Benzin vs Diesel

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Benzin vs Diesel

Indlægaf Danny211 » søn aug 23, 2015 22:03 pm

Jeg påtænker at købe en dieselbil, der kun skal bruges en gang imellem og til småture. (en lang historie, sjælden bil jeg kun kan få i diesel).
Mit spørgsmål er - Kan en dieselmotor tåle at stå stille i længere perioder (f.eks. hele vinteren), ligesom en benzinmotor kan ?
Danny211
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jan 24, 2013 18:34 pm

Re: Benzin vs Diesel

Indlægaf Koldstart » søn aug 23, 2015 22:55 pm

Danny211 skrev: Kan en dieselmotor tåle at stå stille i længere perioder (f.eks. hele vinteren), ligesom en benzinmotor kan ?


Kort svar: Ja, den kan tåle det. Men husk at tilsætte BellAdd eller lignende til brændstoffet, når du kun kører sjældendt. Med dit kørselsmøndster vil du forméntlig opleve uforholdsmæssigt store udgifter til diesel, grøn afgift og vedligholdel i forhold til det billigere brændstof (den vil heller ikke køre stjernelangt pr. literen med dit kørselsmønster).

Så med mindre du får bilen tæt-på gratis, så vil jeg kraftigt anbefale at satse på en benzinmotor! :!:

Dit kørselsmønster er iøvrigt rigtigt særdeles egnet til en elbil! Havde jeg dine behov og adgang til billig finansiering, så ville jeg absolut købe en Tesla: Lækker bil, billigt brændstof og snarere gevinst end afskrivning, hvis du sælger den om 3 år. :mrgreen:
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Benzin vs Diesel

Indlægaf Danny211 » man aug 24, 2015 20:08 pm

Tak for dit råd Koldstart. Hilsen Danny
Danny211
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jan 24, 2013 18:34 pm

Re: Benzin vs Diesel

Indlægaf Jeppe » tirs aug 25, 2015 8:34 am

Danny211 skrev:Jeg påtænker at købe en dieselbil, der kun skal bruges en gang imellem og til småture. (en lang historie, sjælden bil jeg kun kan få i diesel).
Mit spørgsmål er - Kan en dieselmotor tåle at stå stille i længere perioder (f.eks. hele vinteren), ligesom en benzinmotor kan ?


Hej Danny

Nu skriver du sjælden bil som du kun kan få i diesel. Så er der vel ikke så meget at rafle om, hvis det er en drømmebil skal det vel prøves? Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil, men selvfølgelig kan den tåle at stå hele vinteren. Men måske skal der skiftes olie noget oftere og køres driftsvarm en gang imellem. Må vi høre hvilken bil der er tale om?

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Re: Benzin vs Diesel

Indlægaf Ulrik Friis » fre sep 18, 2015 1:33 am

Hvis den skal stå stille i lang tid bør du smøre den med preserveringsolie.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster