Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » fre jul 31, 2015 19:42 pm

Hej

Som overskriften siger, så overvejer jeg at fjerne termostaten helt på min 69 Firebird.
Forleden var jeg igennem Næstved da der var grøn koncert og den bliver ret varm ved sådan noget by-kø-kørsel.
Problemet er jo at den har remtrukken ventilator der ikke bestiller ret meget når der reelt er mest brug for det

Jeg vil flushe kølersystemet igennem og når jeg samler igen, helt fjerne termostaten for at give max. flow.
Jeg tænker at en sommerbil der kun kører når det er varmt i vejret godt kan køre uden termostat.

MEN er det korrekt antaget ? Er der noget jeg har overset (eller ikke kender til) der gør jeg ikke bør fjerne den ?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Claus » lør aug 01, 2015 2:17 am

Hej Peter
Når du fjerner termostaten fjerner du også den modstand der er i kølesystemet.
Så vil kølevandet løbe hurtigt ved cylinder 1 og 2 cylinder 3 vil få lidt mindre køling og cyl 4 næsten ingen køling osv.
Min bror brændte en moris maskot motor af på den måde.
Det bedste du kan gøre er at sætte en termostat i som åbner ved 82 grader.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » lør aug 01, 2015 9:20 am

Tak for svar.

Jeg har en helt ny termostat der er rated til 71grC/160F
Er der noget grund til du lige skrev 82grC eller skulle en 71´er ikke også kunne bruges?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf gälleryd » lør aug 01, 2015 10:23 am

Jeg satte en dobbelt elektrisk bläser på min jeep, og den har kört perfekt de sidste 5000 km, har lige väret i kebnekaise oppe i Nordland, med ca 2000 kg campingvogn, og det virkede perfekt, men er jo ikke originalt :lol: , men det virker.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » lør aug 01, 2015 16:16 pm

Tak for forslag
Uden at det skal være fanatisk vil jeg gerne holde den så original som muligt, så hvis den eksisterende køleløsning kan optimeres (med gennemskylning og korrekt termostat) til at fungere tilfredsstillende, er det at foretrække.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Klågem » lør aug 01, 2015 16:23 pm

71 graders kan også bruges.
Man hører bare mest om 82 graders. Derfor skrev han sikkert som han gjorde.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Claus » søn aug 02, 2015 4:20 am

De fleste motoren har det bedst når de kommer op i arbejdstemerratur som ligger omkring de 80 til 90 grader.
Men har din bil lidt svært ved at komme af med varmen skal du prøve med den termostat du har på de 71 grader.
Skal den køre til vinter er 71 grader alt for lidt.
På de gamle Volvo B18 og B20 motorer var det ikke unormalt man skiftede mellem sommer termostat på 82 grader og en vinter termostat på 92 grader. Så kunne de give noget varme i kabinen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » man aug 03, 2015 13:43 pm

Tak for jeres indspark

Jeg har nu skyllet hele køleanlægget igennem med Valvoline Radiator Flush og skiftet til 71gr termostaten. Den der sad i var 91gr.
Så langt så godt :-)
Bilen havde oprindelig aircon (kompressor m.v. lå løst i bagerummet da jeg købte den) og jeg fandt ud af at airconkøleren faktisk stadig sidder og dækker for en stor del af den almindelige køler. Mit næste projekt er at pille den af. Det må da også give noget bedre luftgennemstrømning.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Claus » ons aug 05, 2015 15:41 pm

Når så du er der, bør du måske rense din køler der kan godt sidde mange døde fluer, blade og pollen der stoppe for luft flowet.
Rens med insekterens og skyld baglæns med en vandslange. :D
Sidst rettet af Claus tirs aug 11, 2015 3:13 am, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » ons aug 05, 2015 15:53 pm

Modtaget :-)
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Fjerne termostat på veteranbil der kun kører sommer?

Indlægaf Peter_C » søn aug 09, 2015 11:58 am

Hermed lige en opfølgning med et par billeder af før jeg fjernede airconkøleren og efter den er fjernet og vandkøleren er rengjort.
I mellemtiden er vandtermometeret gået i stykker, så jeg skal have monteret et nyt før jeg kan måle forbedringerne, men bare på "gefühl" føles motoren meget bedre. :D

MVH Peter
Vedhæftede filer
efter.JPG
Airconkøler foran vandkøler
efter.JPG (258.6 KiB) Vist 7479 gange
foer.JPG
Airconkøler fjernet og vandkøler rengjort
foer.JPG (246.74 KiB) Vist 7478 gange
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster