemet er jo netop ikke de 10 km/t forskel. Nej problemet opstår især på landevejen, hvor jeg som bilist må køre 80 km/t og lastvognen alligevel kører til begrænseren.

Et friskt eksempel fra onsdag den 22. februar på hovedvej 13. Jeg kører på ved Hjøllund Plantage og skal nord på mod Viborg. Jeg kører i arbejdstiden altid med min Garmin GPS aktiveret, da jeg bruger den som triptæller til afregning af kilometer. Jeg sætter fartpiloten, så hastigheden er 83 km/t efter GPS hvilket giver en aflæsning på bilen speedometer på 87-88 km/t.
Efter ganske få kilometer møder jeg vejen fra Them og der holder en trækker med sættevogn, som også skal nord på. Han trækker ud efter at jeg har passeret og indhenter mig faktisk ganske hurtigt og bliver så ellers ca. 5 meter bag mig og prøver til flere gang om han kan komme til at overhale.
I det tilfælde, bør han da justere sin fart, så den passer til hans lovpligtige 70 km/t (eller alternativt de 80 km/t som accepteres). Jeg er i hvertfald under ingen omstændigheder forpligtet til at øge farten. Møder jeg Bent Betjent i sin MB Vito med sorteruder i vejkanten, så har jeg i hvert fald mit på tøre, men havde jeg sat farten op, så kunne jeg ikke bruge undskyldningen om, at hans reservedele ville blive forsinket.

Nu vil nogen nok mene, at jeg burde trække til side og holde stille, så klovnen kunne passere, men de bekræfter bare mit udsagn om "her kommer jeg" mentaliteten, og har sikkert langt større problemer at slås med personligt, da det helt sikkert også skinner igennem andre steder end når de færdes i trafikken.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » søn feb 26, 2012 13:51 pm

Hej

Jeg har fuld forståelse for misvisninger derfor bruger jeg min GPS for at holde hastigheden.
Med vinter dæk har bilen en misvisning på 3% og med sommer dæk er den på 2% det ændre sig som dækkene bliver slidt.
Når man ligge oppe bag en lastbil miste man glæden ved at køre. Når der ikke er noget foran "fordi de er kørt" slapper jeg mere af og nyder ferien.
Når så lastbilerne er kommet uden om får de lige et kib med lyset når de kan trække ind igen, så får man altid et lille venlige blink H-V.
Om det så betyder "store idiot flyt dig" eller "tak for hjælpen" ved jeg ikke, jeg er naiv og tror på det sidste :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf enggaard » søn feb 26, 2012 13:58 pm

Den er god nok claus. det er det internationale tak for hjælpen blink højer venster højer :wink:
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

ForegåendeNæste