Spm vedr. gevindtappe

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Peter_C » ons dec 31, 2014 13:24 pm

Hej Volvosnakkere

Følgende har ikke noget med Volvo at gøre, som sådan, men jeg ved der sidder mekanikere, maskinarbejdere, smede og lignende med forstand på følgende

Jeg har købt 2 snittappe på nettet. En M20 og en M24. (Clou HSS)
Ikke fordi jeg stod og havde et specifikt behov, men fordi mit gevindskæresæt kun går til M18 og de dermed kunne være rare at have. :-)

Jeg kiggede på min M18 snittap og kunne se den vist er hvad der må svare til en mellemtap
så jeg aftalte derfor med sælger at jeg skulle have mellemtappene (han havde både spids, mellem og bund) men han har i stedet sendt mig bundtappene :(

Mit spørgsmål er nu:
Har jeg en snebolds chance i helvede for at dreje et M24 gevind i et stykke stål når jeg kun har bundtappen?
Vi forudsætter at der er forboret med korrekt størrelse bor, samt der smøres undervejs OG at jeg ikke skal skynde mig (det er kun hobby ... jeg skal ikke holde nogen akkord)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Magnus Nordstrøm » tors jan 01, 2015 20:34 pm

Hej peter.

Ja, det kan du godt, forudsat at det ikke lige er det første gevind du prøver at skære i dit liv. :lol:

I det fleste moderne produktionsvirksomheder springer man normalt de 2 første tappe over og kører kun med sluttappen. (Men de fleste skærer selvfølgelig også gevind i maskinen nu til dags)
Men det kan også lade sig gøre i hånden, men der skal tages godt ved! :wink:

Sørg for at emnet sidder MEGET godt fastspændt. Ret op som du plejer (Vær omhyggelig, det er meget svært at tvinge en tap i den størrelse på rette spor, hvis den "kæntrer")
Hvis du kan, så prøv at nå et par omgange ned i emnet med tappen, inden du kører tilbage igen og spåner ud, så den lige har lidt at styre på.
Smør rigeligt, både mens du skærer og når du har kørt tappen ud for at spåne ud.
Det gør ikke så meget at man kører tappen ud for at spåne ud, hvilket mange hobbyfolk fejlagtigt tror, bare man rammer gevindet ordenligt igen når man kører den i igen.
Blæs gevind og tap fri for spåner hver gang du har tappen oppe, så går det ikke så nemt galt for dig.
Med sådan en stor tap, så kan man alligevel kun nå at dreje vindejernet en halv omgang inden man skal tage et nyt tag.
Gør dig selv den tjeneste lige at dreje lidt baglæns efter hvert tag. Du vil mærke lidt modstand, og så et lille "knæk", som lyder ubehageligt de første gange man gør det... :shock: 8)
Det er spånen som lige knækker over. Det mindsker risikoen betydeligt for at man får spåner i klemme og knækker tappen. (Men man skal bære sig meget forkert ad for at knække en tap i denne kaliber) :)
Og så er det bare stille og roligt dernedaf. Start med at tage din termojakke af inden du går i gang, du skal nok få varmen. :wink:

Selvom det anbefalede gevindbor er Ø21, kan du uden at forbryde dig mod inderdiameteren i gevindtabellen lave hullet op til Ø21,2. Så bliver det noget nemmere at skære.
Og hvis du ikke lige skal hænge en togvogn op i gevindet, så går Ø21,3 nok også. (Men det har du aldrig hørt mig sige....) :wink:

Det var hvad jeg lige kunne komme på af råd, spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl om.
Jeg startede med at arbejde efter skoletid i 2 år på den værktøjsfabrik hvor jeg stod 4 år i lære som værktøjsmager, og har indtil videre arbejdet 14,5 år som maskinarbejder på den fabrik hvor jeg er ansat nu.
Så jeg har skåret en hel del gevind, selv om jeg kun er 35. :wink:

Mvh. Magnus.

For andre som har problemer med at skære gevind, sådan generelt:
Forestil dig at du skal skrue en pastaskrue ned i en pakke frossent smør uden at ødelægge noget. (Det lyder åndssvagt, men passer altså meget godt) :D

Godt Nytår. :D
Jeg beholder mine biler længe.. :-)
1987 Ford Escort 1.4 CL
1987 Nissan King Cab 2.5D
1997 Mitsubishi L200 STRADA 2.5TD 4WD (Afmeldt, ikke smidt ud, sidder i den om søndagen...) :-)
1999 Volvo V70 TDI (Nuværende køretøj)
2000 BMW 528IA (Fruens første bil)
Magnus Nordstrøm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre apr 06, 2012 18:54 pm
Geografisk sted: Nordøstfyn

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf nj » fre jan 02, 2015 9:58 am

Fantastisk godt, professionelt og detaljeret svar.
Tak for det, Magnus. Det tror jeg vi er mange som kan bruge.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Peter_C » fre jan 02, 2015 12:43 pm

Ja, tusind tak for svar.

Jeg har kun erfaring med M6-8 stykker, så jeg tror det er et spm. om at kende sine begrænsninger.
Udfra ovenstående vil jeg ikke løbe an på jeg kan klare at dreje gevind i den størrelse kun med en bundtap.

Jeg har talt med sælger som havde misforstået mig. Han har kun Spids og bund-tappe, så jeg har nu foreslået ham at sælge mig et sæt spidstappe til en go´ pris.
(han tilbød at refundere hvis jeg sendte retur, men det får jeg jo ikke noget "legetøj" af) ;.)

Nu vi har proppen af med begynderspørgsmål og ekspertsvar i afdelingen for gevinddrejning, kan jeg så ikke få forklaringen på hvad justeringsmuligheden med en lille pinolskrue på mine gevindbakker går ud på. Det må vel være noget med at gevindet går ekstra let eller strammer lidt, men hvornår bruges det ene og det andet, og hvordan finder jeg tilbage til nul hvis jeg har skruet (udover at tælle og huske skrueomgange)?
Er det en utrolig lækker feature eller bare noget dallerværk man skal holde sig fra (for sent for mit vedkommende men alligevel :-))

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Magnus Nordstrøm » lør jan 03, 2015 2:37 am

Hej igen. :D
Hvis du er øvet i at skære de små gevind, skulle du faktisk også kunne skære de store. :D Risikoen for at knække tappen er meget mindre, men selvfølgelig kan man knække skæret af...
Det med lige at dreje tappen tilbage for at knække spånen er endda specielt nyttigt ang. de små tappe.
Når jeg ser at folk har brækket en tap, så er der ofte nogle lange krøllespåner som stritter ud af hullet, fordi de ikke har knækket spånen.
Husk for resten gerne at lave en pæn reifning af hullet inden du skærer gevind.
Både så du ikke kommer til at lægge en grat ned i hullet bagefter, når du reifer, men det skåner også din tap en lille smule. (I hvert fald knækker du den ikke så let og det er nemmere at "starte" gevindet)
Hvis du har adgang til det, så brug helst rigtigt skæreolie eller skærepasta til at smøre med. Men hvis ikke, så er alt olie bedre end ingen olie. :D

Hvad angår den lille pinolskrue på gevindkluppen (Vindejern til gevindbakker), som jeg går ud fra du mener, så er den der faktisk bare for at skrue bakken fast, så den ikke sejler rundt. (Hvis du skærer i hånden)
Selve gevindets "stram- eller løskvalitet" afhænger af bakken eller tappens tolerance (Som du ikke skal tænke på, selv til professionel brug kører vi næsten altid med standardtolerance), af hullets eller stangens diameter og en lille smule af, hvor mange skæremeter man kører med tappen (Omdrejninger). Diameter på hul eller stang er det vigtigste for dig.

Hvis du bruger en bakkeholder i en drejebænk (Men jeg tror ikke det er det du mener), så skal den ikke skrues helt fast.
Der sætter man bakkeholderen i pinolhøjden, og så skal den lige være en lille smule løs, så den kan nå at fange det neddrejede stykke. Man kan aldrig ramme helt præcist. :wink:
Hvis du drejer et gevind med en bakke i en drejebænk (Eller med et drejestål), så husk at man ikke kan køre helt op til brystet (Den næste diameter, hvor gevindet slutter, f.eks. M24 gevind på en Ø30 stang)
For at man stadig kan skrue sin møtrik (Eller hvad man nu har) helt op til kanten, så drejer man et lille stykke fri (Dvs. lidt under gevindets diameter), så møtrikken bare kører "forbi".
Det er vigtigt at dette stykke ikke er helt skarpkantet, men helst med en runding. Det er for at undgå kærvdannelse, så gevindstykket knækker af, når det bliver belastet.

Jeg tror ikke afsnittet om gevind i drejebænk er så vigtigt for dig, jeg blev bare lidt "carried away", undskyld. :lol: (Og drejebænke er heller ikke min hovedekspertise ) :wink:

Mvh. Magnus (Det er så sjældent nogen spørger til mit arbejde...) :wink:
Jeg beholder mine biler længe.. :-)
1987 Ford Escort 1.4 CL
1987 Nissan King Cab 2.5D
1997 Mitsubishi L200 STRADA 2.5TD 4WD (Afmeldt, ikke smidt ud, sidder i den om søndagen...) :-)
1999 Volvo V70 TDI (Nuværende køretøj)
2000 BMW 528IA (Fruens første bil)
Magnus Nordstrøm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre apr 06, 2012 18:54 pm
Geografisk sted: Nordøstfyn

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Cringvig » lør jan 03, 2015 10:14 am

Hej magnus

Dette forum er fuld af nørder og du er bare en af de sjældne gevind nørder :)
Dejligt med fagligt ekspertise.
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Peter_C » lør jan 03, 2015 14:07 pm

Hej igen

Igen tak for et svar man bør printe ud og hænge nede i værkstedet til "quickreference" :)

Der er altså en slags justering af bakkerne, udover skruen der holder bakken fast i kluppen
(Jeg har vedhæftet et billede af mit sæt)
Bemærk hvordan der er slidset nærmest helt igennem på de små diametre så de 2 halvdele af bakken kan "fjedre" lidt ift. hinanden.
Jeg gik ud fra det var til justering, men det er måske kun til en engangsjustering fra fabrikantens side og ikke noget slutbrugeren skal pille ved.

MVH Peter
Vedhæftede filer
657848_20140902101028.jpg
657848_20140902101028.jpg (204.97 KiB) Vist 9967 gange
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Bandit » tirs jan 06, 2015 1:28 am

Magnus har tydeligvis meget styr på brugen af gevindskære værktøjer, men jeg føler der mangler info omkring skæringen i rustfast stål, selvom der her kun bliver spurgt om gevind i stål.
I rustfast stål må man ikke køre retur for at bryde spånen som i de fleste ikke-kortspånede materialer. Gør man det, risikerer man at knækket tappen (mindre størrelser), da opstarts momentet er højere efter brudt spån.
Man kan evt bruge spiraltappe (beregnet til bundhuller), da de smider spånerne bagud og op af hullet i stedet for at skubbe dem foran tappen.

Som en sidenote, er det optimale smøremiddel afhængig af materialet der bearbejdes.
Til bearbejdning af f.eks. alu er almindelig husholdnings sprit det absolut bedste.
I stålstøbegods er det i princippet ikke nødvendigt at bruge smøremiddel, men hvem kan også finde på at skære gevind i sådan noget materiale :wink:
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 14:26 pm

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Magnus Nordstrøm » ons jan 07, 2015 21:14 pm

Hej igen. :D

Jeg må give mig, hvad angår gevindbakkerne. :lol:
Der er sgu en slids i dine???
Nu har jeg lige været ovre at kigge vores skuffer igennem for gevindbakker, og det er altså ikke noget som bruges på normale "moderne" bakker. (I vores fag bruger vi generelt også nødigt bakker, men drejer gevindet i stedet.)
Men vi har dæl'me alligevel 2 tudsegamle bakker liggende med en slids i? :? (Den ene er en gammel Withworth-bakke og den anden noget amerikansk UNF-gevind, altså noget udenlandsk ongo-bongo... :lol: )
Så det kan åbenbart lade sig gøre at justere på dine. :D

Til Bandit:
Det er rigtigt at man skal være mere forsigtig i rustfri. :D
Og til professionelt brug, kører man ganske rigtigt også mest med spiraltappe.
Men om de spåner nedad eller opad, har dog ikke noget at gøre med om de er spiral- eller ligeskårne tappe.
Det afhænger i stedet af en lille skrå flade, som ses på enden af hvert skær på de nadafspånende tappe. (Den er ikke på Peters tappe, som spåner på normal vis.)
Men til gennemgående huller er de nedafspånende tappe klar at foretrække, da der er meget mindre risiko for at knække tappen, siden der ikke skal være en spån i samtidig.

Og du har helt ret, ang. spritten i alu. :D
Det har du faktisk også i støbegods, det er i hvert fald hvad de lærer folk på skolen. (Ingen vand/olie)
I praksis har vi lavet gevind i diverse støbte emner i 40 år (Vores oprindelige specialitet var bearbejdning af støbte emner), og vi kunne ikke drømme om at undlade kølevand ved gevindskæring, selv om det teknisk set godt kan lade sig gøre uden. :D
Jeg beholder mine biler længe.. :-)
1987 Ford Escort 1.4 CL
1987 Nissan King Cab 2.5D
1997 Mitsubishi L200 STRADA 2.5TD 4WD (Afmeldt, ikke smidt ud, sidder i den om søndagen...) :-)
1999 Volvo V70 TDI (Nuværende køretøj)
2000 BMW 528IA (Fruens første bil)
Magnus Nordstrøm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre apr 06, 2012 18:54 pm
Geografisk sted: Nordøstfyn

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Peter_C » tors jan 08, 2015 8:49 am

Hej Magnus

Tak for svar (igen)

Jeg tror bare jeg lader være med at justere på noget, hvis ellers bakkerne med nuværende "fabriksindstilling" skærer et brugbart gevind. :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Bandit » fre jan 09, 2015 13:41 pm

Magnus:
Jeg har endnu til gode at se en spiral tap, som ikke sender spånerne bagud. Jeg har konsulteret en smed gennem 50 år, som heller ikke har set det.
Dermed ikke sagt at de ikke findes, jeg har bare ikke set dem :)

I industrien er det meget normalt at bruge kølervæske til forarbejdning af stålstøbegods, men dette er for at øge standtiden på værktøjet og for, til en vis grad, at undgå opvarmning af emnet under bearbejdning.
Til hobby brug vil jeg ikke have nogle betænkligheder ved at bearbejde stålstøbegods uden nogen form for ekstra smørrelse eller køling.
Fordelen ved at undlade at bruge f.eks. skære pasta ved f.eks. gevindskæring i dette materiale er, at spåneren dryser lige så fint gennem hullet.
Hvis der bruges smøremiddel vil spånerne samle sig på snittappen og kræve noget mere rengøring.
Slidet på værktøjet vil være øget, men, igen, der er tale om hobby brug her - snittapperne bliver væk, knækker eller ruster op inden det øgede slid gør dem udskiftningsmodne :lol:
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 14:26 pm

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Magnus Nordstrøm » fre jan 09, 2015 18:05 pm

Bandit:
De fleste nedadspånende tappe er ganske rigtigt ligeskårne, men vi har nu alligevel nogle stykker liggende som er spiralformede.
Men det er ikke dem man bruger mest, ganske ligesom med bakkerne med slids i, som jeg sgu heller aldrig havde set før? :lol:

Og ja, det er netop for at øge standtiden på tappene at vi bruger køle-smøremiddel.
Og for at have ro i sinde, når vi vender ryggen til maskinen. :wink:
Men til hobbybrug kan man sagtens undlade smøring i støbejern, det er rigtigt. :)

Og Bondemand Hansen når ganske rigtigt at smadre tappen eller smide den væk, længe inden den får naturligt slid. :D
Jeg beholder mine biler længe.. :-)
1987 Ford Escort 1.4 CL
1987 Nissan King Cab 2.5D
1997 Mitsubishi L200 STRADA 2.5TD 4WD (Afmeldt, ikke smidt ud, sidder i den om søndagen...) :-)
1999 Volvo V70 TDI (Nuværende køretøj)
2000 BMW 528IA (Fruens første bil)
Magnus Nordstrøm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre apr 06, 2012 18:54 pm
Geografisk sted: Nordøstfyn

Re: Spm vedr. gevindtappe

Indlægaf Bilvaskeren » ons jan 14, 2015 0:08 am

Lækker lærerig tråd..!! Tak :-)
Bilvaskeren
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons okt 01, 2014 8:46 am


Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster