Stille tænding på gammel(dags) motor

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » tirs mar 08, 2016 21:36 pm

Hej

Jeg har en udfordring med tændingsindstillingen på min 69 Firebird.
Den er 100% original med knastakseldrevet strømfordeler og tændspole m.v.

I manualen står man skal indstille ved 650 omdr uden vaccum. Mit problem er at ved så lave omdrejninger står tændingsmærket ikke stille. Det springer op og ned på scalaen. Hvis jeg giver den flere omdrejninger står det stille og kan aflæses, men jeg kan jo ikke bruge "14 grader ved 1100 omdr" til ret meget.
Min tændingspistol en en billig en fra Biltema. Omdrejningerne stiller jeg vha. et multimeter med tændingsledningsklampe.

Spørgsmålet er om det er pga. for billigt udstyr, eller om der er en fejl på bilen. (og i givet fald: Hvor?)
Jeg ved ikke nok om tændinger til at kunne sige "ahh... den skal jo bare have et nyt tændkabel når den gør sådan" (eller hvad det nu kunne være)
Er der nogle bud på hvad jeg kan gøre?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Klågem » ons mar 09, 2016 19:59 pm

Mit gæt er at fjederen i strømfordeleren er for slap.
Prøv at tage dækslet og se hvordan hele tændingen kan dreje sig når du gør det med fingerkraft. Går den tilbage. Eller bliver den hvor du drejer den hen.

Du kan også stille tændingen med en prøvelampe.
Stel på krokodillenæbet.
Og spidsen ned på ledningen til Platinen.
Sæt motoren på Ca 12 grader. Og drej så strømfordeleren til der hvor lampen tænder og slukker.
Så en prøvetur. Har den tændingsbanken. Så sæt tændingen lidt lavere. (sådan en bil skal vel køre 98 oktan eller højere)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » ons mar 09, 2016 22:47 pm

Tak for bud

Der er faktisk 2 fjedre i strømfordeleren der har noget med avanceringen at gøre. Lidt som en slyngkobling tror jeg.
Man kan få et kit med 3 forskellige fjedresæt alt efter hvordan avanceringskurven skal være.
Det kunne da godt være man skulle prøve at skaffe nogle nye. De kan vel, trods alt, ikke koste alverden.

Jeg har i øvrigt netop her til aften anskaffet mig en, forhåbentlig, bedre prøvelampe ... "aldrig gå ned på udstyr" :)
Den har indbygget omdrejningstæller m.v. så nu vil jeg prøve at se om den giver et bedre billede.

Motoren skal ifølge papirene stilles til 9 grader BTDC ved 650 omdr uden vaccum. Der skulle dog være bred enighed om at det er en meget konservativ indstilling, og der er meget mere performance at komme efter hvis den stilles til 12-13 stykker. Så højt har jeg ingen planer om at gå, men kunne godt tænke mig at se hvordan den kører ved f.eks. 11 grader.

Mht. oktan så får den Shell 99 V-Power med blytilsætning. (Den har kompr. forhold på 10.75:1)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Klågem » ons mar 09, 2016 23:04 pm

Med prøvelampe mener jeg en ledning med en pære på.
Altså til at Feks se om der er strøm i en ledning
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » tors mar 10, 2016 22:13 pm

Sorry, det er mig der udtrykker mig uklart. Det er en ny tændingspistol jeg har anskaffet mig.

Den med at sætte en almindelig prøvelampe på, har jeg ikke prøvet før, men det lyder ikke så bøvlet, så det vil jeg forsøge hvis den nye pistol, ikke giver bedre resultat

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Klågem » tors mar 10, 2016 23:30 pm

Her er en lille video som viser hvordan du gør med en prøvelampe.
https://youtu.be/f9jh7POUB2U
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf oakey » søn mar 27, 2016 16:55 pm

Klågem's ide med at bruge en lampe til indstilling af tændingstidspunkt har jeg brugt mange gange i en fjern fortid, - det fungerer, men.....
Du skriver: '.... står tændingsmærket ikke stille'.
Lejet i strømfordelerhuset kan være slidt med det resultat at akslen med knasterne kan bevæge sig en smule frem og tilbage i lejet når den roterer.
Du skal huske på at platinerne kun skal bevæge sig omkring 1mm for at udløse gnisten i tændrørene.
Et slup mellem aksel og leje på bare 0.1mm kan medføre stor ændring i tændingstidspunktet.

Fortændings reguleringen, de svingaarme med fjedre du nævner, kan naturligvis være defekt.
Jeg har ejet 5 biler med mekanisk tænding for mange år siden, så min hukommelse kan svigte.
Alligevel:
Den skive platinerne er monteret på skal kunne bevæge sig frit og de to anlægsflader på skive og tændingshus skal være rene og plane.
Svingarme og fjedre skal være uden rust og kunne bevæge sig frit.
Alt skal være smurt med en smule kobberfedt eller tilsvarende.
Hvis det er tilfældet er det næppe der du skal søge problemet.

Min anbefaling er at du tager tændingshuset ud og undersøger om der er bare den mindste slup mellem aksel og lejer.
Hvis det er tilfældet så skal der en ny bøsning i tændingshuset. Spørg mig ikke om hvordan og hvem.

Mekanisk tænding er grundlæggende noget skrald, men det var den eneste løsning der var tilgængelig tidligere.
En bedre løsning er en elektronisk tænding, - hvis det er muligt finde til din Firebird.
En af mine venner har en P1800 der havde et tilsvarende problem som det du nævner.
Han fandt et elektronisk tændingssæt der passede ned i strømfordeleren.
Som jeg husker det:
-Svingarmene skulle fjernes og kun vacuum reguleringen skulle beholdes.
-Fortændingen blev reguleret af elektronikken.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » tors mar 31, 2016 20:12 pm

Jeg håber det ovenstående giver forstand.


Det gør det bestemt. Tak for input.
Sammen med Klågems indspark har jeg lidt at gå i garagen med. (der har ikke rigtig været tid endnu ... det skal jo helst være hygge og ikke pligt)

Mekanisk tænding er grundlæggende noget skrald, men det var den eneste løsning der var tilgængelig tidligere.
En bedre løsning er en elektronisk tænding, - hvis det er muligt finde til din Firebird.


Ork ... det kan man sagtens. Amerikanerbiler er nogle af de nemmeste at finde performance upgrade stumper til, også selvom bilerne nærmer sig 50 år.
Jeg er dog lidt en originalitets-junkie, så for romantikkens skyld vil jeg gerne have den til at køre bedst muligt med sit oprindelige set-up.
Hvis reservedele er umuligt at skaffe kan nyere blive en nødvendighed, men indtil da skal den helst køre, dufte og te´ sig som en bil fra 1969 :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf soele » tors maj 05, 2016 11:34 am

Hej

Køb dig en PerTronix Ignitor® Solid-State Ignition du udskifter kun platiner med en lille box, samt en ring som passer ned over den 8 kantede skive din platiner åbner på nu.
Så skal du ikke juster tænding igen og igen. Og du kan bevare det originale look.
Link fra Summit:
http://www.summitracing.com/int/search/ ... cation=int
soele
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn mar 13, 2016 21:34 pm
Geografisk sted: Horsens

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Janus » tors maj 05, 2016 13:02 pm

Syndes det er forkert at skifte til elektroniks tænding, uden først at have kontrolleret strømfordeleren, ellers er der stor risiko for problemet videreføres.

Min vurdering er at der kan være 3 årsager til problemet.

1: slør i strømfordelerakslen.
2: din karmvinkel er ikke justeret korrekt.
3: din varkum dåse er defekt, eller avancerings armen til denne ikke er justeret korrekt.

Hvis du beslutter at monterer elektronisk tænding i fordeleren, husk at kontrollerer Slyngavaceringen. Med slidt fordeler, kan denne også drille.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » søn maj 08, 2016 21:24 pm

Tak for alle indsparkene

Jeg skilte hele strømfordeleren ad og rensede og pudsede. Det hele så nu egentlig pænt og rent ud. Slyngavanceringen er knastør men fuldt bevægelig. Vacuum-dåsen var fyldt med olie (quick-fix?) Jeg tømte den og motionerede den. Den kunne lave små sugemærker på fingeren, så jeg dømte den OK. Samlede det hele og sørme om ikke det lykkedes mig at stille den til 9 gr. BTDC ved ca. 650 omdr :D ... jeg prøvede også at gå højere, men så kunne starteren ikke dreje den rundt når jeg skulle starte, så den endte på 9. Der er i øvrigt tydelig forskel på motoromdrejninger og gangkultur med og uden vacuum-dåse, så den virker.

Desværre synes jeg ikke rigtig jeg kunne mærke nogen forskel på effekten. Der er det samme træk i den som der hele tiden har været. :?

Dwell målte jeg til 27 og den bør være 30 ... jeg skal have kigget på at justere det. Der er en lille luge i strømordelerdækslet så man skulle kunne gøre det med motoren i gang.

Anyway ... så kan man nu også klare sådan en gammel tænding ... sådan til husbehov i hvert fald :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Volvo4life » man maj 09, 2016 20:22 pm

Var du til acc træf i weekenden?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Stille tænding på gammel(dags) motor

Indlægaf Peter_C » tirs maj 10, 2016 8:41 am

Nææ ... jeg kommer så sjældent ud :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Frit emne

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster